Ponnelle Pipőkéje: mese és katarzis

Ókovács Szilveszter
2006. 01. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Legendásnak mondják Jean-Pierre Ponnelle operafilmjét, a Hamupipőkét. Is. Sokat, persze, nem kockáztatnak vele: ebben a partitúra-diszlexiás, egocentrikus, üzenetküldős-időutazásos rendezői világban élt valaki, aki tehetségéből és a rábízott műből indult ki – és oda is tért meg. Aki Rossini mester 1816-ban ősbemutatott Borbélyát hallotta, nagyjából a következő évben kifőzött Hamupipőkét is ismeri. Recitativóirányait, modulációit, obligát viharzenéjét. Bár kétszáz éve nem léteztek komponáló szoftverek, de mintha a koloratúr-vígopera nevű sablonfájlra hangjegy-kombinatorikai programot eresztenének, és a végén virtuozitásgenerátorral felpörgetnék az egészet. Kész a kocsi, játszható az új mesesikerdarab!
Ide rendező kell tehát. Ponnelle nyolc éve futó scalabéli produkcióját viszi filmre ’81-ben. Vezércsellel kezd: a nyitány alatt elég unalmasan körbenézeget a milánói fehérarany foyerban, de a függöny már egy bécsi filmstúdióban csapódik szét. Díszlet, jelmez mind Ponnelle-é, ebben a háromdimenziós mesekönyvben öröm lehet playbackelni. A címszerepben Frederica von Stade, egy helyes mezzo, kissé nyávog ugyan, lent pedig dagaszt, ám szépen kolorál, ami e helyütt nem hátrány – és cseppet sem mellesleg jól hozza az elnyomott, letagadott cselédtestvér szontyoli figuráját. Nővérei hízékonyak, csúnyák, minden porcikájukban ellenszenvesek: egyszer nem bánnám, ha a – naná! – belső értékekre, szemcsillogásra utazó Ramiro herceg (Francisco Arariza) szépséges, csak kotta szerint undok mostohák közül ragadná ki a gyönyörűen daloló Hamupufikát…
Katarzis és mese egyszerre? Ponnelle máskor eléri ezt a ritka találkát, most inkább vérbő komédiát filmez, abból viszont elsőrangút. Abbado pálcája alatt meg a botrányos ad randevút a mestermunkának: Claudio Desderi levegőt fújdogál hang helyett, míg Paolo Montarsolo iskolázza a kiadványt megvásárló buffó basszusokat.
Legenda? Talán mégsem, de vidám, értékes százötven perc a képernyő előtt. És ez alapos ok arra, hogy újra elátkozzuk a párizsi Opera zenekari árkát, ahová Ponnelle és a garantált minőség beszédült.
(Rossini: Hamupipőke/Deutsche Grammophon DVD.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.