Hírek és álhírek ködében a leépülő nemzetbiztonság

Miközben egy kormányhatározat szerint a nemzetbiztonsági szolgálatok összevonását tervezik, úgy tűnik, folytatódhat a rendőrség és a honvédség leépítése is. Az ország védelme szempontjából rendkívül fontos ágazatok élére ráadásul olyan miniszterek kerültek, akiknek szinte semmilyen tapasztalatuk nincs e területeken. Simicskó Istvánt, a Fidesz–KDNP képviselőjét, a parlament nemzetbiztonsági bizottságának elnökét az átalakítások miatt kialakult állapotok hatásairól és az utóbbi években kiszivárgott nemzetbiztonsági „hírekről és álhírekről” kérdeztük. fotó: éberling andrás

2006. 07. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A parlament honvédelmi bizottságának egykori alelnökeként és az Orbán-kormány nemzetbiztonsági államtitkáraként nem furcsállja, hogy két olyan minisztert neveztek ki, akinek szinte semmilyen tapasztalata nincs e területeken? Nem jelent ez nemzetbiztonsági kockázatot?
– Nyílt titok, hogy Szilvásy György a kormányfő bizalmi embere, így feltehetőleg ez a bizalom döntött, amikor a Miniszterelnöki Hivatal irányítása mellett a titkosszolgálatok felügyelete és a nemzetbiztonsági kabinet vezetése is az ő kezébe került. Az viszont, hogy ennyi egész embert kívánó tevékenység koncentrálódik egy személynél, könnyen a szakmai munka rovására mehet. Nem tudjuk például, hogy a miniszter pontosan hogyan irányítja majd a titkosszolgálatokat, és valószínűleg erre nem is lesz ideje. Ez azért is veszélyes, mert a szolgálatoknak nemzetbiztonsági stratégia mentén kellene dolgozniuk, hogy be tudják tölteni az ország biztonsága szempontjából nélkülözhetetlen, sokszor történelemformáló szerepüket. Szekeres Imre katonai-szakmai múlttal nem, de legalább politikai vezetői tapasztalatokkal rendelkezik, és a meghallgatásán kellő szerénységet és nyitottságot tapasztaltam.
– Egy kormányhatározat szerint előkészítik az öt magyar titkosszolgálat összevonását, vagyis ezen a területen is leépítésre, racionalizálásra kell számítani. Sokan attól tartanak, hogy emiatt káosz alakulhat ki a szolgálatoknál – ez szintén kockázatos lehet.
– A nemzetbiztonsági szolgálatok akkor tudnak jól dolgozni, ha adottak ehhez a nyugodt körülmények. Az viszont tényleg a munkájuk rovására mehet, ha a szervezetek munkatársai a sajtóból, a politikai nyilatkozatokból próbálják leszűrni, mi történik velük a jövőben. Levélben kértem a kancelláriaminisztert, hogy tájékoztassa a nemzetbiztonsági bizottságot az átalakításokról. Akár ötpárti egyeztetést is összehívhatnának az ügyben, hiszen a nemzetbiztonsági törvény módosításához kétharmados többség kell. Elképzelhető, hogy nincs szükség öt titkosszolgálatra, de amíg nem látunk erről egy hatásvizsgálatot, addig nincs miről beszélni.
– Hogyan értékeli azt a helyzetet, hogy miközben Európa nagyvárosaiban is rendszeresen terrorcselekményekre kell számítani, nálunk a rendőrséget is leépítik, és még belügyminisztere sincs Magyarországnak?
– Sajnos alapvető problémák vannak azzal a politikai irányvonallal, amely ma Magyarországon uralkodik. Eszerint az állam alapvetően rossz, azt egyre inkább meg kell gyengíteni, s egyre kevésbé vannak kötelességei az emberek irányában. A Gyurcsány Ferenc-féle állam a hatalom kialakításával, formálásával, építésével foglalkozik, ahelyett, hogy az emberek boldogulását segítené elő, vagy azok biztonságát szolgálná. Klasszikus állami feladat a jól működő rendőrség, titkosszolgálati rendszer fenntartása és a honvédség fejlesztése. A kormánynak viszont jelenleg nemhogy belügyminisztere, de egyetlen erős minisztere sincs. Valójában mindez azt szolgálja, hogy minden területet – a külügyektől kezdve a gazdasági és nemzetbiztonsági ügyekig – Gyurcsány Ferenc és szűk környezete tartsa a kezében.
