Aggályos az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. bevezetése a Budapesti Értéktőzsdére, ugyanis a társaság a börzén működő más cégekkel ellentétben nem a versenypiacon működik, bevételeinek nagy részét pedig a költségvetésből származó rendelkezésre állási díj teszi majd ki – vélekednek szakértők. Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter tegnapelőtt jelentette be, hogy részlegesen privatizálják az autópálya-kezelőt olyan formán, hogy tőzsdére viszik a céget, ahol 20–40 százalékát értékesítik. Az állami autópálya-hálózat fejlesztését és üzemeltetését ellátó ÁAK 75 évig jutna költségvetési forráshoz egy szerződéstervezet szerint, ebből az összegből törleszti a társaság a hiteleit, illetve annak kamatait és a tulajdonos(ok) által elvárt hozamot. Így tehát – bármennyire is szeretné ennek ellenkezőjét a kormány – az ÁAK nem tud kikerülni a költségvetésből, a működéséhez nélkülözhetetlen rendelkezésre állási díjat és az úthasználati tarifákat – amelyekből bevételeinek kisebb része származik – az állam határozza meg. Az ÁAK működése meglehetősen behatárolt, így befektetői oldalról ez is meghatározza tőzsdei fogadtatását: stabil bevételei mellett bővülési és piacszerzési lehetőségei minimálisak. Emelt osztalékot is elsősorban állami hozzájárulásból fizethet majd az ÁAK, méghozzá az adózók terhére.
A kormány új autópálya-finanszírozási modelljének célja, hogy a költségvetésen kívül elszámolható piaci forrásokból épüljenek tovább az sztrádák. Ezért szükséges elsősorban a tőzsdei bevezetés, hiszen így megszűnik a 100 százalékos állami tulajdon. A kormány ugyan szinten tarthatja a költségvetési hiányt, ám a külső forrás igénybevétele az államadósságot emeli.
Eljött az év legrövidebb napja, és ez az időjáráson is meglátszik + videó















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!