Wittner Mária is tétel volt

Botrány nélkül, de a szokásos bakisorozat mellett folytatódtak az érettségik a történelemvizsgákkal. Két intézményben volt kevesebb tétel a szükségesnél, de azokat a kezdésig pótolták. Vizsgázott egy fogvatartott is, ő két órát késett a kezdésről, de megírhatta dolgozatát. A feladatok közül többeknek szemet szúrt az ’56-os megtorlásról szóló kérdés, amelyben Wittner Máriát idézték.

2006. 05. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két csomagolási problémát jelentettek a történelemérettségi során az intézményekből, amelyeket még a kezdés előtt megoldott az Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpont (OKÉV), így az írásbelik mind az 1367 helyszínen időben elkezdődtek és rendben lezajlottak – közölte az oktatási tárca. Lapunk kérdésre a minisztérium sajtóosztálya elárulta, hogy a Kun László Középiskola és Szakiskola Csákvári Tagintézménye és a mezőberényi Petőfi Sándor Gimnázium volt a két érintett iskola. A csákvári iskola igazgatója még a jegyzői irodában észrevette, hogy hússzal kevesebb feladatlapot kapott, mint amennyi vizsgázó van. Az OKÉV a hiányzó feladatlapokat nyolc óra előtt kiszállította az iskolába. A mezőberényi vizsgahelyszínen emelt szintű érettségit rendeztek. Az intézményben derült ki, hogy a német nyelvű történelem-feladatlapok közül egy példány hiányzik, amit a központ elektronikus úton pótolt. A diákok mellett egy szabadságvesztését töltő fiatal is vizsgázott tegnap a Belvárosi Tanoda Alapítványi Gimnáziumban, ám a rendhagyó maturáló és a büntetés-végrehajtási intézetből jött „kísérők” két órával a kezdés után értek az iskolába. A vizsgát ő is megkezdhette, és a többieknél azt két órával tovább írhatta.
Történelemből vizsgáznak az idén a legtöbben, és a legtöbb emelt szintű vizsgát is ebből a tárgyból rendezik. Középszinten magyar nyelven 86 103-an, emelt szinten 11 617-en vizsgáztak. A középiskolai történelmi atlaszt és a Magyar helyesírási szótárt lehetett használni. A vizsga mindkét szinten két részből áll, tesztfeladatokból és esszékérdésekből. Középszinten összesen 180 perc állt rendelkezésre, emelt szinten pedig a tesztre 90, az esszékre 150 perc jutott. A feladatok 60 százalékban a magyar, 40 százalékban az egyetemes történelemhez kapcsolódtak.
A középszintű tesztkérdésekben többek között szó volt a hazai romák kulturális és társadalmi helyzetéről, a zsidótörvényekről és Magyarország második világháborús részvételéről is. Az 1956-os megtorlásokról szóló részben a vizsgázók két visszaemlékezést olvashattak, az egyiket Wittner Mária írta, aki a forradalom idején a Corvin közben és a Vajdahunyad utcában harcolt. Az esszékérdések körében nyolc témából hármat – két magyart, egy külföldit – kellett kiválasztaniuk a diákoknak. A magyar történelemből a végvárrendszerek és várháborúk, Károly Róbert gazdaságpolitikája, II. József uralkodása, a dualizmus gazdasági eredményei, a két világháború közötti Magyarország, valamint az 1956-os forradalmat követő megtorlás témakörei közül kellett választani. Emelt szinten a tételek között szerepelt a középkori egyházi élet témaköre, az Oszmán Birodalom története, az első világháború lezárása, Bethlen Gábor külpolitikája, a magyarországi politikai antiszemitizmus és a kommunista diktatúra is.
Ritter Attila, a Janus Pannonius Gimnázium igazgatója azt mondta: a diákok emelt szinten nehéznek, középszinten az érettségi követelményeinek megfelelőnek ítélték a feladatsort. Miklósi László, a Történelemtanárok Egyletének elnöke nem tartotta szerencsésnek, hogy Wittner Mária név szerint szerepelt a feladatlapon, mivel ő – a Fidesz képviselőjeként – aktív közszereplő. Kifogásolta, hogy a fekete-fehérben nyomtatott térképvázlatoknál az egyes színárnyalatok között nem könnyű különbséget tenni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.