Isten és a globális kód

S Z I G E T V I L Á G Erős képzelet szüli az okokat (Montaigne) Mikor imádkozol, ne légy olyan, mint a képmutatók, akik a gyülekezetekben és az utczák szegeletein fennállva szeretnek imádkozni, hogy lássák őket az emberek. Bizony mondom néktek: elvették jutalmukat. Te pedig amikor imádkozol, menj be a te belső szobádba, és ajtódat bezárva imádkozzál a te Atyádhoz, a ki titkon van; és a te Atyád, a ki titkon néz, megfizet néked nyilván. És mikor imádkoztok, ne legyetek sok beszédűek, mint a pogányok, a kik azt gondolják, hogy az ő sok beszédükért hallgattatnak meg. Ne legyetek hát ezekhez hasonlók; mert jól tudja a ti Atyátok, mire van szükségetek, mielőtt kérnétek tőle. Ti azért így imádkozzatok: Mi Atyánk, ki vagy a mennyekben, szenteltessék meg a te neved; Jöjjön el a te országod; legyen meg a te akaratod, mint a mennyben, úgy a földön is. A mi mindennapi kenyerünket add meg nékünk ma. És bocsásd meg a mi vétkeinket, miképen mi is megbocsátunk azoknak, a kik ellenünk vétkeztek; És ne vígy minket kísértetbe, de szabadíts meg minket a gonosztól. Mert tiéd az ország és a hatalom és a dicsőség mind örökké. Ámen! (Máté 6, 5–13, Károli)

Balavány György
2006. 08. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A miatyánk a nyugati kultúra része, s mivel a nyugat a föld egyéb égtájait rövidesen eltörli, a Bibliának e néhány mondatát nemsokára a világ összes nyelvén tudják és idézik majd. Ugyanakkor egyre inkább gépies szöveggé, ünnepi mantrává válik, s ennél jobban aligha lehet félreérteni. A miatyánk ugyanis – az úri imádság, ahogy hajdan nevezték – eredetileg, vagyis a szerző szándéka szerint nem liturgiai s főképp nem mágikus textus. Nem olyan szöveg, amelynek ismételgetésétől révületbe kellene hullani, s nem olyan, amelyet jeles alkalmakkor elszaval a publikum. Jézus valójában nem is a miatyánkra tanította a tanítványait, hanem megmutatta, milyen legyen a személyes imádságuk.
De mi kell a személyességhez? Először is az, hogy az ember egyedül legyen – s ez ma nem könnyű. A mai ember a nyilvánosság foglya. Saját közönségünk vagyunk egy globális valóságshow-ban; követ a kamera az asztalhoz, a fürdőszobába, az ágyba. Szaporodnak a keresztyén rádió- és televízióadók is, hogy az ember megnézhesse, hogyan élnek lelki életet, s meghallgathassa, hogyan imádkoznak mások. Noé idejében víz borította be a világot, ma kép- és szövegözönben élünk. Folyton beszélünk; a tévében a talk-show a trendi, a slágerzenék közt a rap, vagyis a ritmusra szövegelés, a politikában az üres retorika. A közéleti csatákat nem is politikusok, hanem kommunikációs stábok vívják egymással. A tudományt és a művészetet elárasztották az elemző szövegek; műalkotások és felfedezések helyett is szövegek születnek, illetve a szövegekről szóló szövegek. Kommunikációs áradatban, virtuális információk tengerében: zajban fuldoklik a világ. S ha elmenekülünk a zaj elől az úgynevezett természetbe, oda is visszük magunkkal a zajainkat.
Jézus korunk emberét mégis a belső szobába küldi, és becsukatja vele az ajtót.


A tény, hogy Jézus mintaimádságot adott, e korban eleve problematikus. A posztmodern civilizációnak van ugyan absztrakt nyelve, kódrendszere, de kötelező mintái nemigen. A modern kor „izmusai” még jól felismerhető formai kereteket jelöltek, de mára a műfajok, elvek, hitek és diszciplínák, sőt a korszakok is egymásba csúsztak. Minden pálya szabad, átléphetők az illetékességi határok. Globális kód van a kezünkben, amelynek segítségével bármit lehet igazolni vagy cáfolni, ezért semmi sem biztos; egyre kevesebbet tudunk, miközben egyre többet beszélünk. Az Istenről való gondolkodás hagyományos korlátait is átszakítottuk; bárki bármilyen egyházat alapíthat, bárki bárkihez és bármihez imádkozhat, bárki megmondhatja, mi a Biblia, ki az Isten – és senki sem számít hitelesebbnek a másiknál. A vagy-vagy korából az is-is korába értünk.
S ahogy elvész a forma jelentősége, vele vész a sajátosság, a személyesség és a karakter jelentősége is. Minden út ugyanoda visz, mondják az ősi intuícióból merítve; ha a formát – mint lényegtelent – lebontjuk, eljutunk a formátlan és örök lényegig. Jó példa erre az ökumené vagy a New Age. Wittgenstein, aki elrúgja magától a nyelv létráját, már e kor előfutára. De Jézus szerint mindez hamis intuíció, halálugrás. S mikor azt mondja: így imádkozzatok, ezzel azt is mondja: ne másként.
Jézus szerint az Isten egyszer s mindenkorra meghatározta a formát, amelyben megismerhető. Meghatározta az utat, amelyen megtalálható; posztmodern ide vagy oda, nem szabad a vásár. A felbonthatatlan forma és az út maga Jézus, aki imádkozni tanít. „Ego sum via, veritas et vita” – ez áll a budapesti bazilika homlokzatába vésve: „én vagyok az út, az igazság és az élet”. Nem egy út, hanem „az” út. S nemcsak út, hanem igazság és élet is. Nemcsak a forma, hanem a lényeg is, amely más formában, más úton nem ragadható meg. A keresztyénségnek éppen ebben rejlik dühítő és botrányos volta. Ugyanakkor ez a lényege.


