Indokolással ellátott véleményt küldött hazánknak és Olaszországnak a dohánytermékek reklámozásáról szóló irányelv nem megfelelő átvétele miatt az Európai Bizottság. Ezzel a szabálysértési eljárás a második szakaszába lépett – tette közzé a Bruxinfo. Brüsszel azt kifogásolja, hogy a két tagállam engedményeket tesz, s bizonyos esetekben átmeneti mentességet biztosít a dohánytermékek szponzorálási tilalmát kimondó EU-jogszabályok alól.
A magyar állam úgy tesz eleget az Európai Unió felszólításának, hogy csak ősszel, az idei Forma– 1-es futam lebonyolítása után módosítja a gazdasági reklámtevékenységről szóló törvényt.
*
Miként lapunk is beszámolt róla, az utóbbi hónapokban Magyarország – több más uniós állammal, például Olaszországgal, Csehországgal és Németországgal együtt – számos megrovást kapott a dohányreklámok elégtelen tilalma miatt.
A kritikákat a magyar szabályozásnak az a része váltotta ki, amely Kóka János gazdasági miniszter számára – hivatalosan az egészségügyi miniszter véleményének meghallgatásával, valójában annak figyelmen kívül hagyásával – módot ad arra, hogy nemzetgazdasági szempontból kiemelkedő jelentőségű rendezvény esetében felmentést adjon a dohányreklám tilalma alól. Ráadásul az uniós tiltást a magyar kormány tavaly augusztusban is kicselezte, méghozzá úgy, hogy egy nappal a magyar futam után léptette életbe a tiltást tartalmazó jogszabályt. Emiatt volt olyan csapat, amely nem merte viselni a dohányipari szponzorok logóit.
A gazdasági minisztérium szóvivője a közelmúltban azt nyilatkozta: az EU legutóbbi dorgálására hazánknak július 10-ig kellett választ adnia, ami már megtörtént. A törvényt ősszel vizsgálják felül, s módosítják az uniós előírásoknak ellentmondó szabályozást. A gazdasági és közlekedési miniszter az idei Forma–1-es futamra azonban még megadta a felmentést.
Kóka János engedékenysége mögött a Forma–1-es versenyek rendezőjével kötött szerződés esetleges kártérítési kötelezettségétől való félelem húzódik meg. Ha a magyar kormány megszegi a még 1999-ben Bernie Ecclestone-nal, a FOA vezetőjével kötött szerződést, amely alapján 2011-ig lehet dohányreklám a Magyar Nagydíjon, az – lapvélemények szerint – több tíz milliárdos kártérítés megfizetésével járhat.
Úgy tudjuk, a magyar kormánynál a dohányipari lobbi is latba vetette befolyását a reklámok megmaradása érdekében. Azzal érveltek, hogy Brüsszel a figyelmeztetésen túl nem sokat tehet, legfeljebb az Európai Bírósághoz fordulhat, amely majd csak másfél év múlva marasztalja el Magyarországot. Ebben az esetben a perköltségen felül elképzelhető valamiféle bírság megfizettetése is, ami azonban töredéke lehet az esetleges kártérítésnek.
Századvég: Őrzi vezető szerepét a Fidesz-KDNP