Az új magyar blöff

Bármilyen hatalmas összeg is – 8000 milliárd forint – az a pénz, amit az Európai Uniótól a következő hét évben remélünk, csak egyszer költhetjük el. A kreatív könyvelés kormánya azonban megkísérli a lehetetlent. Gyurcsány és csapata a választási kampányban, az Új Magyarország programban régióra, megyére, településre lebontva egyszer már odaígérte a fejlesztési pénzeket, a Bajnai Gordon-féle ügynökség most ugyanezek elköltéséről rendez társadalmi vitát.

2006. 08. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gyurcsány Ferenc kezében előbb-utóbb minden „Új Magyarországgá” válik: a pártprogram, a kormányprogram, a fejlesztési terv. Ennek következtében az átlagosan tájékozott polgár lassan nem tudja, miről is van szó, csak azt, hogy új, magyar és a kormányfőhöz köthető. A törekvés bizonyára nem véletlen, mert így sikerülhet észrevétlenül feledésbe süllyeszteni olyan korábbi ígéreteket, amelyek betartása most már terhessé vált a kormány számára.
Hazánk csatlakozásának egyik kimondott indoka volt a részesedés az EU felzárkóztatási pénzeiből. A korábban csatlakozott dél-európai államok jelentős támogatásban részesültek a strukturális és kohéziós alapokból, ebből építettek utat, repteret, csatornáztak, kiváltották környezetszenynyező ipari üzemeiket. Vagyis közeledtek fejlettségben a mag-Európához. Hazánk joggal remélte, hogy ezek a pénzek bennünket is megilletnek. A „pénzeső” – ha nem is olyan mennyiségben, mint a korábban csatlakozottak esetében – várhatóan meg is érkezik. Ezen összegek befogadására, hatékony elköltésére hozták létre a Nemzeti fejlesztési tervet (NFT), amely a második fejezeténél tart. E munka szervezésére állt fel a Nemzeti Fejlesztési Hivatal (NFH), amelyet a kormány szervezett át tárca nélküli miniszteri irányítás alól (Baráth Etele) egy kormánymegbízott (Bajnai Gordon) által vezetett fejlesztési ügynökségbe.
Az NFT I. pénzeinek eddig csupán egyharmadát fizették ki a pályázóknak, bár a szerződést mindenkivel megkötötték. A hivatal munkáját kétségbeejtően lassúnak és bürokratikusnak ítélik mindazok, akik kapcsolatba kerültek vele, de vezetője arra volt büszke, hogy egy nemzetközi civil szervezet vizsgálata alapvetően szabályosnak találta működését. A csurranó-cseppenő uniós pénzek társadalmi hatása elenyésző, ezért a választások előtt a szocialista kormányfő kitalálta, mint lehet szavazatokat kifacsarni a színtelen-szagtalan uniós politikából. Gyurcsány elhatározta, kiosztja a jövendő fejlesztési pénzeket, méghozzá megyére, településre, intézményre lebontva. Az Index internetes újság szerint Baráth Etelének, az EU-ügyekért felelős tárca nélküli miniszternek nem sikerült értékelhető nemzeti fejlesztési tervet készítenie, így a stratégiát valójában Gyurcsány és csapata rakta össze, és ennek köszönhető a szembeszökő eszmei rokonság a fejlesztési terv és az MSZP Új Magyarország programja között. Lapértesülés szerint mindez úgy történt, hogy a Miniszterelnöki Hivatal megkereste valamennyi, az NFT II. kimunkálásában részt vevő minisztériumot, s bekérte tőlük azokat a munkaanyagokat, amelyeket a terv összeállításához készítettek. Emellett valóban született a tervnek egy MSZP-s változata – fogalmazott a Figyelő egyik névtelenséget kérő informátora –, az Új Magyarország programja címet viselő NFT II-ből számos elemet átemeltek a szocialisták kampányába.
Maga Baráth Etele sem tagadta, hogy közös gyökerekből táplálkozik a két dokumentum. Egy televíziós műsorban úgy nyilatkozott: „A magyar miniszterelnök, Gyurcsány Ferenc heteken keresztül dolgozott egy olyan részletes programon, amit ő a saját magáénak vall, miközben ennek a szakmai alátámasztására mindenfajta érdemi elemzését a második Nemzeti fejlesztési terv elvégezte.” A politikus lapunk kérdésére is megerősítette: a kormány és a párt ugyanazt a szakmai anyagot használta.