Isten közeléből, a paradicsomból való kiűzetése óta apaéhségtől szenved az ember. Erről szól az ismert példázat: a tékozló fiú kiköveteli az örökséget, és elmegy, hogy önállóan éljen. Elszegényedik, elzüllik a világban, s végül éhesen hever egy moslékosvályúnál – ott azonban magához tér, fölkel, s megalázkodva tér vissza az atyai házba. Jézus megismerése ez a visszatérés: „én vagyok az út, az igazság és az élet, senki nem mehet az Atyához, csak énáltalam” – mondja a János evangéliuma 14, 6 szerint.
Erről az útról is, mint mindegyikről, két irányba lehet letérni. Az egyik a farizeus, a másik a humanista irány. A farizeus a puszta formát isteníti; a humanista viszont fölösleges kötöttségnek tartja a formát, és így veszti el a lényeget. A farizeust csak a szeme előtti valóság érdekli – mint Heródest, aki azt kérte Jézustól, mutasson valami trükköt –, a humanistát csak a steril, intellektuális igazság, mint Pilátust.
A XX. századi teológiában Barth tette meg azt a hatalmas szívességet, hogy megmutatta: Jézus különválasztja a formális vallásosságot a személyes hittől. A farizeust, más szóval a formálisan vallásos embert nem a törvény szellemisége vonzza, hanem a törvény betűje; nem imádkozik, hanem elmond egy miatyánkot. Vallásossága harangszóra kezdődik, és azzal ér véget. Térden csúszik a templomban, de üres a szíve. Újrakötteti a családi Bibliát, de nem ismeri Krisztust; sőt felháborítja a tiszta evangélium. A humanista számára a vallás legföljebb érdekes: kísérletezik vele, váltogatja, utóbb tagadni kezdi. Dekadens, mint a hellenista Pilátus; bár szenved korlátaitól, a keresztyénségre felülről tekint. Ugyan, legyint, mi az igazság? E kétféle attitűdre utal Pál, amikor azt mondja Krisztus keresztjéről: „zsidónak botránkozás, görögnek bolondság; nekünk azonban, akik megtartatunk, Istennek ereje”.
Jézus Krisztus Istene nem fogalom, nem eszme. Nem valami végső rendezőelv vagy archetípus; nem az őslétezés, nem a végtelenség, nem a szeretet és nem az igazság. Az Atya egyetlen, élő, ítélő és kegyelmező Isten; végtelen és változhatatlan, mégis minden változás forrása; revelatus és absconditus, kinyilatkoztató és megérthetetlen. Személyes volta abszolút: önmagában is az, aki. Mindenki tőle kapja a létezését; mindenki a borzalmas, személytelen nemlétben van nélküle. Isten az embert személynek teremtette. Az állatnak nincs személyisége. A személyiség nem más, mint az istenképűség.
Mikor evett az ördög által kínált gyümölcsből, az ember elveszítette személyességét. Az a gyümölcs még szép, friss, „szemre kívánatos” volt; a mai világ a bulvártelevízió moslékosvályújához csalogat, aztán erjedt, férges gyümölcsöket zabáltat velünk, de nekünk már ez is jó. Ostoba divatok és trendek foglyai vagyunk. Értelmezhetetlen az összes filozófia és vallás, amely a személyiség megszüntetését és feloldását szorgalmazza, amely az embert csavarnak tekinti egy gépezetben, egyenruhába öltöztet, sorba állít és listára ír. A bűn uniformizál; a légy önmagad hirdetői, az önmegvalósítók reménytelenül egyformák, s annál egyformábbak lesznek, minél egyénibbek akarnak lenni.
Jézus azt mondta, így szólítsátok az Istent: Atyánk.
A fiúság a személyiség ősformája. A régi ember azzal határozta meg önmagát, hogy kinek a fia. A származást tekintették a legfontosabb egyéniség-, vagyis sorsalakító tényezőnek. Jézus eredeti közönsége számára az atya nemcsak nemző, de a nemzés jogán tulajdonos is. A patriarchák szó szerint élet és halál urai voltak. A jó gyerek szolgálta apját, és hódolt előtte.
A mai világban az apa: papi, apafej. A nagyapa: kisöreg. Régen felnéztek rá, ma leereszkednek hozzá. Az apaság autoritása elveszett, s odalett a gyermekek biztonságérzete is. Német szociológusok írták le a második világháború után: az apátlanok társadalmában élünk. Felnőtt egy generáció apák nélkül, aztán a második és a harmadik. A mai apák, ha a családdal maradnak egyáltalán, kivéreznek a munka, a kocsma, a foci, a karrier frontharcaiban. Régen apjuk ruháiban parádéztak a gyerekek. Ma a kamaszember – mikor először veszi észre magán az apja mozdulatait, s először érzi magában indulatait, s mondja ki a szavait – utálni kezdi önmagát, önmagában pedig az apját.
Mindez azért van, mert a világból eltűntek a férfiak, akiknek határozott a véleményük, világos és nemes az értékrendjük: akiket érdemes követni. Izsákról mondja az írás, hogy mikor a pusztában menekült, megtalálta és kiásta Ábrahám kútjait, és merített belőlük. A mi gyerekeink a világ pusztaságában nem találnak kutakat. Nemzedékünk férfihiánnyal küzd, ezért terjed a feminizmus és homoszexualitás. Apák és gyerekek közt megszakadt a kapcsolat, kölcsönös bizalmatlanságban és bűntudatban élnek.
A zsidó farizeusok Ábrahámot tartották atyjuknak. Ezzel szemben a keresztyén farizeusok azt hiszik, ők a szentek vagy a reformátorok leszármazottai. „Presbiter volt már az ükapám is.” Ám testi származás jogán kiváltságokat keresni – Jézus szerint ez az átok és a halál útja. Mert az apa örökséghagyó, de nemcsak méltóságát, tekintélyét és vagyonát öröklik a gyermekei, hanem a bűneit, adósságait és a rá terhelődő átkot is.


