Szomorú emberek szomorú álmai

A színészként megismert Steve Buscemi harmadik rendezése, a Facér Jimmy című filmje az európaiak által kevésbé ismert, poros, kisvárosi Amerika fojtogató hétköznapjaiba kalauzol. Kis költségvetésű művészfilm az elfuserált életről.

Muray Gábor
2006. 07. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tessék. Olyan, hogy amerikai film, nincs. Ha valaki kiábrándul a hollywoodi iparosmunkákból, s fásultan legyint, hogy elege van az amerikai filmből, íme, hibázik. Steve Buscemi ugyanis bizonyíték arra, hogy vannak még tengerentúli rendezők, akik a fősodorral szemben haladnak. Filmjeik műalkotások: cseppet borongósabbak, ironikusabbak, megértőbbek a környező világgal szemben.
Az amerikai független mozi úgy kötődik az unalmas kisvárosi léthez, akár Steve Buscemi főhőse: a huszonhét éves Jim (Casey Affleck) New Yorkból megy Indianába a szüleihez, hogy meghaljon. Helyette azonban hasonlóan kiábrándult bátyja kísérel meg öngyilkosságot: „Hazajöttem, hogy összeroppanjak idegileg, de a szemétláda megelőzött” – kommentálja az esetet Jim. Helyben vagyunk.
Steve Buscemi rendezőként nem törekedik babérokra, nem törődik a tömegfilmhez szokott közönség igényeivel, megfesteni akar egy lelkiállapotot, látleletet kíván adni, elmondani azt, hogy mit jelent elfuseráltnak lenni, milyen az, ha az ember a kisváros néma utcáin ballagva úgy érzi: élete egy csődtömeg, családját nem viseli el, saját magát még kevésbé, s nincs semmi, ami depressziójára gyógyír lehet. Azaz dehogynem: a Nő (Liv Tyler). A nőhöz azonban elfogadás kellene, nyitás és figyelem, amire a mosolytalan fiú képtelen.
A Facér Jimmy hihetetlenül pontos párbeszédei, gyomorszorongató szituációi, szűkre szabott terei kórképek: az egymást már csak megszokásból elviselő szülők, boldogtalan gyermekeik, közönyös, bamba unokáik szociálpszichológiai látleletek ebben a fénytelen vidéki miliőben. A film melankóliája mégis elviselhető. Főhősei ugyanis – és ez elsősorban Buscemi emberismeretének és Casey Affleck játékának köszönhető – éppen sutaságuk miatt szerethetők, hibáikban megláthatjuk magunkat, felismerhetjük belénk vésődött, rossz reflexeinket, ráébredhetünk kispolgárságunkra, észrevehetjük a bennünk élő közönyt.
És ki is nevethetjük.
A Facér Jimmy lassan halad, olykor groteszkbe hajlik, néha meg úgy érezzük, sehová nem tart, karakterei téblábolnak a semmiben, de ahogy múlnak a percek, egyre jobban magával ragad a szürke indianai kisváros. Buscemi jó idegenvezetőként kalauzol a lelki tájakon, s a végén, ha már kellően átéreztük a semmittevés keserűségét, kapunk egy mosolyt is.
Kiutak a depresszióból, a facérságból, a kisvárosi nihilből és az amerikai futószalagfilmek világából mindig lesznek.
(Facér Jimmy – amerikai film, 2005. Rendezte: Steve Buscemi. Forgalmazza a Budapest Film.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.