Rövidzárlat az irányítórendszerben

Ma negyven éve, hogy egy súlyos üzemzavar után a Gemini–8 űrhajó, félbeszakítva programját, sikeresen leszállt a Csendes-óceánon. Ez volt az űrhajózás történetének első kényszerleszállása.

Schuminszky Nándor
2006. 03. 16. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az 1960-as évek közepére az Egyesült Államok nemcsak behozta, hanem meg is előzte a Szovjetuniót az űrversenyben, amelynek célja a Hold elérése volt. Mindkét ország programja átmeneti idejét élte a kezdeti lépések után. A szovjetek a Szojuz-terv kimunkálása alatt a Voszhod-, az amerikaiak az Apollo előtt a Gemini-tervet valósították meg.
A holdutazáskor számos manővert kell végrehajtani, amelyek közül talán az űrrandevú a legfontosabb. A NASA, miután a közvetlen Holdra szállást célzó Nova-tervet elvetette, a közvetett és rövidebb idő alatt megvalósítható Saturn-program mellett döntött. A közvetett Holdra szálláshoz viszont nagy pontosságot követelő űrtalálkozóra volt szükség, amelynél a holdszerelvény elemeit az egymástól független repülés után összekapcsolják. Az amerikai űrhajósok egy-két hetes űrrepüléseken már a holdutazáshoz szükséges időt tölthették a világűrben, és számos űrsétán élesben készülhettek fel a holdbéli mozgásra. A program a kétszemélyes űrhajóra utalva a Gemini (Iker) nevet kapta és a Hold eléréséhez szükséges Apollo-terv megkezdéséig iktatták be a NASA menetrendjébe. A lépésenként egyre többet megvalósító programban – az 1965-ös decemberi Gemini–7 és Gemini–6 űrrandevúja után, amikor a két űrhajó 120 centiméternyire közelítette meg egymást – 1966. március 16-án a Gemini–8 fedélzetén elinduló Neil Armstrong és David Scott kapta azt a feladatot, hogy az előzetesen felbocsátott Agena célrakétával előbb találkozzanak, majd végezzék el az űrhajózás történetének első összekapcsolását.
A magyar idő szerint 17.41-kor felbocsátott űrhajó 21.28-kor már csak 259 km-nyire volt az Agena célrakétától, amit rendben megközelített, majd a negyedik keringéskor össze is kapcsolódtak. Innentől közöljük az eredeti magnófelvételt:
23.14: „It is really a smoothie.” Ez valóban simán ment, hangzott a hasonlóan sima mondat a Gemini–8 fedélzetéről, miután összekapcsolódtak az Agena célrakétával.
23.57: Megérkezik az első híradás az összekapcsolás utáni gondokról. James R. Fucci, a kapcsolattartó a NASA Coastal Sentry Quebec nevű közvetítőhajójáról küldi jelentését, nem messze Japán délnyugati partjától. Beszámol a Gemini–8 és az Agena idő előtti szétkapcsolásáról.
Pár másodperc telik el Fucci beszámolója után és csak annyi bizonyos: az űrhajósok keményen dolgoznak, hogy ismét ellenőrzésük alá vonják járművüket. Az elhalkulás-felerősödés azt bizonyítja, hogy az űrhajó gyorsan forog saját tengelye körül.
23.59: „A Gemini–8 stabilizálva.” A kapcsolat egy percre helyreáll a Quebec hajóval.
00.00: A Gemini–8 kirepül a Quebec elérhetőségi köréből.
00.02: A houstoni központ javaslatot tesz az űrrepülés félbeszakítására, és rögtön meg is kezdik a vészhelyzetre vonatkozó adatok közlését.
00.05: Egy további számítógép megkezdi a fékezőrakéták működtetéséhez szükséges adatok kidolgozását az azonnali leszálláshoz.
00.12: Elkészül az adatfolyam, amelyet pár másodperc múlva megkap a következő követőállomás a Hawaii-szigeteken, hogy felsugározza a Gemini–8-ra.
01.23: Az űrhajó sikeresen leszáll 900 kilométerre keletre Okinawa-szigettől, mindössze 3,5 kilométernyire az űrközpont által kijelölt helytől.
A hibát, amely csaknem végzetes következményekkel járt, az irányítórendszerben fellépő rövidzárlat okozta. Ennek következtében ugyanis működésbe lépett az űrhajó helyzetének stabilizálásához szükséges egyik kormányrakéta. Mivel a folyamatot nem lehetett leállítani, a Gemini–8 gyors pörgésbe kezdett, a legkritikusabb pillanatokban már másodpercenként fordult meg a tengelye körül. Armstrongék hihetetlen lélekjelenléttel lettek úrrá a nehézségen, és az ellentétes irányba ható kormányrakéták bekapcsolásával lassították le a gyors pörgést. A hajtóanyag azonban oly nagymértékben fogyott, hogy elkerülhetetlenné vált a Földre való azonnali viszszatérés. Ez volt az első űrbéli kényszerleszállás.
Armstrong az ezután megkezdett az Apollo-programban készült a holdutazásra. Kevésbé ismert, hogy amikor a holdkomp földi gyakorlópéldányával repült, az nem sokkal a felszállás után oldalára dőlt, majd felrobbant. A katasztrófát megelőző pillanatokban azonban Armstrong sikeresen katapultált és ejtőernyőjével baj nélkül ért földet. Vitathatatlanul a legjobb pilóták közé kell sorolnunk őt is, így aligha volt véletlen, hogy 1969-ben elsőként léphetett a Holdra.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.