Tragikus a közbeszerzés állapota

Siralmas a magyar közbeszerzés állapota: a politikai befolyás, a közönséges bűnözés és a szakmai felkészületlenség együtt vezetnek oda, hogy az eljárások 90 százaléka korrupt vagy szakszerűtlen – mondta lapunknak adott interjújában a közbeszerzési szakértők doyenje, akivel a közbeszerzési törvény január közepi változásának apropóján beszélgettünk.

2006. 01. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miben különbözhet egy magánember és az állami szervezet tisztségviselőjének hozzáállása, amikor árut, szolgáltatást rendel?
– A magánszemély – felkészültségétől függően – minden esetben arra törekszik, hogy a lehető legkedvezőbben ússza meg a dolgot. Ennek érdekében tájékozódik, ajánlatokat kér, ismerőseitől referenciát szerez. Kicsiben tulajdonképpen ugyanazt az utat járjuk végig, amit a közbeszerzési eljárás az állami megrendelő számára előír. Természetesen tévedés, vagy szándékos megtévesztés mindkét esetben megeshet.
– De az nem fordulhat elő, hogy a magánmegrendelő egy drágább ajánlatot választ, mert a kivitelező megosztja vele a többletbevételt…
– Valóban, a magánembert és az állami szervezet döntéshozóját legfőképpen az különbözteti meg, hogy utóbbinak az önérdeke és a feladatából eredő érdeke elválhat, szembe is kerülhet egymással. Az állami szervezet döntéshozója az állam képviseletében a józan ész, és a hatályos szabályok értelmében a legkedvezőbb, rövid és hosszú távon egyaránt kedvező ajánlatot köteles választani. A tisztségviselő azonban abban is érdekelt lehet, hogy olyan vállalkozót részesítsen előnyben, aki neki mint magánembernek javakat juttat.
– Az efféle részrehajlást bünteti a törvény és elítéli az erkölcs. Miért van szükség még egy bonyolult, időt rabló eljárásra, aminek megvannak a maga jól kimutatható költségei?
– A válasznak van egy történeti és egy jogi része. Az első közbeszerzési eljárás a Napkirály, XIV. Lajos pénzügyminiszterének nevéhez fűződik. Colbert a kincstári pénzek védelmében alkalmazta a versenyeztetést. Ennek a klasszikus alapelvnek az alkalmazása Nyugat-Európában a XX. század közepéig fennmaradt. A jogi válasz: EU-csatlakozásunk és az OECD-tagságunk feltétele volt, hogy megalkossuk a közbeszerzési törvényt, és erre 1995-ben sor is került. A félreértések elkerülése érdekében érdemes leszögezni: e jogszabály már 80 százalékban EU-konform volt, vagyis az a gyakran hangoztatott érv, hogy a törvény hiányosságai okolhatók a hazai gyakorlat gyengeségeiért, alapvetően téves.
– Hogyan lehet kijátszani a törvény előírásait?
– A legegyszerűbb megoldás, hogy egyszerűen figyelmen kívül hagyják. A közel álló üzletfél nyer, a résztvevők egyszerűen „átsétálnak a piroson”. Ennek politikai változata, amikor a kiválasztás során a közérdek helyett a klikk, a brancs érdeke érvényesül. Tisztességtelenül is le lehet folytatni az eljárást: nem a legjobb ajánlat nyer, hanem aki a legtöbbet csúsztatja a zsebbe. Az ajánlatkérő ráadásul a bírságot is közpénzből fizeti meg. Közbeszerzés helyett ezt nevezhetjük akár „kösz-beszerzés”-nek: politikai érdekeken alapuló korrupt döntésről van szó, amikor a hatalmon lévők személyükben is jól járnak – ez már maffiaszerű bűnözés. Az is előfordul, hogy az ajánlatkérő jóhiszemű, csak nem ért hozzá, rutintalan, és ezért egy gyakorlott, kemény, a szakirodalomban „cowboy típusúnak” nevezett ajánlattevő sarokba szorítja. E szomorú felsorolás végén hadd jegyezzem meg, van olyan közbeszerzési eljárás is, amit tisztességesen, szakszerűen, az előírások betartásával bonyolítanak le.
– Ha már itt tartunk: nagy port kavart tavaly ősszel az az állítása, hogy a hazai közbeszerzési eljárások 90 százaléka korrupt vagy szakszerűtlen. Ezt a Közbeszerzések Tanácsa részéről szakmai alapon, kormányzati oldalról minisztériumi szinten is cáfolták. Volt-e jogi következménye a kijelentésének?
