Rejtélyes sorsú milliárdok

2006. 01. 18. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tizenhárommilliárd forint. Hivatalos források szerint a 17,5 milliárd forintnyi tavalyi keretből ekkora összeget nem költöttek el a Tisza mentén élők biztonságát megteremteni hivatott Vásárhelyi-tervre, dacára annak, hogy a tétel elvben a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium rendelkezésére állt. Persányi Miklós, a tárca vezetője kérdésünkre cáfolta, hogy burkolt elvonásról lenne szó. Szerinte a vízügyi szakma így is csúcsteljesítményt nyújtott. Az előkészítés nehézségei miatt nem tudták hamarabb elkezdeni az árvízvédelmi műtárgyak megépítését, így nem tudták lehívni a rendelkezésre álló keretet sem. Csaba László közgazdász viszont botrányosnak tartja, hogy egy több mint tízmilliárd forintos összeg bent ragadhatott a költségvetésben, miközben számos tétel kifizetésre vár. Mint a közgazdász a Magyar Nemzetnek felvetette, az esetet az Állami Számvevőszéknek kellene megvizsgálnia.
Az ügy előzményeihez tartozik, hogy a Vásárhelyi-terv forrásának javát tavalyelőtt sem sikerült felhasználni, így meglehetősen különös az a hivatkozás, hogy az engedélyezési eljárások problémáit nem lehetett előre látni. 2004-ben a költségvetés nyolcmilliárd forintot biztosított a tervre, amit Draskovics Tibor volt pénzügyminiszter megszorító csomagja 7,73 milliárdra csökkentett. Ebből a tételből a környezetvédelmi tárca közlése szerint kivitelezési munkálatokra csupán 33,2 millió forintot fizettek ki. A tervezésre, előkészítésre költött pontos összeget lapunknak nem árulták el, az 1,5–2,5 milliárd forintra tehető.
A papíron megmaradt pénzt, 6,1 milliárd forintot 2005-re könyvelték át.
Ezek a tények, amelyek nagyban eltérnek Persányi Mikós korábbi ígéreteitől. A miniszter a 2003. október 15-i kormányülés utáni tájékoztatóján a távirati iroda archívuma szerint azt ígérte, hogy a Vásárhelyi-terv végrehajtásának költségei a következő négy évben (tehát 2004 és 2007 között) 130 milliárd forintot tesznek ki. Ebből ötvenmilliárd forintba kerül az árapasztó tározók kialakítása, tizenötmilliárd forintot igényel a mederrendezés, további harmincöt-, illetve harmincmilliárd forintot fordítanak az infrastruktúra-fejlesztésre, valamint tájgazdálkodásra, vidékfejlesztésre.
Persányi a tervet az elmúlt évtizedek legnagyobb infrastrukturális fejlesztésének nevezte az ország keleti részében, s megjegyezte, hogy a felépítendő árapasztó tározók összterülete a Balaton negyven százalékát teszi majd ki. A környezetvédelmi miniszter kijelentette, hogy elsőként a cigándi és a tiszaroffi vésztározó építését kezdik meg, 2004-ben. Egy évvel későbbi, hasonló tartalmú sajtótájékoztatóján emlékeztetett arra is, hogy 1998 és 2001 között négy rendkívüli árvíz volt a Tiszán, a Vásárhelyi-terv első ütemének végrehajtásával azonban 60 centiméterrel lehet majd csökkenteni az árhullám csúcsát.
A miniszter e tájékoztatókon nem említette, hogy a 130 milliárd forintot nem időarányosan kívánják felhasználni, s – mint mára kiderült – a beruházás első két évében csak hatmilliárd forintot kívánnak kifizetni belőle. E logika szerint a következő kormányra 124 milliárd forintos teljesítés várna. Persányi ígéretével ellentétben az első két árapasztó tározó építése csak egyéves késéssel, 2005-ben kezdődött meg.



