Húsz forinttal drágul a kenyér kilója

Hamarosan a kenyér árában is megjelenhet a Gyurcsány-csomag intézkedéseinek hatása. A Sütőipari Egyesülés a termelői ár tizenegy forintos emelését kezdeményezi a kereskedelmi láncoknál. A napokban induló ártárgyalásokon eredmény szeptember végére, október elejére várható.

2006. 08. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nyári, 15-20 százalékos kenyéráremelés után újabb drágításra készülnek a pékek, ezúttal a megszorítások miatt – jelentette ki kérdésünkre a Sütőipari Egyesülés ügyvezetője. Werli József az okok között említette, hogy a közelmúltban jelentősen, nyolc-tíz forinttal drágult a liszt, emellett életbe lépett a gáz- és a villanyáremelés. Júliusban vezették be a szakmunkás-minimálbért, az emiatt megnövekedett közterheket is fizetniük kell a vállalkozásoknak. Mindezek alapján a pékek egy újabb, 11 forintos termelőiár-emelést tartanának indokoltnak – mondta Werli József, majd hozzátette: ez az áfakulcs emelkedése miatt húsz forint körüli fogyasztóiár-emelkedést jelentene a boltokban. Az, hogy az áruházláncokkal kezdeményezett ártárgyalások után mindebből mit tudnak a pékségek érvényesíteni, csak szeptemberben, októberben derül ki – mondta a Sütőipari Egyesülés ügyvezetője.
Elsősorban a kereskedelmi láncok árpolitikájának köszönhető, hogy a termelők nem tudják automatikusan érvényesíteni az alapanyag- és energiadrágulásból adódó többletköltségeiket a termelői árban. A pékek számára különösen hátrányos az a gyakorlat, hogy a hipermarketekben saját sütödéket hoztak létre, ahol frissen sült pékárut árulnak, méghozzá meglepően kedvező áron. Ennek az árnak a létjogosultságát kétségbe vonják a sütőipari vállalkozások, mert azok nem érik el az iparág termelői árszintjét sem. A hipermarketek házon belül nem képeznek átadási árat, így kikerülik az agrárrendtartási törvénynek azt a rendelkezését, amely szerint a beszerzési ár alatt nem lehet fogyasztói árat megállapítani. A sütőipari cégek áremelési szándékait jelentősen korlátozza, hogy a „csalogató kenyér” forgalma immár a 15 százalékát is kiteszi a teljes kiskereskedelmi pékáruforgalomnak. Ráadásul az arány folyamatosan növekszik, hiszen a négy nagy kereskedelmi lánc minden egyes új üzletének megnyitásakor bővíti a saját pékségek számát is.
A pékeknek ugyanakkor nem csak a saját sütésű kenyér miatt van vitájuk a kereskedelmi láncokkal: nyilvántartásaikból kiderül, csupán azért, hogy jelen lehessenek a bevásárlóközpontokban, a polcpénzen kívül még összesen 18-féle címen kell hozzájárulásokat fizetniük. Miként lapunkban csütörtökön megírtuk, csak a polcpénzből milliárdos extraprofitot realizálnak a multinacionális áruházláncok. Werli József tapasztalatai szerint a pékek áruházanként 5-6-féle jogcímen fizetnek a jelenlétért, amelynek mértéke összességében elérheti a termékért kapott összeg 20 százalékát is. Bár a kereskedelmi törvény tiltja a túlzott piaci fölénnyel való visszaélést, a Gazdasági Versenyhivatal még nem indított eljárást az áruházláncokkal szemben a polcpénz miatt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.