Vesztésre áll Ferihegy?

2006. 07. 21. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Titkos százmilliárdos költségvetési tétel nyomára bukkant tegnap több magyar napilap. A Népszabadság például meg nem nevezett forrásokból úgy értesült, hogy a büdzsében szereplő, titokzatos célra elkülönített pénzt a Ferihegyről 2001-ben kiszorított kanadai repülőtér-üzemeltető által indított perekre tartalékolják, amelyek még az idén véget érhetnek. Ismert: a repülőtéri üzletet annak idején még az Orbán-kormány vette viszsza a befektetőtől, aki emiatt pert indított a magyar állam ellen.
Ennek kapcsán érdemes felidéznünk, mi áll az ügy hátterében.
A Ferihegyi repülőtér 2B termináljának megépítését a Horn-kormány 1996-ban bízta a Ferihegyi Utasterminál Fejlesztő és Hasznosító (FUF) Kft.-re, amely az Airport Development Corporation (ADC) 34 és a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (LRI) 66 százalékos közös tulajdonában volt. A Fidesz-kormány törvénymódosítással és miniszteri rendelettel szorította ki a céget Ferihegyről, a FUF szerződésének számos pontja ugyanis előnytelen Magyarország számára. Így például nehezen volt magyarázható, miért is vállalt a Horn-kabinet készfizető kezességet a 2B terminál felépítéséhez felvett 103 millió dolláros hitelre – amely ráadásul a szokásosnál lényegesen drágább volt. De nehezen volt magyarázható az is, miért kapta meg a FUF – a 2A és a 2B terminálon egyaránt – a repülőtéri illetékek beszedésének és meghatározásának jogát. Az sem mindennapos, hogy a vártnál magasabb nyereséget realizáló FUF nemcsak magas osztalékot, hanem több száz millió forintos menedzserdíjat is fizetett: összesen mintegy évi egymilliárd forintot utalt át a tulajdonos ADC számára. Kérdéseket vetett fel emellett a FUF két tulajdonosa közti feladat- és hatáskörmegosztás is. A szerződés értelmében ugyanis a kft.-n belül a műszaki irányítás, vagyis a kulimunka tartozott az LRI hatáskörébe, míg az ADC az összes kereskedelmi joggal a kezében az üzleti irányításért felelt.
Miután a Fidesz-kormány kiszorította Ferihegyről a FUF-t, az LRI-t megszüntették, és létrehozták a Budapest Airport Rt.-t.
Lapértesülés szerint a Medgyessy-kormánynak lehetősége lett volna peren kívül megegyezni a kanadai céggel, ám ezt politikai okokból nem vállalta, pedig a számla akkor jóval alacsonyabb lehetett volna. A Gyurcsány-kormány pedig már hiába ajánlott egyezséget, a kanadaiak úgy döntöttek, kivárják a bírósági ítéletet. A párhuzamosan folyó több perben 60–100 milliárd forint kártérítésről is dönthetnek a bíróságok a kanadai cég javára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.