– Először is azt szeretném tisztázni, hogy az idézett kijelentés nem tavaly ősszel hangzott el először: szakmai tanácskozásokon évek óta hangoztattam ezt a nézetemet, és senkinek nem jutott eszébe kétségbe vonni vagy helyreigazítani. Inkább azzal viccelődtek ugyancsak szakmabeli hallgatóim, hogy ugyan mondjam meg, hol van az a tíz százalék… A magyar sajtó szinte véletlenül kapta fel a mondatot. Bár az állami intézmények vezetői ismerhették a véleményemet, mégis haragos nyilatkozatban reagáltak. Négyszemközt persze egészen más volt a hangnem. A Közbeszerzések Tanácsának (KbT) egyik magas rangú tisztségviselője azt kérdezte tőlem: eljönnék-e a jelenlegi fizetésért hozzájuk munkatársnak vagy szakértőnek. Természetesen azt válaszoltam, hogy nem.
– Berényi Lajos, a KbT elnöke sajtónyilatkozatában azt kérdezte öntől: miért nem fordult a hatóságokhoz, ha olyan sok korrupcióval találkozott…
– Ezek az információk, amelyek tudomásomra jutottak, szóban hangzottak el. Bizonyítani nem tudnám őket, ha perre kerülne a sor. Az a megbízó, aki közölte velem az eljárás kezdetén, hogy melyik pályázónak kell nyerni, nyilván letagadja, ha feljelentem. A korrupciós bűncselekményeket, amióta világ a világ, nehéz bizonyítani, mert minden érintett félnek az az érdeke, hogy titokban maradjanak. Magam nem tehettem mást, ha nyilvánvalóan törvénytelen eljárásban való közreműködésre kívántak rávenni, mint hogy köszönettel visszaadtam a megbízást.
– Ennyi rossz tapasztalat után hisz-e még a közbeszerzési eljárás hasznosságában?
– Természetesen hiszek. A mai tisztességes tíz százalék lassan majd felkúszik húszra, harmincra. Az Európa nyugati feléből érkezett gyakorlott ajánlattevők kikényszerítik a hazai versenytársak és az intézményrendszer felkészültségének javítását. Idővel a közvélemény, a civil társadalom ellenőrző szerepe is megerősödik, és egy gyanús ügyekben érintett politikussal vagy üzletemberrel nem áll szóba senki.
– Ön szerint mi a közbeszerzési eljárás: gát, amely megzabolázza a folyót, vírusirtó program, amit utólag mindig hozzá kell igazítani a legfrissebb fejlesztésekhez, vagy pedig akadálypálya, amely a profiknak igazából nem jelent akadályt?
– Tetszenek a hasonlatok, mindegyikben van igazság. De a kívülállónak talán azt a legnehezebb érzékelni, hogy a közbeszerzés nem a kiváltságosok, a hatalom csúcsain lévők kedvenc játéka, hanem olyan közügy, ami a legkisebb településen élőket is érinti. A MÁV motorvonattenderének botrányáról minden újságolvasó értesült, míg a kistelepülések csatornaberuházásainak részleteit csak az önkormányzat – gyakran kétségbeejtően alulképzett – építési szakembere ismeri. Egyébként mindkét esetben jellemző a teljes dilettantizmus.
– Többször bírálta a Közbeszerzési Tanács és vezetésének a tevékenységét. Berényi Lajos elnök azzal hárítja el a bírálatokat, hogy a szervezet éves beszámolóit a parlament szinte egyhangúan fogadta el. Mi a baj az állami szervezettel?
– Papíron minden rendben van. Vannak törvények, van jogorvoslati lehetőség, vannak jelentések és kimutatások. Csak az a kérdés, hogy a valóság, a mindennapi élet igazolja-e a kincstári optimizmust. Magyarországon hiányzik a közbeszerzés jogintézményének menedzselése! Szeretném mindenki figyelmét nyomatékosan felhívni egy minapi esetre: uniós támogatással épült hulladéklerakó a Szolnok megyei Kétpón. A létesítmény kivitelezése azonban nem felel meg az előírásoknak. Az uniós szabályozás szigorú menetrendje szerint a kivitelezőnek változtatási kérelmet kell benyújtania Brüsszelbe. Ott azonban olyan döntés is születhet, hogy újjá kell építeni a létesítményt. Ez azt jelenti, hogy a 24 településből álló konzorcium elveszítheti az erre kapott 4 milliárd forintot, amit az EU a magyar államon hajt be. Anélkül, hogy ismerném a résztvevőket és a részleteket, attól tartok, hogy a történet előrevetíti a sorsunkat. Hiába jár nekünk papíron 2007–2013 között sok-sok eurómilliárd, ha a hozzá nem értés, valamint morális állapotunk következtében nem tudjuk lehívni ezeket a pénzeket. Az EU bürokratái részéről se számítsunk semmi jóindulatra, vajszívűségre. A csatlakozást levezénylő uniós diplomaták részéről hallottam olyan cinikus megfogalmazást: jöjjenek csak a kelet-európaiak, úgysem lesznek képesek élni a lehetőségekkel. Ne legyen igazam: 20– 40 év és sok elvesztegetett eurómilliárd kell, amíg megtanuljuk, hogy a közbeszerzést valóban a köz javára kell működtetnünk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.