Búcsú a budapesti „új villamostól”

A Combino villamosok üzembe helyezése egyben azzal jár, hogy a budapestieknek búcsúzniuk kell az éppen ötvenéves, úgynevezett „új villamosoktól”, amelyek pedig a főváros képének elválaszthatatlan részévé váltak. Civil kezdeményezők azt szeretnék, ha a turisták és a budapestiek kedvéért ezek a régi villamosok legalább nosztalgiajáratként a napi forgalomban maradnának.

2006. 08. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A melegben összezsúfoltan zötykölődve nem feltétlenül az jut a budapestiek eszébe a régi villamosokról, hogy szépek: pedig kétségtelen, ahogyan sok európai nagyváros esetében, itt is hozzátartoznak a belváros képéhez ezek az öreg járművek. Sőt: a Budapestről szóló útikönyvek külön megemlékeznek az UV-król, vagyis az új villamosokról, amelyek 1956 áprilisa óta, amikor az első példányuk megjelent a fővárosban, viselik büszkén a ma már igen furcsán ható nevüket.
A fővárosiak többsége sokszor nem is érti, miért fényképezkednek a külföldi látogatók ezeken a matuzsálemnek sem nevezhető járműveken, ám most, amikor híre ment, hamarosan búcsúzni kell tőlük, sokakban megfogalmazódott az igény, hogy egy-két belvárosi viszonylaton mégiscsak meg kellene tartani az UV-kat. Az új villamos ráadásul Európában is egyfajta kuriózum: olyan megbízhatóra és időtállóra sikeredett a konstrukció, hogy öt évtizede jelentősebb felújítás nélkül képesek szállítani az utasokat. Nem lassabbak és nem kevésbé komfortosabbak a Nagykörúton eddig közlekedő Ganz csuklósoknál, vagy a Gustav Husak egykori csehszlovák elnök bosszújaként emlegetett, a például az egyes vonaláról ismert ormótlan Tátra villamosoknál. Sőt, a nagy hőségben még az új Combinóknál is jobbak: nem kell megsülni bennük, mert ablakaik teljesen letekerhetők.
Sok európai nagyvárosban gyakorlattá vált, hogy a régi járműveket a történelmi városrészekben nemcsak néha-néha kibérelhető nosztalgiajáratként, hanem – a turisták és a széplelkű helyiek kedvéért – menetrendszerűen is közlekedtetik. Például Portóban, Rómában találkozhatunk ilyen villamosokkal, míg Máltán gondosan őrzik és nap mint nap használják a sajátos formájú, hatvanas évekbeli közbuszokat.
Úgy tűnik, a budapesti városvezetés még nem érett meg az ilyenfajta döntésekre: pillanatnyilag az is nagy eredmény, hogy a múlt héten eladásra hirdették meg a legrégebbi UV-szerelvényeket. – Valóban nagy eredmény – erősítette meg hívásunkra Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője –, hogy legalább nem darabolják szét a villamosokat, mint azt tette a BKV az UV-k előző csoportjával, vagy nemrég muzeális értékű buszokkal, például egy háború előtti, csőrös Mávag-busszal, illetve több olyan régi Ikarus-típussal, amelyből már csak egy-egy példánya volt a vállalatnak. – Sok gyűjtőnek jóval nagyobb összeget megértek volna ezek a járművek, mint amit a vashulladék-kereskedő adott értük – mondta.
Szerinte Budapesten eleve megoldatlan a nosztalgiajáratok kezelése, egy-egy régi villamost csak drágán és körülményesen lehet kibérelni. Ennek az is az oka, hogy a legtöbbjükből csak egy-két darabot hagytak meg, amit most féltenek. – Itt a lehetőség, hogy az UV-kkal másként bánjanak. A VEKE azt javasolja, hogy 10-15 kocsit mindenképpen tartson a BKV üzemképes állapotban. Ezeket nosztalgiajáratként menetrendszerűen lehetne közlekedtetni az óvárosban, de ha valamilyen probléma miatt – mint most az új Combinók átmeneti visszahívása – szükség lenne rájuk, a napi forgalomban is bevethetnék őket.
– Abban megoszlik a VEKE-tagok álláspontja, hogy egy-egy konkrét járaton megmaradjanak-e az UV-k, hiszen ha ilyen régi villamosok közlekednek a városban, azokra nehéz lesz átcsábítani az autóban utazó menedzsereket – tette hozzá Vitézy.
A BKV Zrt. sajtóirodáján azt mondták a témáról a Magyar Nemzetnek: hallottak az UV-k forgalomban tartását kérő javaslatokról, de a közlekedési vállalatnál még nem született döntés a régi villamosok végleges felhasználásáról.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.