Befektetők a Malév vezérénél?

A Malév vezérigazgatóját is megkeresték jobb pozíciók reményében a légitársaság megvételében érdekelt befektetők – értesült lapunk. Továbbra is nagy ugyanakkor a bizonytalanság a légitársaság valós helyzetével kapcsolatban.

Putsay Gábor
2006. 09. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tengerentúli befektetők is érdeklődnek a Malév iránt. A vevőjelöltek – annak ellenére, hogy a tendert az ÁPV Zrt. bonyolítja – a Malév felső vezetésével is keresik a kapcsolatot. Lapunk értesülései szerint Gönci János vezérigazgatóval orosz és izraeli befektetők képviselői mellett az American Airlines korábbi vezérigazgatója is felvette a kapcsolatot, mivel cége érdekelt lenne a légitársaság megvásárlásában. Érdeklődésünkre Németh Krisztina, a Malév Rt. kommunikációs igazgatója cáfolta, hogy a társaság vezérigazgatója akár itthon, akár külföldön tárgyalna az eladásról. Mint mondta, a tendert az ÁPV bonyolítja, és Gönci Jánosnak sem közvetve, sem közvetlenül nem áll szándékában tulajdonrészt vásárolni a Malévban. Közölte ugyanakkor, hogy informális szinten valóban megkeresik illetékesek a vezérigazgatót, aki az érdeklődőket az ÁPV-hez irányítja.
Ismert: az ÁPV szeptember 12-én hirdette meg a Malév állami tulajdonban levő 99,95 százalékos részvénycsomagjának értékesítését; ajánlatokat november 3-ig lehet beadni a privatizációs társaságnak. A Malévot tavaly háromszor próbálták értékesíteni, sikertelenül. Az ÁPV most is azzal indokolja a nemzeti légitársaság privatizációját, hogy szükséges a hosszú távú működést elősegítő tőkebevonás, a biztonságos finanszírozás, üdvözítő lenne további piacok megszerzése, és meg szeretnék szüntetni a hitelekhez kapcsolódó állami kötelezettségvállalást. Annyi bizonyos, hogy a privatizációs részvétel az érdeklődő befektetőknek kezdetben sem lesz olcsó, hiszen az adatszobába való belépéshez tízmillió forintot – a tavalyi összeg több mint dupláját –, az ajánlattételi dokumentációért egymillió forintot, bánatpénzként pedig százmillió forintot kell befizetniük az ÁPV-nek. Az adatszobában tájékozódhatnak a pályázók a Malév gazdasági helyzetéről. Ugyanakkor befektetői körökben éppen ez utóbbi okozza a legnagyobb bizonytalanságot, ugyanis nem ismert a Malév valós helyzete. A korábbi ajánlattevők képviselői most óvatosabbak, ugyanakkor általános a vélekedés, hogy komoly befektetőket kell maguk mögé állítaniuk. A cég értékét viszont az is meghatározza, hogy a vezetés döntése értelmében tavaly eladták az üzemanyag-kiszolgáló üzletágat, és a British Airwaysnek értékesítették a londoni Heathrow repülőtéren meglévő leszállási jogokat.
A Malév tájékoztatása szerint az idei várható üzemi veszteség a tavalyinál kisebb, viszont a tervezettnél nagyobb szintű lesz. Ehhez hozzájárul, hogy a kerozin árának emelkedése miatt 2005-höz képest éves szinten 6,5 milliárd forinttal kerül többe az üzemanyag, a Budapest Airport Rt.-nek pedig idén hárommilliárd forinttal fizetnek többet, mint tavaly. A Malév értékes részeit a működés finanszírozása miatt adták el. Beszámoltunk arról, hogy ezzel együtt a privatizációnak is az a nagy veszélye, hogy az új tulajdonos a cég még meglévő, jól jövedelmező üzletágait kiszervezi, az utasforgalmat bonyolító elértéktelenedő üzletág pedig – mivel az állam nem áll mögötte – könnyen csődbe kerülhet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.