Elsüllyedt a tízezer tonna foszforsavat szállító Ece tanker tegnap, alig huszonnégy órával azután, hogy a La Manche csatornán összeütközött a General Grot-Rowecki teherszállítóval. A tartályhajóból foszforsav szivárog, de a vízbe jutott mennyiségről ellentmondó híreket közöltek. Mint azt megírtuk, kedden hajnalban nemzetközi vizeken, a franciaországi Cherbourg kikötőtől 92, a brit Guernsey-szigettől 50 kilométerre következett be a baleset. Az Ece oldalán öt méter hosszú és két méter széles nyílás keletkezett, a hajó megdőlt, és irányíthatatlanná vált. Huszonkét tagú személyzetét a Guernesey-szigetre menekítették. A 26 ezer tonna foszfátot szállító teherhajó épségben folytathatta útját.
A 70 méter mélyen lévő Ece 1,8 kilométeres körzetében megtiltották a halászatot, majd a francia és az angol hatóságok életbe léptették a súlyos balesetek kezelésére szolgáló Manche-tervet – jelentette be Yann Bizien, a tengerhajózási hivatal szóvivője. A vízszennyezések kutatásával foglalkozó Cedre központ szakértői kedden úgy vélték, hogy a szivárgó foszforsav nem jelent különösebb veszélyt a térség élővilágára, tegnap viszont a Robin des bois zöldszervezet közölte: több száz négyzetméteres területen minden élő elpusztult. Ami biztos: riadókészültségbe helyezték a brit és francia kárelhárító egységeket.
A környezet sérülésének mértéke legfőképpen attól függ, hogy egyszerre mekkora mennyiségű foszforsav kerül a tengerbe, azaz szivárog-e vagy netán ömlik a vegyi anyag – tájékoztatta lapunkat Bihátsi László, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem munkatársa. Elmondta: a foszforsav viszonylag gyenge savnak számít, de nagy koncentrációban bajt okozhat a roncs közelében. Nehezebb a víznél, ezért a felszín közeli állatok és növények kevésbé veszélyeztetettek, mint a tenger fenekén élők. Az áramlatok hatására az anyag viszonylag hamar felhígulhat, de ha egyszerre nagy mennyiség jut belőle a tengerbe, akkor is közömbösíthető vagy eltávolítható.
Menczer Tamás: Mi lesz így velünk?!