Tanyasi apostol

S z i g e t v i l á g Erős képzelet szüli az okokat (Montaigne)

Péter László
2006. 02. 25. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Komárom vármegye 1832. augusztus 1-jén tartott közgyűlésén fölírt a Magyar Tudós Társaságnak, hogy „a magyar nyelv nagyobb megkedveltetésére alkalmatos népdalokat készíteni és közre munkálni méltóztasson”.
Ez a furcsa megnyilatkozás jelzi a kor igényét, másrészt azt a naiv elképzelést, hogy a népdalokat készíteni lehet, s ez a nem sokkal azelőtt alakult Akadémia föladatai közé tartozik. A tudós társaság nem is vállalkozott sem erre, sem gyűjtésre vagy ennek megszervezésére, hanem áttestálta a megbízást az 1836-ban született Kisfaludy Társaságra, amely 1843. december 2-i ülésén országos népdalgyűjtésre szólította föl híveit. Ha az imént a hozzáértőkben keserű mosolyt fakasztott, hogy a kor a népdalok készítésének hitében élt, most ellenkezőleg, az lep meg bennünket, hogy az Akadémia már akkor arra kérte a Kisfaludy Társaságot és gyűjtőit: „a gyűjtendő népdaloknak, amennyire lehet, zenéjökre is fordítná gondjait és figyelmét, hogy a magyar népköltészetnek ezen lényeges és jellemző vehiculumának [velejárójának] több becses példányai nemcsak az elfeledtetésről megóva, a mívelt közönség ismeretének jőjenek, hanem ahoz értők által s tökéletes magyar szellemben szerkesztve, a már nagy számban kijött s jobbára idegen hangművészek által elferdített dalok sorsára ne jussanak!” Ez a jelentős fölismerés sajnos hasztalan volt: csak a XX. század elején, Bartók és Kodály korszerű népzenegyűjtése óta válhatott valóra.

