Mentesítve

Az Európai Unióban elsőbbséget élvez a vasúti közlekedés fejlesztése. Nálunk a gazdasági tárca 28 szárnyvonal megszüntetésére készül. E halálra ítélt szárnyvonalakat bemutató riportsorozatunk első részében a határ menti Balassagyarmat–Ipolytarnóc szakaszon utaztunk. Megszüntetése ellen nemcsak nálunk tiltakoznak, de a kettéhasított Nógrád vármegye szlovákiai részein is.

Szarka Ágota
2006. 07. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A balassagyarmati vasútállomáson mintha megállt volna az idő valamikor a hatvanas években. De bárcsak valóban megállt volna – mondják a helyiek. A régi épületekből már jószerével csak a kis várótermet használják rendeltetésszerűen – a végében ott a jegypénztár, a kora délelőtti kánikulában négyen-öten toporognak előtte. A sorban állás oka, hogy egy hölgy elővételben szeretné biztosítani családja számára a dél-dunántúli nyaralóhelyre szóló jegyeket, ráadásul oda-vissza. A jegykiadónak nincs könnyű dolga: bogarássza a menetrendet, a helyjegyeket telefonon kell megrendelnie, aztán bizonylatot körmöl, és még ki kell igazodnia a nyugdíjaskedvezményre jogosító szelvények pecsétjei között, ki kell kalkulálnia a végösszeget. Itt nincs számítógép. Az ipolytarnóci vonat viszont nemsokára indul.
– Ne tessék idegeskedni, nem késik el – nyugtatgat egy középkorú, fekete ruhás férfi, aki közvetlenül az ablak mellett a falhoz támaszkodva figyel. Mint kiderül, ő nem utas, hanem az állomás biztonságára ügyel – nyilván vállalkozásban –, ruhája legalábbis erre utal. Várakozás közben megkérdezem: mit szól a szárnyvonalak tervezett megszüntetéséhez?
– Nem szólok én semmit. Oda indul, majd meglátja maga is… – ennyi a válasz.
Az állomás előtti padokon öt-hat utas ücsörög. Egy idős asszony éppen a megszüntetésre váró egyik szárnyvonal járatára vár. A környéken összesen három vonalat készülnek megszüntetni, köztük a Szilvásvárad–Putnok, Kisterenye–Kálkápolna szakasz mellett az ipolytarnócit is.
– Nógrádkövesden ott van a kőbánya, dübörögnek a teherautók végig a házak között. Tönkretesznek mindent. Az utakat is. Ha azt a pénzt, amit az utak karbantartására fordítanak, betennék a vasútba, mindenki jobban járna. Azelőtt vasúton vitték a követ – magyarázza az asszony. S hogy most miért nem? – Nyilván érdekeltsége van benne valakinek – mondja sokat sejtetően. Csak a keresztnevét árulja el Ilona, s még azt, hogy mindennap ide kell jönnie Balassagyarmatra, a kórházba, ahol a derekát kezelik. Sok hozzá hasonló idős, beteg ember utazik a vonatokon. Ha megszüntetik a szárnyvonalakat, az „égbekiáltó dolog” volna – sommázza Ilona.
Hasonló a véleménye egy fiatalasszonynak is. Pongrác Vanda szociális gondozó nemrég vesztette el munkahelyét. Ahogy mondja, a vonat sokkal kényelmesebb, gyorsabb közlekedési eszköz, mint a busz. Ha megszüntetik ezeket a szárnyvonalakat, tovább nehezítik az itteniek életét. Egy idős, a hetvenes éveiben járó úr a beszélgetésbe bekapcsolódva annyit fűz az elhangzottakhoz: „hatalmas hülyeség az egész”. Ő nem is érintett – hiszen nem a megszüntetendő vonalakon jár, ha orvoshoz, ügyes-bajos dolgait intézni kell útra kelnie. Egy másik középkorú úr, Totok László az ipolytarnóci vonatra vár:
– Nógrádszakálra járok hetente többször is a temetőbe, a szüleimhez. – Mint kiderül, főiskolát végzett, főápolóként rokkantosították, nyugdíja alig éri el az 50 ezer forintot. – Rossz időben voltam rossz helyen – mondja, s keserűen legyint. Két gyerekét neveli, egyikük bajnok versenytáncos, nem kis pénz a versenyeztetés… Az iskoláztatásról meg a többiről nem is beszélve. Mellette dolgozik, ahogy tud.
