Ják ördöge (2.)

2006. 03. 04. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha volt még a rómaiaknak szenvedélyük a mérnöki alaposságú hadakozáson és birodalomépítésen kívül, az minden bizonnyal a feliratok kőbe vésése volt. A legjelentéktelenebb kishivatalnoki névsortól a császáristeneket dicsőítő himnuszig mindent kőlapokra karcoltak szikár, nem túlságosan képzeletgazdag kalligráfiájukkal, a reneszánsz és az újkor lapidáriumigazgatóinak legnagyobb örömére. Hát még az anyagkímélő Vas vármegyei templomépítőkére, akik többek között az ostffyasszonyfai, a rábagyarmati, a szentkirályi és – az ördög minden mesterkedése ellenére – végül a jáki istenházába is római köveket illesztettek.
Miért lepődnénk meg ezen, ha István királyunkat is egy évszázadokkal korábban kilakoltatott római patrícius szarkofágjába temették – csak a díszítést faragták át a középkori mesterek? És viszont: Maecius Sabinus sírköve ott nyugszik ma is a dozmati templom falában; Szombathely keleti peremén pedig a Krisztus utáni I. századtól 1962-ig temetkeztek a pogány és keresztény polgárok, míg egy városrendezés során fel nem számolták Magyarország megszakítás nélkül legtovább használt sírkertjét. A XIX. századi utazók pedig még körbejárhatták azokat a római kori temetkezési építményeket, amelyek háborítatlanul álltak a régi utakra épült új utak mellett szerte Vas vármegyében.
Ják sem kivétel: ha az ördögköveket az apátsági templom soha nem fogadta is magába, azért jó pár ókori emléket szemérmesen elnyelt. „Már korán reggel a dicső templom nagyszerű vésett és faragott műveit bámulni siettem, keresve kerestem ma is évszámot homlokán s oldalfalain […], leltem azonban egy római feliratot, melyet úgy hiszem, e században még szem nem látott. […] Hogy ez emlék még fel nem fedeztetett, éppen nem csodálom, mert csaknem hozzáférhetetlen helyen s vastag sötétségben létezik. Magam is ujjaimat minden egyes kövön végighuzdaltam, s e műtétet mindaddig folytattam, míg körmeim közt betűprédát nem éreztem. […] Lámpavilág hozatott, s reményeimet megcsalták a góttól annyira eltérő betűminták” – írta 1846-ban Varsányi János mérnök, e lelet felfedezője, aki a korabeli sajtó szerint „egy jeles fényirati (photograph) készület segélyével évek óta hazánk ritkaságai és nevezetességei fölvételével foglalkozik”.
Ez a feliratos kő ma is ott lapul rejtekhelyén: ha a déli torony aljából csigalépcsőn felkapaszkodunk a hajdani kegyúri karzatra, amelyen a Jaák nemzetség tagjai követték a liturgiát, az utolsó lépcsők felett mi is kitapogathatjuk ezt a pókháló borította lapot. Nem más az, mint Septimus Severus császár családtagjainak síremléke. E római uralkodó pénzelte Savaria colonia felújítását a II. század végén, hozatott vándorgránitot az Isis-szentélybe, s leghűségesebb pretoriánusait a savariai katonák soraiból toboroztatta – meghálálván a pannóniai légióknak, hogy császárrá emelték őt. Nemesek randevúja a csigalépcsőn: a Gizella királyné német testőrétől, Wasserburgi Vencellin német lovagtól származó Jaákok e császári kő alatt kaptattak fel miséről misére. És ez még nem minden.
A harmadik, szerelmeseknek fenntartott ördögkőtől nem messze, ugyancsak félig a földbe süppedve szabályos tömb található: egykor római ház párkányzata lehetett. A templom déli részén, a sekrestyénél több római követ is a falba építettek. Az északi felén pedig, éppen azon a ponton, ahol a másik torony kiugrik a falból, hófehér, furcsa karistolásokkal teli márványtömb lapul. Nincs felirat rajta, csak lyukak, apró vájatok. Talán az egyik gránitoszlop talapzata lehetett. A jáki plébános nevetve mondja, nem, ez a szerelemkő: a helybéli lányok évszázadok óta járnak ide, hogy márványport karmoljanak ki, amelyet aztán a kiszemelt férfi pogácsájába sütnek, levesébe kevernek.
Római varázslat. Ma is hat.
Akkora ez a vonzerő, hogy egyetlenegyszer próbálták meg visszavinni Jákról az oszlopokat Szombathelyre, még a hatvanas években, amikor az Iseumot helyreállították; ám a traktorokat kapával, kaszával felfegyverkezett parasztok fogadták. Minden maradt a régiben; a hatalom nem tehetett mást, a cserkészek emlékoszlopán állt bosszút: lekaparta az 1930-ban rávésett feliratot, amely csak 1990-ben került vissza. Szombathelyen persze, egy neves kőfaragó műhelyében, hogy az Isis-oszlopok egyszer azért mégis hazalátogathassanak – nevet megint a jáki plébános.
Egyiptom hite, Kis-Ázsia kőzete, Róma betűje, obsitos légiósok, császári rokonok, német testőrlovagok, francia szerzetesek, magyar pogány-keresztények közös emlékműve, az ördög köve és Isten háza – talán ebből a szép keveredésből fakad a jáki templomdomb különös vibrálása.
Vége

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.