Balul sült el az átszervezés

Gombos András, a környezetvédelmi tárca politikai államtitkára nemrég dicsérően nyilatkozott az új, egységes zöldhatóságok elmúlt egy évéről. Ezek létrehozását a kormány az egyik legfontosabb eredményének tekinti a környezetvédelem terén. A civil szervezetek szerint azonban örömre nincs ok: a természetvédelmi közigazgatás romokban hever, az összevont környezetvédelmi felügyelőségek sok tekintetben irracionális módon működnek, s még az is előfordul, hogy a beruházók kezére játszanak.

Bohus Anita
2006. 04. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Élesen bírálta Gombos András évértékelő beszédét a Nimfea Természetvédelmi Egyesület. Szerintük a tavalyi év átszervezései, az összevonások és a nemzeti parkok igazgatóságai jogfosztása miatt ma, amikor pénzes beruházók diktálják a feltételeket, egyre kevésbé érvényesítik a természetvédelem érdekeit. Civilek szerint nem egy esetben ugyanis védett területen engedélyeztek lakóparképítést, vagy éppen az autópályák nyomvonaltervezésénél felejtik el a Natura 2000-es védelemre felhívni a beruházó figyelmét. Az is előfordult, hogy a természetvédelmi törvény erejénél fogva védett kunhalmokat szántottak be, illetve több esetben a vízügy gazdálkodása nem fért össze a természet védelmével.
Sallai R. Benedek, az egyesület vezetője szerint az összevont felügyelőségek természetvédelmi osztályai többségükben nélkülözik azt a szakmai hátteret, amit a hatósági jogkörüktől megfosztott nemzeti parkok képviselnek. Az osztályok alacsony létszámmal indultak, az ott dolgozók többsége alapvető államigazgatási gyakorlattal sem rendelkezik, nemhogy helyismerettel.
A természetvédő szakember rámutatott: az érdemi információ és a szakmai segítség még mindig a megcsonkított nemzeti parkoktól érkezik, noha a jogszabályok szerint azok már csak vagyonkezelők. Az ügyintézés idejét pedig lassítja a szakértők megkeresése és a véleménykérés. Rendszeres, hogy fél évtől két évig terjedhet egy első fokú ügyintézés, fellebbezés nélkül, akárcsak a vízügyi engedélyezéseknél. – Az egyes felügyelőségek illetékességi területe átláthatatlan, több megyének egy-egy szomszédos területét érinti. Több környezetvédelmi felügyelőség van, mint nemzeti park igazgatóság, ezért a természetvédelmi hatósági résztvevők száma is megnőtt. Így a Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság hárommegyés működési területén hét zöldhatóság működik. Azért, hogy a nemzeti parkok az idegenforgalom fejlesztésével és földek bérbeadásával a bevételteljesítési kötelezettséget teljesíthessék, a dolgozói létszámot emelték, ám főleg adminisztratív munkaerővel, és nem természetvédelmi szakemberekkel – magyarázta az egyesület vezetője. Sallai hozzátette, értelmetlen és ellentmond a költségracionalizálásnak az is, hogy egy-egy felügyelőségen a központi iktatón kívül a nyolc szakterületi osztály külön iktatóval rendelkezik.
Schnier Mária, a Levegő Munkacsoport (LM) elnökhelyettese arra panaszkodott: a környezetvédelmi hatóságoknak a mai napig nincs honlapjuk, csak a főfelügyelőségnek. Így a szervezet egyik munkatársa hetente kétszer elsétál a felügyelőségre, hogy annak hirdetőtábláján böngéssze, vajon indult-e olyan eljárás, amely érintené az LM-et vagy a 132 tagszervezetük valamelyikét.
Lukács András, az LM elnöke rámutatott, hogy az elmúlt években – nagyrészt az uniós tagságból eredő kötelezettségek miatt – a jogszabályok szigorodtak, sok többletfeladatot róttak a felügyelőségekre és az ügyek száma is jelentősen megszaporodott. Ugyanakkor a létszám nem nőtt és a tárgyi feltételek is hiányosak. Emiatt rendkívül túl vannak terhelve a felügyelőségek: az LM értesülései szerint átlagosan kevesebb mint fél óra jut egy ügy elintézésére. Ha pedig figyelembe vesszük, hogy egy környezeti hatástanulmány több száz oldalas is lehet, kérdéses, ilyen rövid idő alatt lehet-e megfelelően tájékozódni az ügyben. Ráadásul a hatástanulmányt a beruházásban érdekelt fél készítteti, aki annak mielőbbi „problémamentes” megvalósításában érdekelt. Arra meg szinte egyáltalán nem jut idő, hogy a felügyelőség szakemberei a helyszínen vizsgálódjanak, ellenőrizzenek. Így valójában íróasztal mögött, esetenként elhamarkodva döntenek igen sorsdöntő kérdésekben. Mindez tisztességtelen versenyelőnyhöz juttathat egyes vállalkozásokat, és zavart okozhat a tisztességes befektetők körében. Így nemcsak a természet károsodik, de gazdaságilag is rosszul jár az ország.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.