Az állomásra közben befut a piros motorvonat, a 9 óra 55 perckor induló ipolytarnóci járat. Mindössze egy kocsival közlekedik. A mozdonyvezető és a kalauznő ismerősökként köszönti az utasokat. Rajtunk kívül a rokkantnyugdíjas úr és két, szolgálatát letevő vasutas száll fel. A „dizájn” több évtizedes, ám az első osztályú kocsikat idéző, plüssel bevont ülések kényelmesek, tisztaság van, a fullasztó kánikula is elviselhető: az összes ablak és a tetőszellőző is nyitva. Úgy látszik, ezen a környéken nincsenek vandálok. Pedig ez – ahogy az utasok szavaiból kiderül – diák- és munkásvonat. A környékbeli kistelepülésekről vasúton járnak Balassagyarmatra iskolába a gyerekek, a szécsényi gyertyagyárba a három műszakban dolgozó munkások és persze a vasutasok. Mindenki, akinek van még hova. Ugyanis errefelé nemigen akad munka. Annak idején az Ipolyság látta el zöldséggel, gyümölccsel a fél országot. De voltak itt gyárak és bányák is. A rendszerváltozás után a téeszek felbomlottak, a gyárakat és bányákat bezárták. Ahogy a kis piros motorvonat kigördül az állomásról, már csak a hajdan virágzó mezőgazdaság romjait látni. Sok föld hever parlagon. Ennek ellenére vagy tán éppen ezért az utasnak van miben gyönyörködnie: szürke gémek szállnak fel csapatostul, egerészölyv húz el az ablakunk mellett. A vasúti pálya végig az Ipoly, vagyis a szlovák–magyar határ mellett fut a folyó árterületének közelében. A mocsaras, zsombékos, erdős vidékeken gólyák cserkésznek méltóságteljesen, szarkák kergetik egymást a tarlókon. Az utazó csak kapkodja a fejét: vadregényes táj. És a sebesség is éppen megfelelő a nézelődéshez: óránként kevesebb mint negyven kilométerrel haladunk. Az ipolytarnóci állomás az előre nyomtatott menetjegy szerint mindössze 50 kilométerre van Gyarmattól. A menetidő mégis több mint egy óra.
Egy harmincas éveinek közepén járó vasutas egyenruhás fiatalember a kocsi sarkában foglal helyet. Hazaigyekszik. Több mint tíz éve dolgozik a vasútnál, érettségizett, elvégezte a szükséges tanfolyamokat. Úgy véli, aki valamit is ért a vasúthoz, azt nem érte meglepetésként, ami most folyik. Nem takarékosságról van itt szó, épp ellenkezőleg – vélekedik. A cél az, ami már évek óta látható, hogy előkészítsék a vasút privatizációját. Előtte jól le kell gatyásítani a céget, hogy ne kerüljön sokba.
– Miből van a veszteség? Abból, hogy szétszedték a vállalatot, amit csak lehetett, kiszerveztek kft.-kbe, amelyek dupla pénzért dolgoznak – nem egy esetben a MÁV embereit és gépeit használva. Csak a jövedelem megy ki – a vezetőknek meg a retyerutyának. Kiég Balassagyarmaton egy villanykörte, jön a karbantartó cég egy másik városból, és tízezrekért kicseréli, számlára. Jó bolt… Most a teherszállítást akarják eladni, az egyetlen nyereséges üzemágat. Vajon miért? Vagy kérdezhetjük azt is: az állam miért nem fizeti ki a cégnek a kedvezmények után járó pénzt? Milyen takarékosságról beszélnek ezek?
*
Ezt a vonalat sem megszüntetni kéne, hanem éppen fejleszteni. Nem kellene hozzá más, mint hogy megcsinálják a pályát, hogy legalább hatvannal tudjanak menni a vonatok, és szerkeszteni egy ésszerű menetrendet, csatlakozásokkal. Akkor lenne forgalom. Most három-négy óra bejutni a fővárosba, pedig alig több mint 100 kilométer az út. Képtelen állapot. Az intercity 300 férőhelyes, és van, hogy csak 50-en utaznak rajta. Egy ilyen kocsi 40 személyes, és átlagban 19-20 ember utazik rajta. Még jobb is az arány… Vagy ők nem emberek? A négyes metróba ölt pénzből rendbe lehetne hozni az egész magyar vasutat. De hát a vidék nem érdekes. Az a lényeg, hogy a fővárosiaknak ötpercenként jöjjön a villamos… – sorolja egyre nagyobb indulattal.
