Felpörög az internetes vásárlás

2006. 07. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tegyük fel, hogy Kovács úr hét végi vízparti élményei alapján elhatározza, szerez magának egy csónakot. Előzetes ismeretei nincsenek, nem tudja, kihez forduljon. Számítógépe internetes keresőjébe begépeli a „motorcsónak” kifejezést. A találatok között akad vízi sportokkal, horgászattal kapcsolatos szakportál, ezek apróhirdetései használt cikkre, gyártói oldalak új termékre, internetes áruház és lakossági bolhapiac. A találatok között jó eséllyel akad sok fényképpel, technikai adatokkal, részletekkel ellátott ajánlat a néhány ezer forintos, motorral felszerelhető gumicsónaktól a százezres új műanyag ladikon keresztül a használt, többmilliós jachtig.
A példa kiragadott, a motorcsónak helyett írhattunk volna könyvet, zenei CD-t, szúnyogriasztót vagy épp pizzát. Az internetes árukeresés minden bizonnyal a legkényelmesebb és információban leggazdagabb formája a tájékozódásnak. Aszerint, hogy a vásárlás a továbbiakban miként folytatódik, különböztethetünk meg inkább hagyományos vagy inkább e-kereskedelmi módokat. A leghagyományosabb út, hogy miután az interneten rátalálunk a megfelelő árucikkre vagy szolgáltatásra, felkeressük a forgalmazó kiskereskedelmi elárusítóhelyét, és helyben vásárolunk. Ebben az esetben az internetes elérhetőség csak afféle on-line kirakatnak tekinthető. A következő lépcsőfok, hogy a kiválasztott áru interneten megrendelhető. Ha ez megtörténik, a forgalmazó egy általa választott kommunikációs csatornán (e-mailben, telefonon, faxon) visszaigazolja a rendelést, és tisztázza, milyen módon történik az áru átvétele és kifizetése. Van olyan forgalmazó, amely csak internetes megrendelések révén árusít, vagyis az áruátadó helyen nem működtet kiskereskedelmi egységet, mások fizikailag létező boltjukra erősítenek rá az on-line megrendelés lehetőségével. Akár így, akár úgy, a vásárló választhat, hogy személyesen megy el az áruért egy adott helyre, vagy házhoz szállítást kér. Ekkor terheli a csomagküldés költsége, ami fővároson belüli ügyletnél is több ezer forint. A legkényesebb kérdés a fizetés módja. A személyes átvétel esetén nincs probléma, a kiszállításnál a leggyakoribb a postai utánvét. A legkényelmesebb, legkorszerűbb fizetési mód, vagyis az on-line bankkártyás átutalás aránya ma még rendkívül alacsony a visszaélésektől való félelem miatt.
Az Informatikai Vállalkozások Szövetségének (IVSZ) elnöke szerint komoly növekedésre van kilátás a magyar e-kereskedelemben. Az elmúlt években évente 60–70 százalékos forgalomnövekedést regisztráltak az on-line boltok, mondta Kovács Zoltán elnök. Meglepő módon nemcsak az internet- és a bankkártyahasználattól való idegenkedés hiánya mozgatja a piacot, hanem az olyan eszközök megléte is, amelyekre nem gondolnánk. A vezeték nélküli internet vagy a laptop olyan eszköz, amely segíti az e-kereskedelem bővülését, hiszen az ötletből sokkal gyorsabban lehet vásárlás, ha kéznél van a számítógép és az internet, akárhol is vagyunk. Az IVSZ elnöke ezért a mai 0,1 százalékos e-kereskedelem arányát a következő pár évben tíz-harminc százalékra prognosztizálja éppen a mobil eszközök térnyerésével és a felnövő, már több pénzzel rendelkező internetes korosztály egyre aktívabbá válásával.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.