Kecskeméten a magyar Gripenek

Minimális külsőségek között, de nagy médiaérdeklődés mellett érkezett meg Kecskemétre a magyar légierő első öt Gripen vadászgépe Svédországból. A gépeket fogadó honvédelmi miniszter a beszerzési program kapcsán nem feledkezett meg az ellenzék bírálatáról sem. Juhász Ferenc állítása szerint – aki ellenzékben folyamatosan kritizálta a vadászgépprogramot a magas költségek miatt, és többször korrupciót is emlegetett – az előző kormány által beszerezni kívánt Gripenek nem feleltek volna meg a NATO elvárásainak. Mint ismeretes, erre való hivatkozással a Medgyessy-kormány módosította a Gripen-szerződést, és mintegy 140 milliárd forintról 210 milliárdra emelte annak értékét, vagyis csaknem hetvenmilliárd forinttal növelte az adófizetők pénzéből finanszírozott beszerzés költségeit.

2006. 03. 22. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sokéves előkészítés és huzavona után tegnap megérkezett az első öt Gripen vadászgép a kecskeméti Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisra. A Tóth Gábor alezredes vezette köteléket három MiG–29-es kísérte a repülőtér légterébe, ahol a kamerák és fényképezőgépek kereszttüzében egyszer áthúztak, majd egyenként leszálltak. A légierő új vadászait befogadó Puma század parancsnoka gépéből kiszállva tett jelentést Juhász Ferenc honvédelmi miniszternek a magyar oktatópilóták kiképzésének befejezéséről és a gépek sikeres átrepüléséről. Juhász a megjelent újságíróknak kijelentette: a Gripenek érkezésével a térségben Magyarország rendelkezik a legkorszerűbb haditechnikával, amelyhez hasonló legfeljebb Lengyelországban lesz. A miniszter nem mulasztotta el, hogy az esemény kapcsán – mintegy a választási kampány részeként – ostorozza az ellenzéket, amely kormánypártként 2001 szeptemberében döntést hozott, és útjára indította a Gripen-programot. Mint mondta, szemben a szerződésmódosítást követően most érkezett Gripenekkel az Orbán-kormány által megrendeltek nem feleltek meg a NATO követelményeinek. Ismeretes, hogy Juhász Ferenc követelésére a Medgyessy-kormány korszerűbb Gripeneket rendelt 210 milliárd forintért, ám a megnövekedett elvárások ellenére sem rendelkezett többletrepülési órákról. A magyar pilóták így kénytelenek fejenként és évente 60-80 órával beérni, ami a NATO-ban érvényes gyakorlat szerint elégtelen a többfeladatú harci repülőgépek személyzete számára.
A Gripen-programot a szocialisták már az Orbán-kormány utolsó és a Medgyessy-kormány első hónapjaiban is megpróbálták rossz döntésként beállítani, ma azonban ez már a sikerpropaganda része. A jelenlegi kormány persze alig tehet mást, hiszen a Draskovics-féle megszorítások után a beszerzésre ráment szinte az egész honvédelmi fejlesztésekre fordítható költségvetés. A vadászgépbeszerzés értékét ráadásul a Medgyessy-kabinet a korábbi tervekhez képest megfejelte több tíz milliárd forinttal, amikor 2003 februárjában a svéd partnerrel új megállapodást írt alá, amely a legújabb típusokat rendeli meg olyan különleges képességekkel, mint például a légi utántöltés. A kormányváltás után a Honvédelmi Minisztérium új vezetése ugyanis úgy döntött, hogy a bérleti megállapodásban rögzített összegeknél csak kevesebbet hajlandó évente kifizetni, és a teljes fegyverzeti programot sem kívánja befejezni a szolgálatba állítás időpontjáig.