A Kisfaludy Társaság mozgalma azonban tetté ért. A beküldött dalszövegek gondozásával a társaság a titkárát, a kor nagy tudósát, filozófusát, esztétáját, költőjét, Erdélyi Jánost (1814–1868) bízták meg, s ő hamarosan megszerkesztette a dalok gyűjteményét. A Népdalok és mondák első kötetének előszava, amelyből fent idéztem, 1846. március 9-én kelt. Fölsorolta benne a beküldőket is, köztük „Petőfyt”. A második kötet hamarosan követte az elsőt: ennek előszavát Erdélyi 1846. november 20-án írta, s a kötet Beimel József nyomdájában (amelyet később a szegedi könyvtárat alapító Somogyi Károly bérelt saját kiadványai számára) meg is jelent 1847 elején. A harmadik kötet 1848 júniusában látott napvilágot; előszavát Erdélyi éppen március 15-én keltezte!
Az első kötetben 95 beküldőt sorolt föl, itt további 61-et. A 125. számúnál ezt olvassuk: „Szegedi népdalok, összeszedte Tóth János kegyes szerzetbeli tanár, 104 db.” A harmadik kötetben további 20 gyűjtőt nevezett meg, köztük olyanokat, mint Irinyi József Sopronból, Pesty Frigyes Temesvárról. Erdélyi munkáját Ortutay Gyula így értékelte: „Válogató és csoportosító tehetsége, a közreadott anyaga gazdagsága s lendületes, finom tanulmánya Erdélyi publikációját az egyik legértékesebb magyar gyűjteménnyé teszik.”
„Szerintem három nagy jótevője volt az újabb kori Szegednek: Kállay Albert, aki a várost építette; Kiss Ferenc, aki az erdőket nevelte; és Tóth János, aki a tanyai iskolákat ültette” – írta Móra Ferenc Kedves öreg árnyak (1922) című tárcájában. „Harminchárom éven át ő járt ki a tanyára, a harmincnegyedikben a tanya jött be hozzá, a koporsójához. Nagyot mondok vele, de nem tudom, István király óta gyászolt-e valakit a szegedi magyar olyan igazán, mint a nagyságos dilektor urat. És most még lehetetlenebbet mondok: noha tanfelügyelő volt, minden tanító sírt a temetésén.”
Tóth János a Vas megyei Nyőgér községben született 1804. november 7-én parasztcsaládban. Négy testvére közt ő volt a legidősebb. A helyi elemi iskola után, a szombathelyi premontreiek gimnáziumában végzett tanulmányai közben – a hatodik osztály elvégzése után, 16 éves korában, 1820. október 10-én – lépett be a piarista rendbe. A trencséni noviciátusban barátkozott össze Horváth Cirillel, aki később Szegeden kartársa lett, utóbb jeles drámaíró és filozófus, egyetemi tanár, akadémikus. Tóth János életrajzírója, rendtársa, Diósi Géza szerint: „első találkozásuk óta a közös tettvágy és nemesen versengő törekvés irányította mindkettőjük pályafutását életük végéig”.
1822. november 4-én tette le első szerzetesi fogadalmát. 1824-ben már Kalocsán próbaéves tanár. 1825-től Vácott elvégezte a kétéves bölcseleti tanfolyamot, és történelmet tanult, majd mennyiségtant és természettant hallgatott. Különösen fizikaprofesszora, Nagy Lipót hatott rá, és szerettette meg vele a természettudományokat, főként a fizikát, amely legkedvesebb tantárgya lett.
Vácott tette le az örökfogadalmat 1826. június 4-én. Bölcseletből és történelemből, majd mennyiségtanból és természettanból teljesített szigorlati vizsgái után 1826. november 14-én a pesti tudományegyetemen „bölcsészettudorrá”, doktorrá avatták.
1827-ben Nyitrán, 1828-ban Szentgyörgyön (Pozsony vármegye) teológiát hallgatott. 1828. október 11-én Vurum József nyitrai megyés püspök szentelte áldozópappá. Utána egy évig a váci gimnáziumban tanított. Ezután ritka szerzetesi és tanári pálya következett. A piaristákat is áthelyezték egyik rendházból a másikba, egyik városból a másikba, kit milyen gyakran vagy milyen ritkán, ki tudná ma már fölidézni a tartományfőnökök szándékát. De Tóth Jánost 1829 őszén Szegedre küldték, és többé soha senkinek nem jutott eszébe, hogy elvigye onnan: egész életét ott töltötte. Ahogy Diósi Géza írta: „nyolcvanhárom évéből ötvennyolcat Szegednek ajándékozott”. Tanítványa, Szeged iskolatörténetének másik nagy alakja, a belvárosi elemi népiskola igazgatója, a nyolcosztályos általános iskola első meghirdetője (1875), Vass Mátyás „Szeged Pestalozzijának” minősítette.
Diósit idézem ismét: „A híres intézetben egyszerre három fiatal tudós piarista tanár foglalt tanszéket az 1829–1830. tanévben: Reisinger János a történelmi, Horváth Cyrill a bölcsészeti és Tóth Ker. János a természettani, fizikai földrajzi és mezőgazdasági tanszéket. Reisinger János és Horváth Cyrill később egyetemi tanárok lettek a pesti tudományegyetemen, és ott folytatták sikeres tudományos működésüket, a harmadik, Tóth János Szegedé maradt, teljes lelkével, szívével, elszakíthatatlanul Szegedé lett, honnan őt többé semmiféle rendi és állami kitüntetés el nem mozdíthatta.”
1849-ig csak fizikatanár volt a kegyes oskolában. Megkedveltette diákjaival a természettudományokat. Nemcsak tanított, nevelt is az iskolában és az iskolán kívül. Ismét Diósi állapította meg: „Ő volt az első piarista hazánkban, de talán az első tudós tanár, aki népművelési előadásokat tartott már a múlt század negyvenes–ötvenes éveiben nemcsak Szegeden, hanem kiment a tanyákra is, hogy oktassa a falusi népet »mutatványokkal egybekapcsolt népszerű előadásaival«. A természettudósok vándorgyűléseinek szervezésében tevékeny részt vett 1841-ben. Mert Tóth János, a piarista, a pap, a tanár, a nevelő szerette a népet, nagyon megszerette az Alföld magára hagyott magyarját, és mert szerette, megtalálta a szívéhez az utat.”
1852-ben egyszerre három helyen kapott igazgatói megbízást. A városi és a városhoz tartozó tanyai iskolákban, a királyi katolikus „tanítóképezdében” és az „alreáltanodában”.
Az 1851-ben megnyitott alreáltanodából lett 1870-ben a főreáltanoda, 1875-től főreáliskola, 1922-től Baross Gábor Főreáliskola, 1924-től csak reáliskola, 1934-ben reálgimnázium, 1935-től gimnázium, 1939-től gyakorló jellegű gimnázium, 1941-től aztán gyakorlógimnázium; a centenáriumi évében szüntették meg a nagy múltú iskolát. Itt tanított 1906–1908 között Babits Mihály, 1930–1931-ben Bálint Sándor. Ide jártam nyolc éven keresztül magam is. Tóth János lett ennek a jó hírű, sok magyar kiválóságot, tudóst, mérnököt, tanárt nevelő középiskolának első igazgatója. Maga kérte nyugdíjazását 1872-ben.