Mindezek alapján bizonyítottnak tekinthetjük, hogy a kormány által tárgyalt Új Magyarország programja és az MSZP honlapján ma is megtekinthető Új Magyarország program azonos alapokon áll. Ez utóbbi, amely a szocialisták választási programjaként szerepelt, részletesen tárgyalja az egyes települések fejlesztéseit. A szocialista politikusok azzal kampányoltak, hogy míg ellenfeleik általánosságokat ígérnek, ők pontosan elmondják, mi várható győzelmük esetén. A lista nemcsak terjedelmére nézve impozáns – annak idején lapunkban is sorjáztak az ígéretek –, de egyes tételei is fajsúlyosak. A fővárosban például két Duna-hidat, az M0-s még el nem készült szakaszait, a teljes budai Várnak, valamint a műemlék fürdők rekonstrukcióját, az 5-ös metró előkészítését, fél tucat kórház felújítását, az agglomeráció csatornázását ígéri a szocialisták honlapján található, úgynevezett interaktív Új Magyarország program. („Nézze meg, próbálja ki! Játéknak sem utolsó.”) De hasonló ígérethalmazt talál az érdeklődő a megyékben is. Találomra: Szentendre belvárosának rekonstrukciója, minden megyében 25-30 iskola felújítása, Miskolcon technopolisz, Szegeden biopolisz, Győr–Gönyű országos közforgalmú kikötő és logisztikai központ fejlesztése, Debrecen villamoshálózatának, repülőterének a fejlesztése, Hajdúszoboszló nemzetközi gyógyhellyé fejlesztése, Egerben a vár és erődrendszer helyreállítása, a műemlék fürdő rekonstrukciója és az érseki pincerendszer turisztikai célú hasznosítása…
Az uniós pénzek választási ígéretként való felhasználása kivívta az ellenzék nemtetszését. A Fidesz az Országos Választási Bizottsághoz (OVB) írt beadványában azt állította, hogy a szocialisták egyszerűen eltulajdonították a közel kétmilliárd forintos éves költségvetéssel működő NFH szakértőinek, valamint a pártok, a szakmai szervezetek és a köztisztviselők többéves munkájának eredményét. Selmeczi Gabriella szóvivő abszurdumnak nevezte, hogy a közpénzen készült fejlesztési tervet kisajátította a kormányfő, s beépítette a szocialista párt programjába. Az OVB – bár jogilag vitathatónak minősítette a szövegek egyezését – kimondta: nem tartozik hatáskörébe annak megítélése, ki készítette a terv eredeti változatát. Még ha történt is tehát ötletlopás, a jogi következmények elmaradtak. A választások előtt összehívott négypárti egyeztetési fórum résztvevőit faképnél hagyta a kormány képviselője, miután szinte mindenki azt feszegette, vajon az ország stratégiai tervét vagy a szocialista választási programot vitatják-e meg.
A választásokon a szocialisták nyertek, talán azért, mert az Új Magyarország programot érintőképernyős számítógépekkel felszerszámozott kamionok végighordozták az ország településein. A program bevezetője szerint „sok embernek nincs türelme hosszú programokat olvasgatni. Egy kicsit rájuk is gondolva – no meg azokra, akik szeretik az érdekesebb megoldásokat – egy interaktív oldalt készítettünk, amelyen mindenki megtalálhatja, hogy saját lakóhelyén milyen beruházásokat, fejlesztéseket tervez az Új Magyarország program.” A választópolgárok tehát abban a tudatban adták voksukat a szocialistákra, hogy lakókörnyezetükben az elkövetkező években fontos fejlesztések történnek. A régi-új kormány megalakulásakor igyekezett fenntartani a folyamatosság látszatát. A kormányfő első parlamenti beszédében azt bizonygatta, hogy az MSZP választási programja és a kormányprogram megegyezik. „Az Új Magyarország választási program a hosszú távú és nagyszabású fejlesztések, beruházások programja” – jelentette ki.
