Tengerentúli befektetők is érdeklődnek a Malév iránt. A vevőjelöltek – annak ellenére, hogy a tendert az ÁPV Zrt. bonyolítja – a Malév felső vezetésével is keresik a kapcsolatot. Lapunk értesülései szerint Gönci János vezérigazgatóval orosz és izraeli befektetők képviselői mellett az American Airlines korábbi vezérigazgatója is felvette a kapcsolatot, mivel cége érdekelt lenne a légitársaság megvásárlásában. Érdeklődésünkre Németh Krisztina, a Malév Rt. kommunikációs igazgatója cáfolta, hogy a társaság vezérigazgatója akár itthon, akár külföldön tárgyalna az eladásról. Mint mondta, a tendert az ÁPV bonyolítja, és Gönci Jánosnak sem közvetve, sem közvetlenül nem áll szándékában tulajdonrészt vásárolni a Malévban. Közölte ugyanakkor, hogy informális szinten valóban megkeresik illetékesek a vezérigazgatót, aki az érdeklődőket az ÁPV-hez irányítja.
Ismert: az ÁPV szeptember 12-én hirdette meg a Malév állami tulajdonban levő 99,95 százalékos részvénycsomagjának értékesítését; ajánlatokat november 3-ig lehet beadni a privatizációs társaságnak. A Malévot tavaly háromszor próbálták értékesíteni, sikertelenül. Az ÁPV most is azzal indokolja a nemzeti légitársaság privatizációját, hogy szükséges a hosszú távú működést elősegítő tőkebevonás, a biztonságos finanszírozás, üdvözítő lenne további piacok megszerzése, és meg szeretnék szüntetni a hitelekhez kapcsolódó állami kötelezettségvállalást. Annyi bizonyos, hogy a privatizációs részvétel az érdeklődő befektetőknek kezdetben sem lesz olcsó, hiszen az adatszobába való belépéshez tízmillió forintot – a tavalyi összeg több mint dupláját –, az ajánlattételi dokumentációért egymillió forintot, bánatpénzként pedig százmillió forintot kell befizetniük az ÁPV-nek. Az adatszobában tájékozódhatnak a pályázók a Malév gazdasági helyzetéről. Ugyanakkor befektetői körökben éppen ez utóbbi okozza a legnagyobb bizonytalanságot, ugyanis nem ismert a Malév valós helyzete. A korábbi ajánlattevők képviselői most óvatosabbak, ugyanakkor általános a vélekedés, hogy komoly befektetőket kell maguk mögé állítaniuk. A cég értékét viszont az is meghatározza, hogy a vezetés döntése értelmében tavaly eladták az üzemanyag-kiszolgáló üzletágat, és a British Airwaysnek értékesítették a londoni Heathrow repülőtéren meglévő leszállási jogokat.
A Malév tájékoztatása szerint az idei várható üzemi veszteség a tavalyinál kisebb, viszont a tervezettnél nagyobb szintű lesz. Ehhez hozzájárul, hogy a kerozin árának emelkedése miatt 2005-höz képest éves szinten 6,5 milliárd forinttal kerül többe az üzemanyag, a Budapest Airport Rt.-nek pedig idén hárommilliárd forinttal fizetnek többet, mint tavaly. A Malév értékes részeit a működés finanszírozása miatt adták el. Beszámoltunk arról, hogy ezzel együtt a privatizációnak is az a nagy veszélye, hogy az új tulajdonos a cég még meglévő, jól jövedelmező üzletágait kiszervezi, az utasforgalmat bonyolító elértéktelenedő üzletág pedig – mivel az állam nem áll mögötte – könnyen csődbe kerülhet.

Házasság első látásra – fogorvosi székben ülve lángolt fel a szerelem?