Temethetjük az euró 2010-es bevezetését

Bár kormánydöntés még nem született az euróbevezetés további csúszásáról, Veres János pénzügyminiszter brüsszeli nyilatkozatát elemzők a késés beismerésének tartják. Mivel az idénre várt 10,1 százalékos GDP-arányos hiány mellett lehetetlen a maastrichti feltételek 2008-as elérése, vagyis a 2010-es magyar euró, a pénzpiacok 2013–2014-es átvétellel számolnak.

Szabó Eszter
2006. 07. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gyakorlatilag a legpesszimistább előrejelzések váltak valóra, miután az újabb hivatalos kormányzati beismerés már a megszorítások ellenére is 10 százalék feletti idei hiányról szól, s Veres János pénzügyminiszter keddi bejelentése hivatalosan is megkérdőjelezte a 2010-es euróbevezetési céldátumot. A Világgazdaság információja szerint az euróövezeti csatlakozás újabb halasztását „társadalmi vitával” kívánja majd megindokolni a kormány. Zsoldos István, a Goldman Sachs befektetőház elemzője kifejtette: az euróbevezetés esetében még a 2013-as vagy 2014-es dátumok sem biztosak. Mint mondta, az uniós valuta átvétele a következő kormány intézkedéseitől is függ, 2013-nál korábbi csatlakozásra azonban nincs esély.
A magyar kormány gyakorlatilag feladta az euró bevezetésének 2010-es céldátumát és elfogadhatónak tart egy kis késlekedést – erősítette meg a Dow Jones hírügynökségnek szerdán Kóka János gazdasági miniszter.
*
Jelenleg nincs hivatalos euróövezeti belépési céldátum. Amilyen hamar csak megvalósítható, csatlakozni akarunk az euróövezethez. Ha ez 2010, akkor 2010-ben. Ha lesz némi késedelem a konvergenciaprogram elfogadása miatt, akkor az sem katasztrófa – mondta Kóka János a Dow Jonesnak. Csaba László közgazdászprofesszor közölte: amíg a legfrissebb felmérések szerint 95 százalékos szakmai egyetértés övezi az eurócsatlakozást, a társadalmi vita nem más, mint a kormányzati felelősség eltolása a bevezetéssel járó kellemetlenségeket illetően. Emlékeztetett: az euróbevezetési időpontot negyedszerre halasztja el a kormány, a csatlakozásig azonban árfolyam- és kamatkockázattal kell számolnia a magyar gazdaságnak. Az autópálya-építés költségeinek elszámolása kapcsán Csaba László úgy fogalmazott: a kormány már háromszor próbálta megvezetni az uniót – sikertelenül. A közgazdász szerint a legfrissebb beismerés pozitívuma, hogy az államháztartásról szóló kimutatás valósághűbb lett, így kezdünk közelíteni a reális költségvetési hiányszámhoz, melynek pontos ismerete jogában áll a lakosságnak.
Mint ismert, 2002 májusában László Csaba akkori pénzügyminiszter még 2007-et jelölte meg az euróbevezetés lehetséges időpontjának. Nem sokkal később Medgyessy Péter akkori miniszterelnök 2008-as céldátumot hirdetett meg, majd 2004-ben Draskovics Tibor 2010. január elsejei időpontot ígért „kényelmes” eurócsatlakozási céldátumként. Tavaly októberben Gyurcsány Ferenc miniszterelnök ugyan feszegette a 2010-es euróbevezetés teljesíthetőségét, amikor a közös uniós valuta „nagyon gyors bevezetését” szembeállította az „igazságosabb ország megteremtésének” vágyával, az ezt követő kormányzati nyilatkozatok azonban újra megerősítették a 2010-es céldátumot.
Eközben ismert pénzpiaci szereplők, befektetési házak és nyugati bankok temetik a közös uniós pénz átvételét – jelentette az MTI. A JP Morgan globális befektetési csoport londoni részlege 2006-ban 10,3 százalékos államháztartási hiánnyal számol, és mivel kételyei vannak a konszolidáció további ütemével kapcsolatban, még 2008-ra is 6 százalék körüli deficitet vár. Az elemzők továbbra is 2014-re jósolják Magyarország euróövezeti csatlakozását. A Standard & Poor’s hitelminősítő július elején közölte: az egyensúlyi csomaggal együtt is a GDP 11 százalékára várja az idei magyar államháztartási hiányt. A Goldman Sachs befektetési csoport elemzése szerint Magyarországnak jelenleg nincs egyértelmű eurócsatlakozási céldátuma. Ugyanakkor a Dresdner Bank londoni befektetési részlegének elemzése üdvözli, hogy a magyar kormány a jelek szerint most már mindinkább igyekszik átláthatóbbá tenni a költségvetési elszámolásokat, amit markáns változásnak nevez a korábbi gyakorlathoz képest.

Feltételek és előnyök. Az euróövezethez való csatlakozásnak kemény pénzügyi feltételei vannak, amelyeket maastrichti kritériumok címen jegyez az unió. Az államháztartási hiány nem lépheti át a GDP 3 százalékát, az államadósságot a GDP 60 százaléka alatt kell tartani, az adott ország inflációjának az európai pénzromlás átlagához kell közelítenie, a jegybanki alapkamatnak pedig igazodnia szükséges a gazdasági helyzethez, és fontos kitétel még a forint árfolyamának stabilitása is. Mielőtt azonban a kandidáló ország áttérne az euróra, az úgynevezett ERM–2-ben is némi időtöltés vár rá. Az ERM–2 leegyszerűsített lényege az, hogy a jelentkező országoknak minimum két évig részesnek kell lenniük az uniós árfolyam-mechanizmusnak, s ez alatt az idő alatt a hazai valuta leértékelését el kell kerülni. De miért is jó az euró? Azért, mert az árfolyamkockázat megszűnik az euróövezeten belül, s eltűnnek az átváltásokból eredő költségek, az euró hosszabb távon stabilabb lehet, mint a nemzeti valuták külön-külön, az árak összehasonlíthatóbbá válnak, a belső piac pedig hatékonyabban tud működni. A stabilitás alapvetően a valuta mögött álló gazdaság teljesítményével van összhangban, így nincs okunk kételkedni az euró stabilitásában mindaddig, amíg a tagországok gazdasági teljesítménye megfelelő.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.