Szeged kőbőgője

Rejtőzködő Magyarország

2006. 04. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Van valami bizarr a természeti csapások túlélésében. Csak két nap telt el azóta, hogy az utolsó védelmi vonalat, az Alföldi Vasút töltését átszakította a Tisza, helyenként ötméteres vízoszloppal árasztva el Szeged utcáit, az istenszömös vályogviskókat, a rogyadozó templomokat és a temetőket meg több száz menekülni képtelen embert. Két nap, hogy beteljesült a jóslat: régi nagyságát akkor éri el a város, ha az ősapák visszajönnek. (Visszajöttek: kimosta őket sírjukból az áradat, koporsókonvojok hajókáztak Alsóvárosból, új eget, új földet keresve.) De az emberek egy része még javában a fák tetején fagyoskodott, vagy Temesvár felé vonatozott sebtében összekapkodott batyujával, amikor a gőzfürdő előtt élelmes kofák már az árvízből kihalászott szappant, szalonnát, paprikát, vásznat árulták, méghozzá akkora sikerrel, hogy a kereskedők is lecsaptak az ötletre: a kelendőség kedvéért pocsolyába mártogatták termékeiket. Nem sok hely maradt Szegeden, ahol ezt megtehették, de a vár szomszédságában, a belvárosi Oskola utcában, azon a néhány száz lépésen, amely szárazon maradt a nagy víz idején, a házak kapubejáróiban mindenütt efféle alkalmi boltok nyíltak 1879. március 14-én.
Talán éppen azon a helyen is, ahol ma Szeged egyik legmeghökkentőbb, legszebb, következésképp legkevésbé bálványozott kőemléke áll. Pontosabban rejtőzik: bár a Palánk ütőerén közlekedők akár el is botolhatnak benne, nem sokan tudják, hogy a Város és a Víz, a parasztpolgári Szeged és a kalandor Tisza misztikus kapcsolatának kétszáz éves emlékműve ez a kutya nagyságú, csavart mintájú kődarab.
Egy hajó orra. Egy régi bőgőshajóé.
Akik a szegediséget keresik, szeretnek elidőzni a dóm pompás gicscsénél, a mediterrán kedélyű Kárász utcán vagy a Széchenyi tér platánfái, szobrai között, de Szegeden kell élni ahhoz, hogy idővel rádöbbenjünk, mindez Potemkin-világ, csak díszes homlokzatok kétdimenziós szemfényvesztése, és mögötte nincs más, csak a Víz utáni városépítők kétségbeesett és tiszteletre méltó igyekezete, hogy új értelmet, új jelentést, új múltat hazudjanak egy szívós azonosságtudatú településnek. Ami Szeged valójában, az egyetlen főutcáján, azaz a Tiszán és Alsóváros zugaiban maradt fenn. Meg az Oskola utcai hajóorrban.
Nehéz a mai városcsendben elképzelni azt a termékeny zűrzavart, amelyet a középkorban a várvédő katonák, a sókereskedők, az Erdély és Máramaros havasaiból leereszkedő tutajosok, a hódoltság alatt a török bazárok és kolostorok népe, majd magyar, német, rác, zsidó kereskedők és iparosok keltettek ezen a szűk fertályon. A Palánk s e városrészt átszelő ősi Plathea S. Demetrii, az egykori főutca időtlen idők óta a szép korszerűtlenség szigete. Tömörkény, Mikszáth és Móra is el-elakadó hanggal emlékezett meg a valahogyan itt maradt török boltocskákról, a „rókatorkos mentebundában” éjféli misére igyekvő öregekről meg a századfordulón már „csákányokra váró tisztes omladékokról”.
A hídfőtől a Dóm térbe torkolló, a Tiszával párhuzamosan futó, a folyó által számtalanszor ostromolt, ám soha be nem vett Oskola utca 8. szám alatti kőemlék ennek a világnak a maradványa. Ma elsősorban a csikkeket nyomják el rajta a derék szegediek. Pedig kevés hajóorr van Magyarországon, amelyik akkora irodalomtörténeti jelentőséggel bírna, mint ez itt. Ahol ma átjáró visz a szocialista realizmus nem évülő épületei közé, ott a XIX. század elején egy becsvágyó nagyfisér, halászati vállalkozó, bizonyos Götz János emelt sarokházat, s hogy megtisztelje a folyót, ahonnan gazdagsága származott, a tiszai fahajók egyik legjellegzetesebbjének, a gabonaszállító bőgőshajónak orrtőkéjét faragtatta háza elé. Szegeden ez korántsem volt rendkívüli: „A régi szegedi vízen járók hajlékának külön is megvolt a maga címör, házcímör néven emlegetett utcai jellegzetessége. […] A hajóácsok, hajósok, vízimolnárok lakóháza előtt gazdagon kifaragott hajóorr volt leásva” – írja Bálint Sándor A szögedi nemzet című monográfiájában.
Mindenesetre az 1840-es évektől Götz János háza hajóorrostul Tömörkény István nagyapja, Ströbl Ignác nevezetes kávéházaként, az Arany Oroszlánként szolgált tovább, és Szeged értelmiségének találkahelyévé vált. „Az öreg sarki háznak akkor kezdődtek a nagy napjai, amikor az országgyűlés negyvenkilencben Debrecenből ide lejött” – emlékezik Tömörkény. Rendre megtelt a kávézó képviselőkkel, és az idősebbek sokáig őrizték egy kihajtott ingelejű, sovány férfi emlékét, aki e helyen vesztette el az eszméletét, s akinek egy tizenéves lányka nyújtott vizet. Tömörkény majdani édesanyja volt a kislány, Petőfi Sándor az ájuldozó. Később Juhász Gyula öregapjának kosztos diákja, a magyar Sasfiók, Petőfi Zoltánka is idejárt uzsonnázni, amint Péter László tudósít erről (Régi szegedi kávéházak). Mikszáth tárcát írt az intézményről, törzshelyéről a nagy víz idején: „az Oroszlány kávéház históriai nevezetességű hely, hol eszmék születnek, dajkáltatnak és nagygyá növekednek. […] A szegedi politika mosdatlan állapotban, fésületlen hajjal, reggeli pongyolában jelenik meg a kávés findzsák és ibrikek között, mely a virginiák kavargó füstjével összecsókolózva, felhő gyanánt ereszkedik a város fölé, beveszi magát a levegő atomjaiba, s mindenki azt szívja be.”
Az Arany Oroszlán Tömörkény édesapjának halálával zárta be kapuit 1883-ban. Helyén kocsma nyílt, majd Szeged egyik legnevezetesebb szabómesterének szivarboltja, gúnynevén a Kecsketrafik, majd megint kocsma. 1964-ben bontották le, mert kellett a hely a proletár térélménynek.
Szeged a régiségben nem Krisztus születéséhez, hanem az árvízhez mérte az időt: volt a Víz előtt és a Víz után. Az Oskola utcai hajóorr, múltba vesző vízi csaták, termékenyítő örvények, ügyes hajósok kezén valódi hangszerré váló ormótlan járművek, azaz az eltűnt tiszai élet kőjelképe átível a két korszak között. Arra az időre emlékeztet, amikor a Tisza nem csupán megfékezendő gyilkos áradat volt, nem is ukránok, magyarok, románok mocskának kanálisa. Amikor a folyó még városok lelkét adta, és az egész Alföld polgársága, hajós népe büszke lehetett rá. Ha úgy tetszik, az Arany Oroszlán alá temetett kőhajó aszfaltból kiálló orra ennek a büszkeségnek a nyoma.
Meg vízenjárók síremléke.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.