Sirály az éjszakában

k ö n y v e s h á z

Lőcsei Gabriella
2006. 08. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Élete végéig őrizte Kassák Lajos a Magyar Nemzetnek azt az 1955 szeptemberében megjelent számát, amelyben Bartók Béla néhány levelét adták közre a zeneszerző halálának tizedik évfordulója alkalmából. A Kassák által szerkesztett folyóiratról, a Máról írt elismerő sorokat e levelek egyikében Bartók. Lapunk e nagy becsben tartott példánya is fontos dokumentuma a két rendkívüli ember, Bartók Béla és Kassák Lajos kapcsolatának, amelyről mostanában, miként Bartóknak a többi jeles kortársához való viszonyáról, elég sok szó esik. Az óbudai Zichy-kastélyban levő Kassák Múzeum igazgatója, Csaplár Ferenc kiállítást szervezett és tanulmányt írt róla. A könyv alakban is megjelent írás külön értéke, hogy igen jól érzékelteti azt a hatást, amelyet Bartók Béla munkássága a XX. század első éveiben, évtizedeiben a „botfülű”, inkább csak a cigányzenét méltányoló magyar társadalomból kiváltott.
Kassák az Egy ember élete című művében a maga nyers és őszinte stílusában örökítette meg azt a pillanatot, amelytől kezdve Bartók Béla elragadtatott híve lett. Egy jó vacsora reményében vállalta a vékonypénzű, korgó gyomrú fiatalember, hogy vendéglátói „nem az ő fülének való” zongorajátékát is meghallgassa. „Olyan kedvetlenül foglaltam helyet a társaságban, mint akit elítéltek, és most kezdi meg büntetésének letöltését – írja. – Fiatal lány ül a zongoránál… Játszani kezd, a magamra vett unalomból fölfigyelek. Milyen különös zene ez, úgy érzem, hogy egyenesen hozzám szól… Mikor a játéknak vége van, a többiek tapsolnak, és nem szégyellt elragadtatással én is tapsolni kezdek…” Az 1913-ban megismert bartóki muzsika azután – népdalfeldolgozásokat hallott legelőször Kassák Lajos, majd az Allegro barbaro következett – fél évszázadon át fogva tartotta a magyar avantgárd vezetőjét, több műfajú nagymesterét. Méghozzá oly erősen, hogy ötven éven át kötelességének tartotta Bartók Béla munkásságának népszerűsítését. A védelmezését is. Ez a zene titáni zengés, írta, Bartók Béla méltó társa Adynak és a festő Kernstok Károlynak… Egy sirály repült át a fekete éjszakán…
Hogy mit kezdett az örökös magányt választó, visszafogott és módfelett szerény Bartók Béla a Kassák Lajos köré gyűlt lázas lázadók rokonszenvével? Megtiszteltetésnek tekintette a hazai avantgárd mozgalom reá irányuló figyelmét. Aligha osztotta Kassák elvbarátainak nézeteit, akik azt vallották, hogy „körülbelül egy úton” haladnak, s hogy Bartók „van anynyira jó és sokat tudó zenész, miszerint természetszerűleg forradalmár”. Ám valahányszor kéziratot kértek tőle, vagy a hozzájárulását, hogy rendezvényeiken – propagandaestéiken is! – a műveit játszhassák, Bartók általában igennel válaszolt nekik. Az igazsághoz persze az is hozzátartozik, hogy azokban az években, amikor Kassák Lajos szorgalmazására a radikális magyar értelmiség Bartók Béla művészete iránt lelkesedni kezdett, egyetlen hazai és külföldi kiadó sem vállalkozott műveinek megjelentetésére. Vigaszt és igazolást is jelenthetett a zeneszerző számára, hogy Kassák irodalmi és művészeti folyóirata, a Ma a címoldalán hozta kottarészleteit, sőt Bartók-különszámot adott ki.
Mondják, a zene világában is örök autodidaktának megmaradó Kassák Lajosnak fogalma sem volt arról, hogy egy-egy felkérésére mit postázott a címére Bartók Béla. Kassákra csupán a kézirat vizuális élménye gyakorolt mély benyomást. Így volt-e, vagy sem, ma már, a rendelkezésünkre álló, kiállításon is bemutatott, könyv alakban is közreadott dokumentumok birtokában sem lehet eldönteni. Azt azonban pontosan fölmérhetjük kezünkben Csaplár Ferenc Bartók–Kassák könyvével, mi mindenre volt képes ez a vitathatatlan értékek és nem az esztétikai, eszmei választóvonalak mentén haladó művészbarátság. Kassák Lajos, úgy tűnik, akármennyi kudarccal, keserűséggel, kénytelen némasággal sújtotta is a sors, soha nem feledte, mire kötelezi a tény, hogy Bartók Bélának kortársa, tisztelője s – alkalmanként – a szerkesztője volt. Bármiként parancsolgattak is körülötte a kultúrpolitikai hatalmasságok, ő azért mindig megtalálta a módját annak, hogy Bartók Béla művészete jelen legyen a hazai és a nemzetközi zenei életben.
(Csaplár Ferenc: Bartók Béla–Kassák Lajos. Kassák Múzeum, Budapest, 2006. Ármegjelölés nélkül)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.