Juhász Ferenc honvédelmi miniszter maga mellé vette tanácsadóként Hollósi Nándort, aki a helyzet megoldásához „csodaötlettel” állt elő: béreljünk hosszabb fizetési lejáratra milliárdokkal drágább, új Gripeneket speciális képességekkel, és ezeket vásároljuk is meg tíz év múlva, ha erre áldását adja a parlament. A főtanácsadó az Orbán-kormány alatt megkötött megállapodás alapján Magyarországnak szánt Gripent kritizálni kezdte. Kijelentette, a régebbi példányok nem felelnek meg a 2001 végén elfogadott parlamenti határozatban rögzített követelményeknek, hiszen az említett variáns még átalakítások után sem alkalmas műveleti együttműködésre NATO-kötelékben. Erre hivatkozva a Medgyessy-kormány már 2002 szeptemberében tárgyalásokat kezdeményezett a svédekkel, és alig egy év múlva megszületett az új szerződés, a beszerzésről szóló parlamenti határozat pedig kiegészült a gépek maradványértéken történő megvásárlásának lehetőségével. Ez azt eredményezte, hogy a szerződés futamideje két évvel lett hoszszabb, vagyis ebben a ciklusban kevesebbet kellett áldoznia a gépekre a kormánynak, az értéke viszont mintegy 140 milliárdról (Hollósi számításai szerint 178 milliárdról) 210 milliárd forintra nőtt, így összességében közel 70 milliárddal többet szednek ki az adófizetők zsebéből a vadászgépekért. Ez azért is különös, mert a jelenlegi kormánypártok éppen a hatalmas költségek miatt kritizálják a legtöbbet a vadászgépprogramot, és visszamutogatnak az Orbán-kormány időszakára, amikor még ellenzékiként kiáltottak lépten-nyomon korrupciót a beszerzés miatt. Hollósi a mai napig azon a véleményen van, hogy a vadászrepülőgép-típusváltás kezdeményezése elhamarkodott döntés volt: nemrégiben egy háttérbeszélgetésen kifejtette, hogy a MiG–29-essel 2012-ig ki lehetett volna húzni, és akkor körbenézni a piacon nyugati vadászgép után. A 2003-as szerződésmódosítás előtti időszakban az „orosz lobbi” Vári Gyula szocialista képviselő, exsztárpilóta számos kísérletet tett a MiG-ek korszerűsítésére a „Turul-projektben”, de erőfeszítései kudarcot vallottak. A magyar MiG–29-esek 13 éves magyarországi pályafutásuk alatt képességfejlesztő modernizációban, átalakításban nem részesültek: a külföldi gyakorlatokon ezért „alájátszó” szerepre voltak kárhoztatva.
Amikor azonban Orbán Viktor az 1998-as kecskeméti repülőnapon kijelentette, hogy a nyugati vadászgépek beszerzése túlságosan megterhelné a magyar költségvetést, és Szabó János honvédelmi miniszter a MiG–29-esek korszerűsítéséről tett szándéknyilatkozatot, Demszky Gábor emelte fel a szavát az amerikai nagykövet egy soha el nem hangzott kijelentésére hivatkozva, súlyos korrupcióval vádolva a kormányt. Később, amikor használt F–16-osok beszerzése került szóba, Juhász Ferenc vetette fel, hogy korrupciógyanús az amerikai géptípusokról kötendő bérleti szerződés tervezete, mert a kormány azt az amerikaiakkal készítette elő.
Juhász a Gripen-döntést követően viszont már arról beszélt, hogy néhány fideszes képviselő elkísérte a honvédelmi minisztert „vajaskenyér-körútra” Svédországba, és azt sugallta, hogy „a fegyverüzletekben szokásos közvetítői díj mellett más, nem szakmai szempontok” is szerepet játszhattak abban, hogy a Gripenek mellett született döntés. A szocialista politikus ekkoriban már azt az érvet rángatta elő: Magyarország nem konzultált a NATO-val arról, hogy olyan típust kíván beszerezni, amelynek a magyar területeken kívüli, huzamosabb idejű használata fajlagosan sokkal drágább, mint a legelterjedtebb F–16-osé, és Magyarország esetleg emiatt nem lesz képes 15 évig részt venni harci gépekkel a nemzetközi műveletekben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.