– A választások óta foglalkoztat a kérdés, vajon mi lett azokkal a szlovákiai terroristákkal, akik a Népszabadság címlapsztorija szerint a politikai kampánygyűlések idején robbantásos merényleteket terveztek Budapesten. Mit sikerült erről megtudnia a nemzetbiztonsági bizottságnak, elkapták őket?
– Újabb fejleményekről nem tudunk. Akkoriban volt egy bizottsági ülés, és meghallgattuk az akkori államtitkár urat erről. Amit mondott, az nem volt meggyőző. Összeesküvés-elméletnek tűnt ez már akkoriban is. Hogy csak egy példát említsek, a szlovák titkosszolgálat állítólagos tájékoztatásában nem szokványos módon „Tisztelt kollégák!” megszólítás szerepelt. A NATO-tagországok közötti együttműködésben viszont nem többes számban szokták tájékoztatni a szolgálatokat, hanem az adott főigazgatók értesítik egymást ilyen ügyben. A mesterséges vihar azóta el is csitult, akkoriban viszont jól jött Gyurcsány Ferencnek.
– Nem győzte meg a bizottság ellenzéki felét az a tájékoztatás sem, amelyet a Magyarországon átrepülő állítólagos CIA-gépekről kaptak a képviselők. Mit tudtak meg ezekről az átrepülésekről?
– Tulajdonképpen nem sokat. Azóta sem lehet eldönteni, kinek higgyünk valójában. Polgár Viktornak, a Külügyminisztérium szóvivőjének, aki szerint nem lehet kizárni, hogy ezek a fogolyszállító gépek leszálltak Magyarországon, vagy Tóth Andrásnak, a titkosszolgálatokat felügyelő volt államtitkárnak, aki 2005. november 15-én, a bizottság ülésén kijelentette, hogy a gépek landolásának puszta feltételezését is ki kell zárni. Közben megjelent az Amnesty International listája, amely tételesen felsorolta azokat a gépeket, amelyek leszálltak Magyarországon, és a CIA gépei lehettek. Senkinek nem érdeke, hogy Magyarország magára húzza ezt a problémát, és ezzel rontsunk a nemzetközi megítélésünkön, de a bizottság megérdemelte volna, hogy tisztán lásson az ügyben, és levonhassuk a tanulságokat.
– Nem tájékoztatták a szakbizottságokat arról sem, hogy az előző ciklusban amerikai szakértők tartottak bemutatót egy rakétavédelmi bázis magyarországi kiépítéséről. Az orosz híradások szerint a szakemberek ismét Magyarországra készülnek.
– Ez a hír először 2002 őszén merült fel, amikor Medgyessy Péter akkori kormányfő az Egyesült Államokban járt. A sajtóban a rakétavédelmi rendszerről szóló titkos tárgyalásokról beszéltek, de az akkori kormány ezt kategorikusan cáfolta. Azóta évente felröppennek az erről szóló hírek. Érdekes, hogy Juhász Ferenc most mégis elismerte: szakmai jellegű tájékoztatás már volt az ügyben. Azt az alapvető kérdést kell eldönteni, hogy szolgálja-e egy ilyen rendszer Magyarország biztonságát, vagy inkább növeli a veszélyeztetettségét. Ilyen kérdésben szerintem nemhogy a kormány, de még a parlament sem dönthet. Ha létezik ilyen szándék, akkor erről népszavazást kellene kiírni.
– Egyes vélemények szerint állandó biztonsági kockázattal jár Magyarországra nézve az is, hogy arab országokban vállalunk szerepet a katonáinkkal. Van értelme ezeknek a költséges miszszióknak?
– Mivel Magyarország nem tudja a hadseregét tisztességesen fejleszteni, és költségvetési szempontból a NATO-ban az utolsók között vagyunk, a kormány a missziókkal próbálja meg csillapítani a szövetségesek elmarasztalásait. Ebből adódóan azonban egy „róka fogta csuka” helyzet alakult ki, hiszen miközben rengeteg pénz megy el a missziókra, aközben egyre kevesebb jut a honvédség fejlesztésére, ami viszont hosszú távon ahhoz is elengedhetetlen lesz, hogy egyáltalán részt vehessünk a NATO nemzetközi műveleteiben. A honvédség leépülése pedig egyre jobban csökkenti az ország védelmi képességeit. Az afganisztáni újjáépítési csoport sikeres vezetése növelheti Magyarország elismertségét, de ehhez itthon is biztosítani kell a megfelelő eszközöket. Ez a magyar kormány felelőssége és egyik legfontosabb feladata.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.