Nógrádszakálnál véget ér az idilli utazás. A legutóbbi esőzések alámosták a vasúti pályát, úgyhogy Ipolytarnóc felé csaknem félúton vonatpótló autóbuszra kell átszállnunk. A Kóka János gazdasági miniszter által felvázolt szép új világ rögtön meg is tapasztalható. A sárga busz már begyújtott motorral várakozik az állomás előtt. Velünk együtt négyen-öten szállnak fel. Iszonyú a zaj, a füst beszűrődik az utastérbe, az ember fuldoklik. Az Ipolytarnócra vezető út állapota katasztrofális. A dimbes-dombos nógrádi tájon, erdők között kanyargó aszfaltcsík olyan keskeny, hogy két busz el sem fér egymás mellett. Az egyik településnél hosszasan araszolunk a vonatnál is lassabban, beszorulva egy másik menetrend szerinti busz mögé. A kátyúk mennyisége Belső-Erdély útjait idézi. Egy hirtelen kanyar és az azt követő gödör miatt a busz beleng – a kalauznő a padlón landol. Beszakadt körmét szorongatja, csendben átkozódik, hogy ne sírja el magát. Aztán jön még egy emberes gödör: ekkor már mi is aggódunk. Litke határában tábla: „Itt épül Európa!” Körülötte málló vakolatú, düledező, tornácos parasztházak, romba dőlt gazdasági épületek. Az egyik ablakból roma kislányok integetnek vidáman a busznak.
Az ipolytarnóci állomás kifogástalanul felújítva, a váróterem mellett patikatisztaságú angol vécék. A település rendezett, hangulatos. És – mint Szabó Tibor polgármester szavaiból is kiderül – a világörökség címére pályázik a határban talált ősleletek okán. Ipolytarnóc – mint a legtöbb kisközség – nincs könnyű helyzetben. Az „önhikis”, vagyis az önhibájukon kívül hátrányos helyzetű települések kategóriájába tartozik, azaz plusz állami segítség nélkül nem tudja ellátni közfeladatait. De ez nem befolyásolja a polgármester tenni vágyását. Teli van tervekkel, s okkal reménykedik a térség fellendülésében. Csakhogy ehhez kell a vasút. Ha megszüntetik az ipolytarnóci szárnyvonalat – mondja a polgármester –, az egész kistérség elesik a fejlődés reményétől is. Ipolytarnócon 110 éve építették ki a vasutat. Egyszerre avatták a Balassagyarmat–Budapest és az Ipolytarnóc– Balassagyarmat vonalat. A trianoni békediktátum következtében Nógrád vármegye elszakított másik felével megszűntek a közlekedési kapcsolatok is. Szlovákia és Magyarország uniós csatlakozásával viszont megnyílt a lehetőség arra, hogy a mesterségesen szétvágott régió újra egyesüljön. Ehhez azonban nem elég a határok légiesüléséről szónokolni – hangsúlyozza Szabó Tibor –: helyre kell állítani az annak idején széttört infrastruktúrát. Ipolytarnóchoz közelebb van a ma Dél-Szlovákiában fekvő Losonc, mint Balassagyarmat. Az EU-csatlakozás után felvirágozott vonatszerelvények találkoztak az állomáson, és magas rangú politikusok fejezték ki elkötelezettségüket az európai integráció szellemisége mellett: Budapest–Balassagyarmat–Losonc között újraindul a rendszeres vasúti közlekedés – ígérték. Aztán nem lett az egészből semmi. Sőt: jött a hír, hogy takarékossági okokból megszüntetik az ipolytarnóci szárnyvonalat. És ezzel a Felvidékkel való közvetlen vasúti összeköttetés lehetőségét ebben a térségben.
Ahogy a polgármester mondja: derült égből villámcsapásként érte őket a minisztérium terve, annál is inkább, mert folyamatban volt a kistérségi vasúti társulás kísérleti programja. Az eredményeket nemrég értékelték, és a MÁV illetékesei szót sem ejtettek a vonalbezárásról. Éppen ellenkezőleg. Igaz, hogy a szomszédos Salgótarján és Losonc között jár a vonat, jelentős a teherforgalom is. De azért is fontos lenne, hogy megtartsák, felújítsák az ipolytarnóci szárnyvonalat, hogy ha a tarjáni vonalon valami meghibásodás történne, ez a vonal alkalmas lenne a mentesítésre. De ennél sokkal nyomósabb érvei is vannak a megszüntetés ellen. Szerinte diplomáciai bonyodalomhoz vezethet, ha a Kóka János vezette gazdasági minisztérium valóban véghezviszi elképzeléseit. Ugyanis a szlovákok számára stratégiailag igen fontos útvonal ez. Bár ezt igyekeznek nem nagydobra verni nálunk – a szlovákok évi 60 millió forintot fizetnek azért a MÁV-nak, hogy a határ menti szlovák bányákból eljuttassák a szenet és az erdőkből kitermelt fenyőfát vasúton, az ipolytarnóci vonal igénybevételével Nógrádszakálon át, tehát a rövidebb úton Szlovákia belseje felé.