Persányi Miklós környezetvédelmi és vízügyi miniszter
– Miért nem költöttek el 13 milliárd forintot a Vásárhelyi-terv keretéből?
– A Vásárhelyi-tervről szóló törvénynek éppen az a szépsége, hogy az éves költségvetésben a tervre jóváhagyott forrásokat tovább lehet vinni a következő esztendőre. Ezeknek a beruházásoknak az a természete, hogy meglehetősen hosszú előkészítést igényelnek. Annak idején, amikor a tervet megálmodták, ezt nem mérték fel teljesen. Nem számítottak arra, hogy nem elegendő azt mondani: építünk egy árapasztó tározót. Itt nem egy vajas kenyér megkenéséről vagy egy családi ház felépítéséről van szó. Mielőtt a munka megkezdődne, el kell készíteni a szakmai engedélyezési tervet. Számos engedélyezési folyamatnak pedig eleve az a feltétele, hogy a beruházó birtokában legyen a területnek. Az ötvenes években persze elkergették a gazdákat a földjeikről, de egy jogállamban kicsit bonyolultabb ez az eljárás.
– Kapott ön olyan kérést a miniszterelnöktől, vagy más kormánytagtól, hogy a költségvetési deficit csökkentése érdekében hagyják a kincstári számlán a Vásárhelyi-terv pénzét?
– Semmiféle anyagi akadálya nem volt a terv végrehajtásának. Amennyi pénzt eddig be lehetett építeni a Vásárhelyi-tervbe, annyit beépítettünk. Az amúgy világszínvonalon álló magyar vízügyi szakma kapacitását maximálisan kihasználva tartjuk a mostani ütemet. Ha azt nézzük, hogy a Vásárhelyi-tervről szóló törvény 2004 derekán született meg, az első kivitelezési munkák fél évvel később elkezdődtek, s 2005-ben már valamennyi területen dolgoztak, akkor ez egy kimagasló tempó.
Csaba László közgazdászprofesszor
– Tud arra példát az elmúlt évekből, hogy egy minisztérium több mint tízmilliárd forintot hagyjon felhasználatlanul a kincstári számlán?
– Teljesen szokatlan, hogy egy komolyabb költségvetési tételt nem használnak fel, majd azt átviszik a következő évre. Olyan példát pedig nem is tudok említeni, amikor a fel nem használt tétel tízmilliárdos nagyságrendű lenne. Nagyon csodálkoznék azon, ha az Állami Számvevőszék mindezt nem észrevételezné, de elsőként a Pénzügyminisztériumnak kellene lépnie. Ez az eljárás ellentétes a költségvetési gazdálkodás alapvető elveivel, különösen, hogy tudjuk: a magyar büdzsé túlfeszített, tehát minden rendelkezésre álló bevételre szükség van. Tudjuk, hogy számos kötelezettségének nem tud időben eleget tenni a kabinet, például a gazdákat vagy a művészeti támogatásokat is késve fizetik ki. A maradvány tipikusan olyan tétel, amit jogszerűen el lehet költeni más célokra.
– Elképzelhetőnek tartja, hogy ezt a 13 milliárd forintot mégis elköltötték a kincstári számláról más feladatokra, ám ezt hivatalosan, esetleg politikai okból nem rögzítették?
– Könnyen előfordulhat, hogy valamilyen trükkel éltek, hiszen éveken át folyamatosan csökkent a környezetvédelem súlya a költségvetésen belül, e tény pedig az Európai Unió előtt nehezen képviselhető. Azt, hogy miként tudták ezt megtenni, csak a Pénzügyminisztérium vagy a környezetvédelmi tárca mondhatja el. Hozzáteszem, hogy a kincstár köteles elvonni az olyan tételeket, amelyeket nem használnak, hiszen a kormányzat jelentős túligénylésben van.

Ezek a tények, amelyek nagyban eltérnek Persányi Mikós korábbi ígéreteitől. A miniszter a 2003. október 15-i kormányülés utáni tájékoztatóján a távirati iroda archívuma szerint azt ígérte, hogy a Vásárhelyi-terv végrehajtásának költségei a következő négy évben (tehát 2004 és 2007 között) 130 milliárd forintot tesznek ki. Ebből ötvenmilliárd forintba kerül az árapasztó tározók kialakítása, tizenötmilliárd forintot igényel a mederrendezés, további harmincöt-, illetve harmincmilliárd forintot fordítanak az infrastruktúra-fejlesztésre, valamint tájgazdálkodásra, vidékfejlesztésre.
Persányi a tervet az elmúlt évtizedek legnagyobb infrastrukturális fejlesztésének nevezte az ország keleti részében, s megjegyezte, hogy a felépítendő árapasztó tározók összterülete a Balaton negyven százalékát teszi majd ki. A környezetvédelmi miniszter kijelentette, hogy elsőként a cigándi és a tiszaroffi vésztározó építését kezdik meg, 2004-ben. Egy évvel későbbi, hasonló tartalmú sajtótájékoztatóján emlékeztetett arra is, hogy 1998 és 2001 között négy rendkívüli árvíz volt a Tiszán, a Vásárhelyi-terv első ütemének végrehajtásával azonban 60 centiméterrel lehet majd csökkenteni az árhullám csúcsát.
A miniszter e tájékoztatókon nem említette, hogy a 130 milliárd forintot nem időarányosan kívánják felhasználni, s – mint mára kiderült – a beruházás első két évében csak hatmilliárd forintot kívánnak kifizetni belőle. E logika szerint a következő kormányra 124 milliárd forintos teljesítés várna. Persányi ígéretével ellentétben az első két árapasztó tározó építése csak egyéves késéssel, 2005-ben kezdődött meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.