Esztergom önkormányzata az 1991-es pápalátogatás alkalmával adott ideiglenes, visszavonásig érvényes part- és területhasználati engedélyt a Mahart Rt.-nek. Meggyes Tamás polgármester elmondta, nem sokkal 2000-es hivatalba lépése után tudta meg, hogy a Mahart csillagászati összegeket szed be kikötői díj címén, amiből egy fillért sem ad tovább a városnak, míg a település önkormányzata még mindig ingyen biztosítja a két kikötő területét a cég számára. – A Mahart Passnave Kft. csak Esztergomban éves szinten 200 és 800 millió forint közötti öszszegben szed be kikötői díjat – szögezte le Meggyes. A politikus a kialakult gyakorlatot annál is inkább igazságtalannak érzi, hogy míg Esztergomban az idegenforgalmi adó éves szinten tízmillió forint alatt van, s a városnak alig származik ilyen jellegű bevétele, addig tetemes összegeket költöttek és költenek az terület fejlesztésére.
Meggyes elmondta, 2002-ben, az Orbán-kormány idején született egy elvi megegyezés, amit később szerződés szentesített, miszerint az állam, a Mahart Rt. és Esztergom város önkormányzata közreműködik egy új, európai színvonalú kikötő megépítésében. – Azt mondtuk, hogy amíg a kikötő megépül, biztosítjuk a terület további ingyenes használatát az Erzsébet parkban – jegyezte meg. Hozzáfűzte: az ominózus beruházást azonban az érintettek nem kezdték el, ellenben a Mahart Passnave tavaly ősszel újabb pontonkikötőt hozott létre az önkormányzat engedélye nélkül. – Ebben a helyzetben mondtuk fel 2005. novemberben az Erzsébet parki ingyenes parthasználatot, s mivel tavaszig a Mahart a szóban forgó kikötőket nem szerelte le, így most megtettük mi – fogalmazott. A városvezető a település érdekében azt kívánja elérni, hogy a jövőben az önkormányzat többségi tulajdonában levő Esztergom Port Kft. építse ki az új kikötőket, és üzemeltesse azokat, s a kikötői díjak így a város bevételét növelnék.
Kolumbán Györgyöt, aki a kikötők ügyében a polgármester személyes megbízottja, vasárnap a helyi rendőrség előállította, amikor megpróbálta megakadályozni a pontonkikötők helyreállítását. – Miután elbontottuk a kikötőket, másnap a Mahart Passnave Kft. biztonsági emberek kíséretében megkezdte a pontonok helyreállítását, amit megpróbáltam megakadályozni, ekkor állított elő a helyi rendőrség – emlékezett vissza a képviselő. Hozzátette: a tárgyi kikötőket engedély nélkül, jogszerűtlenül üzemeltetik. A városatya tegnap a kikötők ügyében a Tatabányai Városi Ügyészséghez fordult.
A cég illetékesei másként látják az ügyet. – Az önkormányzat nevében eljáró személyek jogtalanul kezdték meg a kikötők elbontását, amit valamilyen szinten a rendőrhatóság is elismert, mivel kötelezett minket az eredeti állapot viszszaállítására – közölte Spányik Gábor, a Mahart Passnave Kft. műszaki vezetője, aki hozzáfűzte: ismeretlen tettes ellen följelentést tettek az ügyben.

Kettészakadt az ország: óriási hőmérséklet-különbség északon és délen