Ellentmondó adataim vannak arról, hogy az 1844-ben létesített tanítóképzőt az alreáltanodával párhuzamosan igazgatta. Csillik László szerint 1856-tól 1869-ig. A piarista életrajzi lexikon csak egyetlen tanévet, az 1857–1858-ast mondja igazgatása alattinak, ám 1869-től holtáig az iskolát ellenőrző bizottság, igazgatóság tagjának minősíti. Reizner János csak 1871 és 1874 között tud ilyen igazgatótanácsról. A város újabb történeti monográfiájában Szabó Tibor erről sem szól. A tanítóképző történetének esedékes részletes fölkutatása után tisztán látjuk majd, milyen szerepe volt benne Tóth Jánosnak. Ugyanígy a tanítóképzésben játszott szerepét is világosabban kellene látnunk. Arról viszont van adatunk, hogy a helyi iparostanuló-képzésben is úttörő volt.
Az első szegedi polgári leányiskola létesítését szintén ő kezdeményezte. A polgári fiúiskola megnyitása (1873) után mint a városi törvényhatósági bizottság tagja indítványozta a leányok számára hasonló iskola létesítését. Egy évvel később, 1874. november 12-én 62 tanulóval megnyílt a Szegedi Községi Polgári Leányiskola. Tóth János tanított is benne természettant. Az iskola 1876. évi értesítményében közreadta tanulmányát A nyilvános nőnevelés címmel. Saját fizikai szertárát, ásvány- és növénygyűjteményét pedig az iskolának ajándékozta, továbbá fejlesztésére 1876-ban 500 forint alapítványt tett. 1879-ben saját költségén kiadta a Szerves vegytan rövid vázlatban a polgári leányiskolák számára című tankönyvét. 1881-ben szaktárgyainak könyveiből álló 350 kötetes gyűjteményét adományozta az iskolának. Önzetlen munkássága után igazi elégtételt érezhetett, hogy amikor a nagy árvíz utáni újjáépítés díszes új épületet emelt az iskolának, halála előtt kevéssel, 1882-ben ő nyithatta meg. Ez az épület – a Tisza Lajos körút és a Kölcsey utca sarkán – ma a Szegedi Tudományegyetem jogi karáé.
Tóth János munkássága a legnagyobb jelentőségűvé mégis a város elemi népiskoláinak élén emelkedett. Még az önkényuralom idején megszervezték „a szegedi tanodák igazgatóságát”, s élére 1852. február 24-én Tóth Jánost nevezték ki. Az ő figyelme főként a város kiterjedt tanyavilágának ifjúságára terjedt ki. „E nagy tudású, nemes lelkű, szelíd modorú férfiú, aki előbb a tanyai lakosságot az anyagi hozzájárulásra buzdította, hatalmas befolyásával meggyőzte a hatóságot a tanyai iskolák ügye mielőbbi rendezésének szükségességéről, s mint alapos szakember megadta az útbaigazítást a helyes rendezésre” – foglalta össze tömören munkásságának lényegét Nemecskay István. Az eredményt is az ő statisztikája alapján ismerjük: amikor átvette az igazgatást, mindössze hat tanyai iskola volt a hatalmas szegedi határban; halálakor pedig 23. S a krónikás rögzítette: „holta napjáig a legodaadóbb szeretettel gondozta az iskolákat”. „A népnek e nemes szívű barátját mindenki a tanyai nép apostolának nevezte, s mint ilyent, úgy a hatóság, valamint a tanítóság és a tanyai nép mélységes tiszteletében és szeretetében részesítette.” De hiszen ezt már Móra Ferenc szavaiból megtudtuk.

A hatóság elismerését királyi kitüntetés fejezte ki. Ferenc József 1861-ben koronás arany érdemkereszttel, 1867-ben pedig királyi tanácsosi címmel jutalmazta. A nagy árvíz (1879) utáni újjáépítést lezáró királynapok alkalmából pedig, 1883. október 16-án az a megtiszteltetés érte, hogy a király az ő egyik tanyai iskoláját is fölkereste. Az ásotthalmi (utána királyhalminak nevezett) iskolánál Tóth János üdvözölhette az uralkodót.
Ekkor már nem volt a népiskolák igazgatója: 1868-ban, a kiegyezés után átszervezték a tanügy igazgatását is. De Tóth János tekintélye mint népiskolai felügyelő (Móra írásában tanfelügyelő) is változatlan maradt a városban és a tanyavilágban egyaránt.
Közreműködése tehát Erdélyi János gyűjteményében nyilvánvalóan csupán mellékszál volt életében és munkásságában. A róla szóló irodalom nem is említi, és mi sem tudunk róla semmi közelebbit. Azt sem, hogy maga gyűjtötte-e a dalszövegeket, vagy másokat mozgósított a gyűjtésre: diákjait vagy tanítóit. Mivel szövegeinek jó része nem népdal, hanem félnépi, kántori csinálmány, valószínűleg nem a szegedi tanyavilág termése, hanem városiaktól leírt, netán kéziratokból másolt, a maguk korában népszerű dalszöveg. Értékük nem vetekszik ugyan a hiteles népdalszövegekével, de megismerésük nem haszontalan. Vizsgálatuk, összevetésük mind a magas költészet, mind a népköltészet alkotásaival, motívumaik tanulmányozása gazdagítja a folklorisztikát. Ezért is meg annak a kornak oly gyér szellemi termékei közt önmagában is értéket jelentő teljesítménye miatt tartottam szükségesnek Tóth János életútjának közkinccsé tételét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.