Éppen ezért okozhatott meglepetést, hogy a II. Nemzeti fejlesztési terv új gazdája, Bajnai Gordon kormánymegbízott bemutatkozó sajtótájékoztatóján kijelentette, újra kell gombolni a kabátot, át kell dolgozni és új társadalmi vitára kell bocsátani az NFT II-t. Azt az anyagot, amely már több társadalmi vitát megért, és amelyre alapozva a szocialisták választási programja készült. Felmerül a kérdés, milyen viszonyban van egymással az Új Magyarország fejlesztési terv és az Új Magyarország programja, illetve az MSZP honlapján ma is olvasható Új Magyarország program. Vállalja-e az Új Magyarország fejlesztési terv azokat a fejlesztéseket, amelyeket a szocialista honlapon a választási kampány idején elhelyezett interaktív program felsorol? Kérdésünkre a Kormányszóvivői Iroda vezetője, Daróczi Dávid József politikai főtanácsadó elmondta, a kormány által közzétett Új Magyarország program közvetlen előzménye az Új Magyarország fejlesztési tervnek – ha úgy tetszik, a munkafolyamat előző fázisa. Mindezektől különböző, harmadik dokumentum az MSZP választási programja. Ami az előkészítésben a kormányzatot érinti, az az, hogy az Új Magyarország fejlesztési tervet előkészítő másfél éves, a nyilvánosság előtt zajló folyamatban többen, köztük civil szervezetek, szakmai műhelyek és magánszemélyek is készítettek javaslatokat. Ezeknek egy része beépült az Új Magyarország fejlesztési tervbe – ezért más például az Új Magyarország fejlesztési terv, mint az Új Magyarország program – fejtegette a főtanácsadó. Mindebből azonban nem derül ki, hogy megvalósul-e például a Székesfehérvár nemzeti emlékhely fejlesztése vagy Salgótarján barnamezős területeinek revitalizációja, mint azt Gyurcsány Ferenc a választási kampányban megígérte.
Azt kell gondolnunk, hogy nem, hiszen a főfejlesztő, Bajnai Gordon hivatala augusztus 1-jén társadalmi vitára bocsátotta az Új Magyarország fejlesztési tervet. Ezzel egy időben négyezer szervezet kapott levélben vagy e-mailben felkérést, hogy vegyen részt a társadalmi egyeztetésben. Véleményt, javaslatokat azonban bárki – magánszemély, civil szervezet, intézmény – megfogalmazhat e-mailben, levélben vagy a nyilvános fórumokon.
De miről is kell itt társadalmi vitát folytatni? Nem arról a 8000 milliárd európai uniós fejlesztési pénzről, amit a Gyurcsány Ferenc és az MSZP a választási kampányban már – régiókra, megyékre, településekre bontva – odaígért?
Persze csak akkor, ha a kormány komolyan gondolja a társadalmi vitát. Amiben egyébként jó okunk van kételkedni. A felhívás a nyári szabadságolások kellős közepén hangzott el. Jellemző, hogy amikor az új kormányszóvivő a vitát meghirdette, már mind Bajnai Gordon, mind Gyurcsány Ferenc szabadságra vonult. Félő, hogy augusztus végéig az úgynevezett „társadalom”: civil szervezetek, önkormányzati társulások, szakértők nem ássák bele magukat a terv 130 oldalas szövegébe. A kormány forgatókönyve szerint a társadalmi, a gazdasági és a tudományos élet szervezeteinek szeptember közepéig lesz módjuk kifejteni véleményüket. A kész anyag szeptember végén a kormány elé kerül. Vajon ki fogja ennyi idő alatt feldolgozni 4000 szervezet és ki tudja, hány magánszemély ötletét, javaslatát, módosítási kérelmét?
A Fidesz szakpolitikusa szerint a kormány nem is kíváncsi az úgynevezett társadalom véleményére: a pénzt kliensei, barátai és üzletfelei között fogja szétosztani. Nógrádi Zoltán, Mórahalom polgármestere tudomása szerint már elkészült az a kormányrendelet-tervezet, amely kétlépcsőssé teszi a pályáztatást. Az előszűrőn csak a baráti pályázatok mennek át, az EU által szigorúan ellenőrzött valódi elbírására a kiválasztott pályázatok kerülnek. Nógrádi szerint az EU-pénzekből a gazdagok még gazdagabbak lesznek, a kistelepüléseknek, kisvállalkozásoknak, kisembereknek nem jut az eurómilliókból semmi.
A Fidesz azt is nehezményezi, hogy a II. NFT tervezetét nem véleményezi a konvergenciatanács, majd az Országgyűlés. A 8000 milliárd EU-pénz felhasználásához 6000 milliárd önrész és négyszázalékos nemzetiössztermék-bővülés kell. Márpedig a Gyurcsány-csomag mellett jó, ha egyszázalékos növekedést remélhetünk az elkövetkező években.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.