Ják ördöge (1.)

R e j t ő z k ö d ő M a g y a r o r s z á g

2006. 02. 25. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kevés szentély kavarja föl úgy az embert, mint a szicíliai Agrigento kentaur temploma az ilyentájt már virágba boruló mandulafaliget közepén. Nem túl gyakori, hogy egy terjeszkedő kultúra ilyen tapintatosan és gyönyörködve őrizze meg a másik, a hanyatló kontúrjait. A katonás dór oszloprend négyszögében, az ősi görög arányérzék oltalmában egyszerű kis kora keresztény istenháza bújik meg – az egyedül üdvözítő a pogányba foglalva. Nem pedig fordítva: az újabb szentély nem oldja fel magában hivalkodón a korábbi építőköveit. Ritka építészeti pillanat. Az agrigentói Tempio della Concordia, az Egyetértés temploma a gyakorlati érzéken kívül arról is tanúskodik, hogy a VI. századi keresztények nem tudtak megfeledkezni gyökereikről.
Ahogy a Vas megyei Ják keresztényei sem, csak nem egészen a szicíliai minta szerint. Itt jóval élesebb szem és szokatlanabb kíváncsiság kell ahhoz, hogy ne akadjunk meg mindjárt a lélegzetelállító román kori apátsági templom építészettörténeti közhelyénél. Számunkra nem a rekordok fontosak, hanem éppen az, ami hiányzik a remekműből.
Különös vibrálást érezni a jáki templomdombon a télutón, amikor teremtett lélek nem jár a fagyos levegőjű szentélyben. A déli kapun kilépve keresgélnünk kell, amíg örökzöld bokrok karéjában rá nem akadunk a falu rejtett nevezetességére. „… Fölvéstük hódolatunkat ős Savaria e csonka oszlopára, melyet a nép hite szerint az országépítő IV. Béla király ellen áskálódó sátán a templom szétrombolására ejtett le itt. Hisszük és tudjuk, hogy romok felett is új határokat és erős hazát épít minden pokoli ármány ellenére a tiszta ifjúság.” Ezt a feliratot a szombathelyi cserkészek íratták fel 1930 júniusában a „liliomos királyfi”, Szent Imre herceg halálának 900. évfordulójára, nem tudván, hogy három évtizeddel később a „pokoli ármány” tehetetlen dühében levakarja majd bizakodó betűiket.
Ördögkő. Nehezen értelmezhető, meghökkentő, dülöngélő pogány elem, amelyet az évszázadok során számtalanszor próbáltak talpára állítani, a magasodó templom falába illeszteni, kaput eszkábálni belőle, ám végül soha nem épülhetett be a keresztény istenházába. Ide-oda gördítették, hagyták a földbe süppedni, a XVII. században történetesen az apátsági kertekből, a mai faluközpontból kaparták elő – valóban, mintha az ördög átka ült volna rajta. Akárcsak párján, amely most a domb lábánál, a főtér sarkán található, vagy a harmadik oszlopon, amely félig elföldelve kallódik a fennsík északnyugati szegélyén. „A környező temetőn egyebek közt két egyiptomi gránitból készült oszloptő töredékei láthatók, mellyek egészen ollyanok, mint a Szombathelyen találhatók, ebből némelyek azt következtetik, hogy Sabaria egész idáig terjedett” – jegyzi meg Hunfalvy János 1856-os nagy országleírásában. Régi fényképek arról tanúskodnak, e rejtélyes oszlopok a világháborúk előtt a templom nyugati főbejárata, illetve a Szent Jakab-kápolna között álltak afféle félbehagyott kapuként, azon a területen, amelyre a XI. század óta temetkezett a magyarság. Onnan taszigálták le őket a domb aljához, s ott végre feladatot kaptak: az egyikből az első világháború hősi halottainak emlékműve, a másikból a cserkészek oszlopa lett. A harmadik ma is ott porladozik, ahol évszázadok óta, ám azt tartják róla, akik itt vallanak szerelmet egymásnak, mindig boldogok lesznek, nem csalják meg egymást soha.
Faramuci hit ez, mert a jáki oszlopokhoz éppenséggel a megcsalás anekdotái, a rászedett és nevetségessé tett sátán számtalan változatban keringő története kapcsolódik. Úgy tartják a helyiek – vagy tartották babonásabb időkben –, hogy ezeket a gránitkolosszusokat azért hajigálta a dombra az ördög, hogy megakadályozza a templom felépítését. De mire ideért, már javában folyt a mise a szentélyben, ezért hiába dobta rá, mindet elhárította az Úristen. Ma is mutogatnak a bokrok között álló oszlop hátán egy keresztirányú szélesebb és egy kisebb foltnyi repedést – a sátán tüzes hátának és tenyerének heges lenyomatát.
Mindenesetre mielőtt az ördög a hátára kaphatta volna a köveket, előbb el kellett zarándokolnia a római Szombathely, Savaria colonia tatárjárás kori rommezejére, Isis kultuszhelyének körzetébe, amely a vidék közkedvelt építőanyag-depója lehetett évszázadokig. Ják és Savaria előtt meg talán Egyiptom, talán Kis-Ázsia gránitbányájában várták a tömbök, hogy ebbe a távoli, zord éghajlatú provinciába hajózzák őket a Krisztus utáni II. század végén – a pannóniai, különösen a savariai légióknak hálás Septimus Severus császár ajándékaként. Amikor Róma fokozatosan visszahúzódott keleti végeiről, majd ugyanott kiépült a nyugati magyar gyepűvidék, a XIII. században az apátsági templom építői a hajdani colonia romjai közül 14 kilométerrel távolabb vonszolták a köveket – aztán semmire sem mentek velük. Így vérzett el Jákon a pogányság a keresztény falak alatt.
Egy másik cézár korában, az 1960-as években a kommunista államhatalom kísérletet tett arra, hogy visszavigye a tájba nagy keservesen visszailleszkedett, de feliratával ingerlő köveket oda, ahonnan az ördög hozta.
Ekkor tört ki a jáki parasztlázadás.
Folytatjuk

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.