Megelőzhető aluljáró-balesetek

Csupán magasságkorlátozó tábla figyelmeztet arra, hogy a 365 centiméternél magasabb járművek fennakadhatnak a Ferihegyi gyorsforgalmi úti aluljárónál, amelynek kijárata után elhelyezett fémkonzol szombaton letarolta egy szerb-montenegrói emeletes autóbusz tetejét, két ember halálát okozva. A szakemberek szerint egy magyar találmány segítségével megelőzhetnék az ilyen baleseteket.

2006. 02. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Beismerte a felelősségét annak a szerb-montenegrói jelzésű autóbusznak a vezetője, amelynek felső részét szombaton összezúzta a Ferihegyi gyorsforgalmi út aluljárójánál elhelyezett magasságkorlátozó szerkezet. A baleset két ember halálát okozta, többen súlyosan megsérültek. A negyvenkilenc éves szerb sofőr elmondta azt is, hogy látta a korlátozó táblát, de bízott abban, hogy a jármű átfér az építmény alatt – tájékoztatta lapunkat Bálint Gabriella, a Budapesti Rendőr-főkapitányság ügyeletese.
Miként megírtuk: a Budapest felé tartó emeletes busz a tiltó tábla ellenére továbbhajtott a Ferihegyi gyorsforgalmi úton. A Felsőcsatári úti felüljáró alatt még átfért, de a túloldalon nekiütközött a szembejövők figyelmeztetésére kitett, a másik oldal fölött is átívelő építménynek, amely szinte levágta a jármű tetejét. Egy ötvenhárom éves szerb állampolgár a helyszínen, egy hatvan év körüli, eddig még azonosítatlan férfi pedig a kórházban halt meg. Egy ember maradandó sérüléseket szenvedett, egy másik életéért még küzdenek az orvosok – fűzte hozzá Bálint Gabriella. A rendőrség a buszvezetőt őrizetbe vette, és kezdeményezte előzetes letartóztatását. Az ügyben halálos tömegszerencsétlenség gondatlan okozása miatt indítottak eljárást. A szerencsétlenül járt buszt tapasztalt sofőrök vezették – nyilatkozta egy belgrádi lapnak Ilija Devic, a vajdasági ATP Vojvodina vállalat igazgatója.
Rövidesen visszakerülhet a magasságkorlátozó kapu a gyorsforgalmi út aluljárójának városba vezető oldalán – tájékoztatta lapunkat Rábai László, a Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. főosztályvezető-helyettese. Elmondta: az aluljáró előtt azért nincs ilyen kapu, mert azt tavaly lerombolták a magas járművek. Budapesten jelenleg tizenkét olyan magasságkorlátozó áll, amelyért a főváros felel. Czuk Dorottya, a Főpolgármesteri Hivatal sajtófőnöke közölte, hogy az elmúlt években nem volt hasonló, halálos áldozatot követelő baleset a fővárosban. Hozzátette, a közterület-fenntartó szakértői megvizsgálják: érdemes-e fényjelzőket is szerelni az aluljárókhoz.
Konyári Zsófia, a fővárosi önkormányzat alosztályvezető-helyettese lapunknak elmondta: a KRESZ nem írja elő a magasságkorlátozó kapuk kihelyezését, a tiltó tábla pedig ott van. A híd és a szerkezet körülbelül két kilométerre van egymástól, azért ilyen távol, mert a Gyömrői út után nincs lehajtási lehetőség. A szakember hozzáfűzte: évente négy-öt alkalommal is kidöntik a kaput, legutóbb tavaly decemberben történt ilyen eset.

Fényérzékelő figyelmeztetne. A Magyar Feltalálók Egyesülete úgy véli: a fénykapu nevű magyar találmány alkalmazásával el lehetne kerülni az ilyen baleseteket – tudatta a távirati iroda. A múlt évben a genfi, a zágrábi és a nürnbergi innovációs fórumokon díjazott módszer lényege, hogy az áthaladási magasságban korlátozó tárgy előtt felállított érzékelő fénysugarát a megengedettnél magasabb jármű megszakítja, ekkor a sofőr figyelmeztető jelzést kap, és így elkerülheti az ütközést.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.