Ádám ivadéka, az édenből elcsellengett, korszakokon és kultúrákon át kerengő, apátlan gyermek ahelyett, hogy hazamenne, istent álmodik. A személyiségétől megrabolt ember személytelen istent képzel. S mert képtelen elszakadni a világtól és önmagától, istene a világban vagy önmagában van. Manicheusok, rózsakeresztesek, sámánhitű törzsek vagy posztmodern ezotéria – végső soron mindegy: mind azt vallja, hogy az isten valamiképp ott van vízcseppben, napfényben, csillagokban, ha ezekben nem, önmagunkban.
Hát nem, mondja Jézus. A mi Atyánk a mennyekben van.
A Biblia a térbeli dimenziókat metaforaként alkalmazza, hogy közel hozza az értelemhez, ami érthetetlen. A magasság nem kilométerek sokaságát jelenti, hanem magasztosságot. A mennyei világ láthatatlan dimenzió, másfajta térrel és idővel. „Nem itt vagy ott van az Isten országa, hanem köztetek van” – mondja Jézus. Salamon így szól az Úrhoz: „az egek egei sem foghatnak be téged”, Dávid így: „mindenfelől körülfogtál, és fölöttem tartod a kezed”.
Jézus így szólítja az Atyát: abbá, s ez becéző formula. Atyácska. Jézus ilyen bizalmas viszonyba avatja be a tanítványokat; testvéreivé teszi őket. Az istenfiúság nem mindenkié. Jézus többes számban tanított imádkozni, s ezzel azt mondta: az ember legszemélyesebb és legbensőbb ügyében is közösségi lény marad. Istennel való viszonya sajátos és intim; az útja is keskeny, egyszemélyes út – a keresztyén ember mégsem Kierkegaard magányos hőse. Előtte is, mögötte is járnak az úton. Az egyház Isten fiának teste, s csak e test tagjai az istengyermekek. A világ nem üdvözül, hanem elkárhozik; egyedül a tanítványi közösség, vagyis az egyház jut a mennybe.
A keresztyénség univerzalizmusa abban áll, hogy a tanítványok Jézus nevében mindenkit hívnak az igazi életre, vagyis a fiúságra. Farizeust és humanistát egyaránt hívnak, hogy találkozzon Jézussal. Erre a találkozásra mondja a Biblia, hogy újjászületés.
A görög gennao szó – amelyből a genezis is származik – pontosan nem is születést, hanem felülről való nemzést vagy lelki teremtést jelent. Az ember ebből annyit érzékel, hogy miközben hallgatja Jézust, valami eldől benne; valami olyasmi, hogy Istenem, itt élek ennél a nyomorult vályúnál, holott a tiéd vagyok, és a közeledbe vágyom. És elindul visszafelé, az atyai házba. Nem is tudja még, visszafogadják-e, de elindul.
Jézus oda hívja vissza az embert, ahonnét elűzetett. Személy akkor lesz, mikor belép az imádság belső szobájába. De előbb mérlegelnie kell: imádkozik-e, vagy sem. Végül meghozza döntését. Eldönti, Jézust vagy a világot akarja. Vagy-vagy, tertia non datur.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.