Felnőni Marokkóban

Az érettségi előtt álló, szerelemmel, továbbtanulással, „ki is vagyok én?” kérdésekkel foglalkozó tinifilmeknek se szeri, se száma, s ami aggasztóbb, többségük nézhetetlen. A francia filmnapokon már bemutatott Marokkó azért még az élvezhetőbb, illetve inkább fogyaszthatóbb kategóriába tartozik, s nagy előnye, hogy ennél sokkal többet nem is szeretne.

Nedbál Miklós
2006. 05. 03. 17:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Laila Marrakchi rendező, mint mondja, élete egyik legmeghatározóbb korszakáról szeretett volna filmet készíteni, amikor „az ember felfedezi önmagát és felfedezi a világot, tele van energiával, lázadással, kétségekkel és reményekkel.” Ez mind benne is van a filmben: egy kis érettségi előtti aggodalommal, egy kis marokkói Rómeó és Júlia szállal. A mű középpontjában Rita áll, akinek bátyja nemrég érkezett haza külföldi tanulmányútjáról – hiszen aki megteheti, az biztosan nem otthon tanul tovább –, aki mélyen vallásos, így a laza hugicával szinte elkerülhetetlenek a kisebb-nagyobb csatározások. A család meglehetős jómódban él, ám a tinik élete még így sem fenékig tejfel. Rita belezúg egy szintén nem megélhetési problémákkal küzdő, ám zsidó fiúba. Lassan szövődik a szerelem, amelyet természetesen a szülők sem néznek jó szemmel. Barátnők, bulik, autóversenyek, száguldás, zene, alkohol, olykor még ramadán idején is. De minden véget ér egyszer, elmúlik a boldog ifjúság, fel kell nőni, ha tetszik, ha nem, mindennek lezárásához meglehetősen egyszerű megoldást talált a rendező. Így legalább nem kellett belebonyolódnia komolyabb vallási, társadalmi kérdésekbe sem.
Azt is mondhatnánk, aki tinifilmet néz, csalódik. A Marokkót leginkább az menti meg a nagy kiábrándulástól, hogy olyan környezetben játszódik, ahol ilyen film még nemigen játszódott. Más nem nagyon: a karakterek sematikusak, a történet kiszámítható, s mindent csak érintőlegesen tárgyal a rendező. Igaz, ez nem dokumentumfilm, se nem mély társadalmi dráma, de mintha az alkotó se tudta volna eldöntetni, milyen művet szeretne létrehozni, illetve az elemeket milyen arányban keverni. Így maradunk a kliséknél, közepes színészi játékkal, sejthető fordulatokkal.
(Marokkó. Színes, feliratos, marokkói–francia film, 105 perc. Rendezte: Laila Marrakchi. Forgalmazza a Best Hollywood.)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.