Hídfő a semmibe

2006. 02. 04. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mifelénk nem puszta mérnöki teljesítmény, nem csupán nagy erőfeszítésekkel, leleményes eljárásokkal és díszítőérzékkel megépült alkotmány. Nálunk misztériuma, szertartásrendje és végzete van egy hídnak. Ahogy harmadik partja folyóinknak. A híd ezeken a tájakon: haditett. Pályafutása meglehetősen egyhangú: amikor végre elkészül, ritkaságként vonul be a technikatörténetbe; aztán következetesen lebombázzák vagy fölrobbantják egyiket a másik után, esetleg tankokkal vontatják be a folyókba. Sokukból már csak egy metszet maradt. De határainkon túl elképesztő mennyiségben bukkanhatunk a régi idők építményeire, ezekre a katonásan egyszerű, mégis nagyvonalú hidakra és alagutakra, viaduktokra és magányos pillérekre, amelyek gyakorlatiasságukban, erőteljességükben is könnyeden szépek, mint a szeldzsuk építészet. Ahogy határainkon innen; csak mifelénk még az is előfordulhat, hogy tűvé kell tenni az árterek dzsungelét az iszapba süllyedt roncsokért, amelyek valaha egy nem mindennapi alkotás építőkövei voltak.
Semmiből semmibe.
A kihalt gyülekezetű templomok, a vadszőlő lepte szószékek mellett talán a funkciójukat vesztett közlekedési műtárgyak: a föld alá futó sínek, a kísértet lakta állomások, a megszakadó hidak látványa a legtorokszorítóbb. Ezek a megtört mozgás műemlékei. A szegedi vasúti híd ma már a semmiből tart a semmibe: a Tisza keleti partján csúszik egyre mélyebben az alföldi sárban egyetlen maradványa, az újszegedi csonka hídfő. Se Szeged, se a temesi végek felé nincs folytatása.
Az alföldi város nem tudatosult jelképe ez a hídfő, mely még mindig őrzi a vasútépítők szigorú elveit. S jól mutatja, hogy az impériumváltás hogyan őrli ma is, a megmaradt területekre átcsapva is tulajdonainkat. A peremre sodródás elfeledett emlékhelye bár ott áll a maga zömök hétköznapiságában az út szélén, egyéb monarchiabeli épületek közelségében, már senkit nem hoz lázba. Diákkorunkban a szegedi oldalon, a Boszorkánysziget bozótosában üldögélve bámultuk, ahogy a Tisza fölötti levegőbe karcolódik ennek a kettős vágányú hídnak az árnyéka – s ha nagyon akartuk, még ott érződött a Szeged–Temesvár vonal huzata. Ha ma valaki Budapestről Makóra vonatozik, többnyire le kell szállnia a nagyállomáson, át kell trolibuszoznia a Tisza túloldalára, s újra vasútra szállni – aminek rég nincs semmi értelme.
Pedig Jókai még a Tisza fenekéig is lemerült búvárharangjában, hogy az 1850-es években megszemlélje a pillérek építését. Nem csoda: a francia Cézanne mérnök által tervezett, 1858-ban átadott szegedi vasúti híd volt Európában az első, amelynek alapjait légnyomásos, azaz keszonos módszerrel rakták le. Az íveket négy hónap alatt fölemelték anélkül, hogy a hajózást akadályozták volna. Hazánkban először itt alkalmaztak szögecselt tartópilléreket. Csupa technikatörténeti kuriózum. Mint ahogy az is, hogy 1944 őszén a szövetséges bombázó repülőgépek az újpesti összekötő hídon kívül csak a szegedit tudták kiiktatni a forgalomból. Utóbbi maradékát a németek robbantották föl. „[…] Talán az az egyetlen szerencse, hogy a vasutak nem nagyon szenvedtek. Ezek helyreállítása napok kérdése. Egy-két napon belül például Szegedről vasúton lehet majd utazni akár Moszkvába…” – írta levelében Vas Zoltán Rákosinak néhány nappal a végső pusztulás után. Hiába, megváltoztak az irányok.
Minden szovjet igyekezet, legfőképp a közmunkára kivezényelt szegediek fáradozásai ellenére a szegedi vasúti hídon 1946 decemberében az utolsó vonat haladt át. Néhány évtized alatt nyomtalanul tűntek el a pillérek és az öntöttvas oszlopfők.
Ha itt rombolnak, valahol építkeznek – Ivo Andric regényében ezt mormogta bizakodva Ali hodzsa a Drina fölött ívelő ősi híd maradékán, mielőtt kiszenvedett volna.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.