Érdekellentét az M0-s útgyűrű építésénél

Egy békásmegyeri civil szervezet szerint az emberi egészségre és a környezetre egyaránt káros lenne az M0-s autópálya új szakasza, amennyiben az a Nemzeti Autópálya (NA) Zrt. által támogatott nyomvonalon épülne meg. Az M0-s új északi szakaszának építése még az előkészületi munkálatok legelején tart, az NA illetékesei szerint szakmai érvekkel próbálták meggyőzni a helyieket.

Putsay Gábor
2006. 04. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Súlyos egészségkárosodást okozna a békásmegyeriek számára az M0-s autópálya új szakaszának forgalma, ha az útgyűrű a 10-es és a 11-es számú főutak között a tervezett nyomvonalon épülne meg. A gyorsforgalmi út ugyanis közvetlenül a sűrűn lakott területek mellett épülne – állítja az S. O. S Békásmegyerért Egyesület elnöke, Richvalski Tibor. A leginkább érintett terület az Ezüsthegy által körülhatárolt Békásmegyer-ófalu, Csillaghegy, illetve a lakótelep, ahol több mint 40 ezer ember él. Az autópálya megépülése után a területre zúduló forgalom határérték feletti zajterhelést és levegőszennyezést jelentene a békásmegyeriek számára. A civil szervezet szerint az útgyűrű tervezett megvalósításával a beruházók ezen a szakaszon semmibe vennék az egészséghez és az egészséges környezethez való legalapvetőbb emberi jogot, súlyosbodnának a térségben egyébként is meglévő társadalmi feszültségek, a gépjárművek által kibocsátott káros anyag a városrész és Budapest tiszta levegőt szállító légcsatornáját zárná el. Az elnök hangsúlyozta: a civil szervezet és az itt élő emberek nem autópálya-ellenesek, ám a döntéshozók részéről felelőtlenség a sűrűn lakott területeket károsítani akkor, amikor alternatív nyomvonalak is rendelkezésre állnak. A beruházó NA ugyanis olyan nyomvonaltervvel is rendelkezik, amely elkerüli Budapest területét, Budakalászt, Ürömöt és Pilisborosjenőt.
A civilek nem értenek teljesen egyet az autópálya-társaság azon indokával, hogy az M0-s megoldást jelentene a fővárosi utak túlzsúfoltságára, ugyanis egy út megépítése önmagában új forgalmat generál. Az M0-s északi szektorában a 10-11-es főutak közötti szakasz megépülése esetén leginkább a Bécsi út mentesülne a teherforgalomtól, számítani kell ugyanakkor arra, hogy a nyugat–kelet irányú tranzitforgalom döntően ezen a városrészen haladna át. Az útgyűrű megépülése után ugyanis az északi szektor 24 kilométerrel lesz rövidebb a délinél, s ez mindenképpen előnyös lesz a főváros elkerülésekor. Ezért is van jelentősége annak, hogy az új autópálya-szakaszok ne sűrűn lakott területek mentén épüljenek.
Abban az esetben, ha elkészül az északi szektor, számítani lehet újabb logisztikai központok létesítésére ebben a körzetben, ami azért lenne hátrányos, mert az uralkodó széljárás és a domborzati viszonyok miatt éppen a pilisi körzeten keresztül szellőzik Budapest levegője – állítják a környezetvédők.
Az NA Rt. tervei között egyébként olyan változat szerepel, amely szerint a gyorsforgalmi út nem teljesen az Ezüsthegy déli lankáján épülne, hanem ezen a területen egy alagútban. A civil szervezet szerint mindez legalább olyannyira elfogadhatatlan, hiszen az alagutat szellőztetni kell, ami a helyi környezetet – ha nem is oly mértékben, mintha a felszínen épülne az út – rombolja, s az ott élők egészségére ártalmas. Véleményük szerint a beruházásról nincs megfelelően tájékoztatva a lakosság, s az NA által készített előzetes környezetvédelmi hatástanulmány valótlan adatokat tartalmaz a lakossági fórumokat és az önkormányzat szerepvállalását illetően. Bár készültek előrejelzések a forgalom alakulásáról, s a környezeti szennyezésről, ezekről a lakosság nem kap megfelelő tájékoztatást – mondja az egyesület vezetője.
Az Ezüsthegyen keresztülmenő nyomvonaltervet jelenleg a III. kerületi önkormányzat is elutasítja. A képviselő-testület arról határozott, hogy az M0-s útgyűrű ezen szakaszának el kell kerülnie Békásmegyer közigazgatási területét, ugyanakkor szintén az önkormányzat által elfogadott területrendezési tervben szerepel a nyomvonal.
Az NA Zrt. álláspontja szerint az M0-s északi szektorának megépítése, illetve kifejezetten ez a szakasz azt a célt szolgálja, hogy a város és a kerület belső forgalmát tehermentesítse az útgyűrű. A szakemberek úgy foglalnak állást, hogy az északi szektorban – abban az esetben is, ha teljes hosszúságában elkészül a főváros körüli útgyűrű – nem lehet jelentős tranzitforgalomra számítani. Elsősorban azért nem, mert az átmenő forgalomban közlekedők számára kedvezőbb útvonal a 2x3 sávosra bővülő keleti és déli M0-s autópálya, másrészt az északi úton korlátozni lehet a tranzitforgalmat. Az északi szektorban az M0-s nem autópályaként, hanem 2x2 sávos autóútként épül, így az eljutási idő – főként a domborzati viszonyok miatt – rövidebb lesz a déli szakaszon.
A civil szervezet és a lakosság egy részének erőteljes tiltakozása ellenére az M0-s ezen szakaszának építése még az előkészületi munkálatok legelején tart. Mindeddig az előzetes vizsgálati dokumentáció készült el a tervezett nyomvonalakról, ám a lakossági tiltakozás miatt ezt követően a gazdasági és közlekedési tárcának kell döntenie arról, hogy az anyagokat mikor nyújtja be az NA az Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főfelügyelőségnek. A részletes környezetvédelmi hatástanulmány elkészítése, illetve az érdekelt felek közötti egyeztetések lebonyolítása a hatóság feladata lesz. Ha elkészül a hatástanulmány, az NA ez alapján juthat hozzá a környezetvédelmi, legvégül pedig az építési engedélyhez. A civil szervezet által említett alternatív nyomvonalterv esetében nem készült előzetes hatástanulmány, az NA álláspontja szerint ugyanis ez az út az ingatlanfejlesztések miatt nem épülhetne meg. Az autópálya-társaság szakemberei nem értenek egyet a civil szervezet vezetőinek azon felvetésével sem, hogy az út megépülése esetén a zajterhelés és légszennyezés az érvényben levő határérték felett lenne. A tervezett nyomvonalhoz ugyanis 320 méterre épült a legközelebbi ház, a lakótelep pedig 500 méterre helyezkedik majd el. A forgalom ráadásul ezen a területen rövidebb és hosszabb szakaszokon alagútban, az Ezüsthegy vonalán pedig egy mély bevágásban haladna, az út és a lakóövezetek között pedig a tervek szerint erdősáv létesül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.