Megadóztatnák a repülést

Tarthatatlan, hogy gyakorlatilag teljes adómentességet élvez a repülés, miközben ez a közlekedési forma a leginkább környezetszennyező – véli a Levegő Munkacsoport. A Ferihegyi repülőtér már most is majdnem akkora szén-monoxid-terhelést okoz, mint a lakossági fűtés Budapesten, ráadásul a közeljövőben a forgalom jelentős növekedésére lehet számítani. A repülőtér tíz kilométeres körzetében élők nagyobb eséllyel kaphatnak rákos megbetegedést.

Bohus Anita
2006. 01. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Levegő Munkacsoport tanulmánya rámutatott: a repülés az egyik leginkább környezetszenynyező közlekedési mód. Ezt állapították meg uniós vizsgálatok az egy utasra és az egységnyi szállított teherre nézve. A világ összes közlekedési eredetű szén-dioxid-kibocsátásának tizenkét százalékát írják a légi járművek számlájára. A felmelegedésért felelős szén-dioxidon kívül jelentős mennyiségű szén-monoxid és többféle nitrogén-oxid is távozik a repülőgépekből, ami, rendkívül agresszív lévén, az ózonréteg vékonyodásához járul hozzá. A legújabb külföldi kutatások pedig már arra is rávilágítottak, hogy a kerozin égése során felszabadult víz – amit a földről kondenzcsíkként látunk – szintén beleavatkozik a magas légköri folyamatokba. Így olyan magasságban is felhő képződik, ami arra egyébként nem jellemző, ez viszont megemelheti a légkör hőmérsékletét, mintegy erősítve az üvegházhatást.
– Elképzelni is nehéz, de a repülőgépek évente 150 millió tonna vizet hagynak a magasban – magyarázta kérdésünkre Simon Gergely, a szervezet munkatársa. Hozzátette, csak Budapesten a lakossági fűtés szennyezéséhez képest a légi közlekedés kétharmadnyi szén-monoxidot enged a levegőbe, nitrogén-oxidokból pedig évente 880 tonnát bocsátanak ki a hajtóművek. Simon elmondta, a repülőterek környékén jól mérhetőek a légszennyező anyagok. A lakókra közvetlenül a le- és felszállás, valamint a földi mozgások jelentenek fokozott terhelést, a repülőterek tíz kilométeres körzetében mindenhol erősen szennyezett a levegő. Ezt a helybeliek nem mindig érzik, mert ezek a gázok már olyan kis mennyiségben is károsíthatják az egészségünket, amikor még nem is érezzük a szagukat, sőt némelyik szagtalan, így sokan nem is tudják, milyen egészségkárosító hatásnak vannak kitéve. Párás időben azonban az üzemanyagot, a kerozint már érezhetjük a környéken. Egy Amerikában végzett kutatás eredménye szerint aki egy repülőtér tíz kilométeres körzetében él, annak jóval nagyobb esélye van a rákos megbetegedésekre, továbbá nagyobb a gyermekhalandóság.
– A veszélyes anyagok mellett a zajártalom szintén terheli az ott lakókat, emiatt számtalan lakossági bejelentés érkezik a szervezethez – erősítette meg Lenkei Péter, a Levegő Munkacsoport környezeti tanácsadó irodájának vezetője. – A Ferihegyi repülőtér a fapados járatok bevezetése és az erősödő utasforgalom miatt egyre több járatot indít. A fejlesztések és az új csatornák nyitása érdekében a légi közlekedési folyosókat alacsonyabbra vitték, 9000 méterről 2700-ra. Ezt elhibázott lépésnek tartja a Levegő Munkacsoport, mivel így mind a zaj, mind a légszennyezés hatása erősebben érinti a fővárost – jelentette ki Simon Gergely. – A nyugatról érkező gépek már Békásmegyernél, Csillaghegy térségében leereszkednek, és alacsonyan szállnak át Budapest felett. A földi gurulás, más néven taxizás, valamint a le- és felszállás sokkal nagyobb károsanyag-kibocsátást eredményez, mint az állandó sebességű magas repülés.
A szervezet elfogadhatatlannak tartja, hogy a légi közlekedést nem terhelik olyan adók, mint például a közúton járókat a súlyadó. A repülőjegy ráadásul forgalmiadó-mentes, a kerozin pedig jövedékiadó- és szintén áfamentes. Tulajdonképpen nem kompenzálja semmilyen kivetett teher az okozott környezeti kárt. Sőt, sok esetben az állam közvetlenül is támogatja a légi közlekedést, például jelentős összegeket ad a repülőtér-fejlesztésekre. Ezért a környezetvédők szerint az jelentené a megoldást, ha megadóztatnák a repülést is, a befolyt összeget pedig a szennyezés csökkentésére fordítanák, illetve a környezetbarátabb közlekedési módok terjesztésére. Az EU több tagországában már tettek ilyen lépést: külön repülőtéri adót vetettek ki, amelyet minden utasnak meg kell fizetnie.
Ahhoz, hogy a kiotói jegyzőkönyvben tett vállalásoknak eleget tegyünk, a kibocsátott szén-dioxid mennyiségét csökkenteni kell. Ezért tavaly az Európai Bizottság már kezdeményezte, hogy 2008-tól a kvótarendszert terjeszszék ki minden légitársaságra. Kimutatásaik alapján ugyanis évi több mint négy százalékkal nő az üvegházgázok kibocsátása. A gyors növekedés pedig visszaveti a más ágazatokban történt előrelépést. Ha a forgalom erősödése az eddigiekhez hasonlóan folytatódik, az unió repülőterein a nemzetközi járatokból származó kibocsátás 2012-re 150 százalékkal nő 1990-hez képest.
A környezetvédelmi tárca nemzetközi éghajlat-politikai osztálya arról tájékoztatta lapunkat, hogy az európai éghajlat-változási program részeként a bizottság egy munkacsoportot állít fel, és az év végére már egy jogszabálytervezetet is kidolgoznak. Ezért vizsgálják a légi közlekedés éghajlatra gyakorolt hatását, és bejelentési kötelezettséget, valamint büntetési tételt is meghatároznak majd. Március végére pedig már választ kaphatunk arra, milyen szervezeti forma lesz felelős a kibocsátás következményeiért, és milyen típusú repülések kerülnek a szabályozás hatálya alá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.