Milliárdos extraprofit a polcpénzből

Az agrártermelők úgy látják, már azért is fizetniük kell, hogy termékeik a nagyobb áruházak polcaira kerülhessenek. A multik kezdetben néhány százalékot vontak le polcpénz címén, most viszont ez az összeg a tíz százalékot is meghaladja. Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára arra emlékeztet: az eljárással szemben rendelkezésre állnak a jogi lehetőségek, mivel törvény tiltja a piaci erőfölénnyel való visszaélést.

2006. 08. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A polcpénz minden évben alku tárgya a kereskedők és a beszállítók között folyó üzleti tárgyalásokon – tudtuk meg Rácz Józseftől, a mórahalmi Mórakert Szövetkezet ügyvezető igazgatójától. Az összeg nagysága attól is függ, hogy az adott multinacionális cég hány áruházat szándékozik még építeni Magyarországon. Ebből az következik, a multik beruházásaikat a magyar beszállítókkal fizettetik meg. A Mórakert tavaly például hatmilliárd forintos forgalmat bonyolított le a multikon keresztül, akik ebből, polcpénz címén, 600 millió forintot tartottak vissza. Ezt a szövetkezet szerint a Csongrád megyei kisváros településén és annak környékén élő mintegy kétezer gazda sínylette meg, akiknek megélhetése függ a szövetkezet eredményes működésétől.
A lapunknak nyilatkozó termelők tapasztalatai szerint a beszállítók megcsapolásának mértéke a kereskedő nagyságától függ. A hipermarketek tartják vissza a legtöbb pénzt a gyártókat, termelőket megillető összegből, annak több mint tíz százalékát teszik zsebre polcpénz címén.
A szupermarketek már valamivel szerényebbnek bizonyulnak az öt–nyolc százalékos levonással. A diszkontok még ennél is kevesebb pénzre tartanak igényt vagy egyáltalán nem vonnak le semmit, mert a legolcsóbbak szeretnének lenni.
A kiskereskedői hálózatok a hazai termelők szerint egész Európában alkalmazzák a polcpénzt, amibe sok minden beletartozik. Az áruházláncok például a beszállítók pénzéből fedezik reklámköltségeiket is. A termelő vagy a gyártó ezzel fizeti meg, hogy terméke rákerüljön a szórólapokra, óriásplakátokra, és hogy áruját megőrizzék, szortírozzák a logisztikai központokban. A polcpénz még az úgynevezett listázási díjat is tartalmazza, ami annyit jelent, hogy a termelőnek már azért is fizetni kell, hogy a multikhoz beszállíthasson.
*
A kereskedő még több pénzt tart vissza, ha a beszállító azt szeretné, hogy szemmagasságban helyezzék el a terméket a polcokon. Az áruházláncok hatalmas összegre tesznek szert a polcpénz levonásával. Több olyan cég van, amelyik évente 10–20 milliárd forint értékű árukészletet forgalmaz a hipermarketeken keresztül. Ebből egy-két milliárd forintot is levonhatnak, és ezért még nem is emelhet panaszt a beszállító, mert könnyen elveszítheti kereskedelmi partnerét.
A termelők úgy érzik, a helyzet az új kereskedelmi törvénnyel sem változott, pedig a beszállítók abban bíztak, hogy a multik legalább a felére csökkentik majd a polcpénzt. Hiábavalónak látják azt a törekvést is, amely szerint etikai kódex kidolgozásával lehetne tisztességesebbé tenni a kereskedelmet. A gazdálkodók szívesen idézik ezzel szemben a francia példát, ahol mindent elkövettek, hogy megvédjék a termelők érdekeit a kereskedőkkel szemben. Ők törvényben szabályozták, hogy a polcpénz mértéke nem haladhatja meg a négy százalékot.
Bár a polcpénz kétségtelenül sok feszültség forrása világszerte, így hazánkban is, a júliusban életbe lépett kereskedelmi törvény és a kereskedelmi etikai kódex már némi védelmet biztosít a beszállítóknak a multinacionális áruházláncokkal szemben – mondta kérdésünkre Vámos György. Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára emlékeztetett arra, hogy a törvény tiltja a piaci erőfölénynyel való visszaélést. Amelyik beszállító azt tapasztalja, hogy kényszerítik, egyoldalúan ráerőszakolják az üzleti partnerek az előnytelen feltételek elfogadását, az a Gazdasági Versenyhivatalhoz fordulhat. A hatóság ennek alapján vizsgálatot folytathat, és megbüntetheti a céget. Emellett rendelkezik a polcpénzről a kereskedelmi etikai kódex is, amelyik felhívja a figyelmet, hogy pénzt csak szolgáltatásért lehet kérni, és a feleknek meg kell egyezniük a díj mértékéről. Emellett Vámos György utalt arra is, hogy a beszállítók és a kereskedelmi láncok között megállapodások egész rendszere működik, és a polcpénz csak egy tényező a többi között. A döntő az egyenleg, ami alapján értékelni lehet az együttműködés eredményét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.