Privatizálnák az autópálya-építő céget

A kormány tegnapi döntése szerint részlegesen privatizálnák az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt.-t, így a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztését és üzemeltetését ellátó társaság 20–40 százalékos tulajdonrésze kerülne magánbefektetőkhöz.

Putsay Gábor
2006. 05. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kormány magántőke bevonásával finanszírozná a tervezett és folyamatban levő autópálya-fejlesztéseket, ám ahhoz, hogy a költségvetés megkerülésével a piaci finanszírozási formát keresztül tudja vinni, újabb megoldással próbálkozik: részlegesen privatizálná az autópálya-hálózat fejlesztéséért és üzemeltetéséért felelős ÁAK Zrt.-t. Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter tegnap a kormányülést követően jelentette be, hogy az ÁAK Zrt. kisebbségi részvénycsomagját a Budapesti Értéktőzsdén értékesítenék. A részleges tőzsdei privatizációval 30 milliárd forintot vonnának be a cégbe, ezt az összeget viszont nem autópálya-építésre, hanem a sztrádák forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszereinek a fejlesztésére költenék. Kóka János közölte: az ÁAK számára már korábban megteremtették a „piaci termelői státust”, így a lehetőség adott a részleges magánosításhoz. A miniszter arról nem nyilatkozott, hogy mekkora üzletrészt akarnak a tőzsdei bevezetéssel magánbefektetőknek átadni, az előzetes tervek szerint 20–40 százalék közötti részvénycsomagot értékesítenének. Kóka János szerint a tőzsdei bevezetéshez hat hónapra van szükség. A kormány nem szándékozik magánosítani a Nemzeti Autópálya Zrt.-t, illetve a Magyar Közút Közhasznú Társaságot – mondta tegnap a miniszter.
A kormány az általa elfogadott finanszírozási modell szerint fejlesztené az autópálya-hálózatot, ehhez viszont az kell, hogy az ÁAK állami státusa megváltozzon. Kóka János tegnap arról szólt, hogy az első ütemben 1,5 milliárd eurót használnának fel az autópálya-építésekhez, ebből 320 millió eurót az Európai Fejlesztési Bank (EIB) nyújtana kölcsön formájában, emellett 1,18 milliárd euró értékű kötvényt bocsátana ki az ÁAK a nemzetközi tőkepiacon. Az EIB már döntött a hitel folyósításáról, a kötvénykibocsátás esetében nemzetközi bankokkal veszik fel a kapcsolatot – közölte a szaktárca vezetője. A második ütemben – attól függően, hogy mennyibe kerül az autópálya-építés – 400 millió euró értékű kötvényt bocsát ki vagy hitelt vesz fel az ÁAK.
A kötvénykibocsátás feltételeinek meglétét május második felére teszi a miniszter. Ezt megelőzően írnák alá a szolgáltatói szerződést: ebben az állam azt vállalja, hogy 75 évig rendelkezésre állási díjat fizet éves ütemezésben, amiből az ÁAK a fenntartás mellett a hiteleket törlesztené. A kötvény harmincéves futamidejű, euróalapú lenne – közölte Kóka. A miniszter szerint az általuk elfogadott finanszírozási modellel nem terhelik az idei költségvetést, azaz a tervezett hiánycél tartható. Elmondta: az autópályák továbbra is állami tulajdonban maradnak, és a hatóság állapítja meg az úthasználati díjat. Lapunk érdeklődésére, miszerint a tőzsdei befektetők által elvárt hozam mennyiben befolyásolja az úthasználati díjat, Kóka közölte, hogy az független lesz a magánosítástól. Az ÁAK bevételeit az állam garantálja, a befektetők nyereségének egyik formája, ha a cég hatékonyabban működik.
Ezzel a lépésével a kormány évtizedekre bebetonozza a befektető profitját, amit végül a költségvetés fizet meg – reagált a magánosítás hírére Fónagy János. Az Orbán-kormány közlekedési minisztere szerint félő, hogy később fokozatosan értékesítenék az ÁAK-t, míg végül csak jelképes állami tulajdon maradna benne. Fónagy szerint az is aggályos, hogy az új finanszírozási modellt az Eurostat csak utólag, a kötvénykibocsátás és a hitelfelvétel után véleményezi, és ha úgy foglal állást, hogy az ily módon bevont pénz mégis a költségvetést terheli, tovább nő a deficit.

Nyugati szimbólum. A hozzánk közeli fejlett nyugat-európai országokban – így Németországban és Ausztriában is – nemzeti szimbólum az autópályák állami kézben hagyása. Bár Gerhard Schröder kancellársága idején szóba jött a legendás német sztrádák kiszervezése, a javaslatot elutasították, csupán a tehertranzit számára szüntették meg a díjmentességet. Szomszédunkban, Ausztriában fel sem merült a privatizáció lehetősége, a francia kormány viszont a magyarországihoz hasonló könyvelési technikával próbálta meg csökkenteni hiányát 2004-ben. A tranzakció végül kudarcba fulladt, miután az Eurostat jelezte: nem tartja elfogadhatónak a módszert.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.