– Azt is mondhatnánk, hogy ez a vonal bőven kitermeli fenntartásának költségeit – mutat rá Szabó Tibor. – És mégis egy tollvonással, mindenféle egyeztetés nélkül döntöttek valahol valakik a megszüntetéséről. Én csak azt mondom: apáink, akik 110 éve képesek voltak megépíteni ezt a vonalat, most foroghatnak a sírjukban. A fiak még működtetni sem képesek… – magyarázza a polgármester. De a határ menti gazdasági kapcsolatok kiépülése szempontjából legalább ennyire fontos a magyarországiaknak is. Sarkítva: ebben a térségben a vasút elsorvasztása a hanyatlást, a fejlesztése pedig a felemelkedést jelenti.
A polgármester sorolja: évente 23 ezer turista látogatja meg a nemzeti parkot, hogy megtekintse az őslénymaradványokat. A településen a régi téglagyár helyén most épül egy vendéglátó-komplexum, ahol immár szállással, programokkal, étteremmel szeretnék maradásra bírni a turistákat. A falusi turizmus, a kirándulók idecsalogatása szempontjából is létfontosságú a kényelmes, színvonalas közlekedés. Egy losonci cég ipari parkot szeretne létrehozni Ipolytarnócon. Mintegy öt kilométerre van a szlovákiai Rapp község, ahol egy termál élmény- és gyógyfürdő beruházásainak előkészületei folynak – ha sikeresek lesznek a fúrások, és erre nagy az esély, itt egy határokon átívelő üdülőparadicsom alakulhat ki. A befektetőcsoport már megkezdte a területek megvásárlását. Mindehhez elengedhetetlen a vasút. A polgármester azt is elmondta: információi szerint Beszterce megye már tárgyalásokat folytat a Losonc és Ipolytarnóc közötti pályaszakasz felvásárlásáról, hiszen üzleti terveik szempontjából kiemelten fontos ez a rész.
– A településünk sarkában ott van a trianoni határkő. Ha itt tényleg megszüntetik a vasutat, odaállhatunk és elmondhatjuk: nekünk még ez a maradék ország is sok… – sommázza a polgármester.
A főtéren, a vegyesbolt melletti kocsmában idősebb férfiak hűsítik magukat jéghideg csapolt sörrel, anekdotázgatva… Egy hatvanas éveiben járó férfi érkezik: kezében megrakott cekkerek, szakad róla a víz. Most szállt le a salgótarjáni buszról.
– Misi bácsi, meséld el az újságíró hölgynek, milyen jó buszozni – biztatják nevetve.
– Jó a fenét! – dörmögi válaszul –, már megint annyian voltak, mint az oroszok. – Törölgeti a homlokát… Nyomában egy szikár, középkorú férfi lép a söntésbe sápadtan, verejtékezve. Mint kiderül, ő a buszvezető. Csak öt perce van, a járat indul vissza Salgótarjánba. A csapos már önti is neki a hideg üdítőt. A kérdésre, hogy milyen útja volt, csak annyit mond: „pokoli”. Salgótarján mindössze 25 kilométerre van Ipolytarnóctól, az út mégis több mint egy óra. Mindig hatalmas a zsúfoltság, főként az idősebbeknek nagy megpróbáltatás egy ilyen utazás. De a buszra nem lehet felvinni a biciklit, a babakocsival is nehézkes a közlekedés, nem beszélve arról, ha valaki kerekes székkel próbálkozna… Kevés a busz, rosszak az utak, a környékbeli kistelepüléseken élők zömének nincs pénze személyautó fenntartására. Már csak az hiányzik, hogy elvegyék a vasutat is. Ez a helybeliek általános és egybehangzó véleménye.
A csodálatos táj, a magyar kulturális kincsek tárháza Nógrád. Az ipolytarnóci vonal túlzás nélkül a legszebb magyarországi vasútvonalak közé tartozik. Olyan lehetőség, amelyet nem eldobni, hanem kihasználni kellene.
Lapzártánkkor érkezett a hír: nemrég Ipolytarnócon jártak és megbeszélést folytattak a MÁV, valamint a zólyomi, illetve a pozsonyi vasút megbízott vezetői, úgy tudjuk, az ipolytarnóci pályaszakasz állapotának műszaki felméréséről egyeztettek. Azt beszélik, ha nem kell a magyaroknak, majd megveszik a szlovákok.
Folytatjuk

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.