Budapestnek nincs tangója

k ö n y v e s h á z

Lukovich Tamás
2006. 09. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Meglepően igénytelen külalakú, „retró” hangulatú ikerkiadványban adta közre gondolatait városépítészetről és Budapest-képről a művészettörténészből politikussá vált Bojár Iván András, illetve a Ságvári Bence – Desewffy Tibor szerzőpáros. Bojár tanulmányában tetten érhető az urbanisztika premodern és modern úttörőinek eredendően progresszív, utópista-idealista megközelítése („a várostervezés célja a társadalom alakítása, jobbítása”), s ez mindenképp üdvözlendő. Helyesen állapítja meg, hogy „Budapestnek nincs tangója” (ellentétben Buenos Airesszel); s hogy „felszámolta a Tabánt – mintha Párizs a Quartier Latint; Újlakot, Budafokot – mintha Bécs a Grinzinget számolta volna fel”. Felhívja a figyelmet a mintakövetés nem feltétlen szerencsés gondolati hagyományára, illetve történelmi terhére. A plasztikus diagnózis mellett értékes javaslatokkal is előáll (egységes nagyvárosias karakter kialakítása bulvárszerű térsorokkal), s „projektleltára” számos érdekes és inspiráló ötletet tartalmaz.
Sokszor nagy ívű gondolatmenetébe azonban bele-belekeveredik egy-két zavarosnak tetsző kijelentés vagy okfejtés is (például az „emberi légkörről”), különösen a bevezetőben. Néhány megállapítása pedig vitára ingerel. Ilyen például, hogy a városfejlesztésnek nem csak egyetlen célja van (vagyis a lakók életkörülményeinek javítása); de a közigazgatással kapcsolatban érintett kérdések sem ilyen egyszerűek. Nem szakszerűen megalapozott, meglepő forgalomszervezési javaslata az új közúti híd a Parlamentnél (ugyanakkor legalább három évtizedes gondolat ebben a vonalban egy közúti Duna-alagút), amely ellentmond a gyalogos belváros kiterjesztésére vonatkozó javaslatainak. Arról sem tesz említést, hogy nagy területre kiterjedő gyalogosítást csak jelentős metróhálózati fejlesztés után lehetne megvalósítani. (A 3+2 milliós Madridban csaknem 300 kilométer a hálózat hossza.) Jelenleg egyetlen utca átmeneti kiesése a hálózatból a főváros forgalmi paralíziséhez vezet. Mindez azért kifogásolható, mert a szerző a bevezetőben rögzíti, hogy ezzel a kérdéssel nem foglalkozik; aztán mégis javaslatokkal áll elő.
Hogy „a főváros esélye kultúrája és kreatív ipara fejlesztésében áll”, az kétségtelenül helytálló, de nem eredeti megállapítás. A kiadvány gyengéje, hogy sem a külföldi szakirodalomra, sem a nem jelentéktelen hazai előzményekre nem hivatkozik. A projektötletek „szerzői” mellett kívánatos lett volna a koncepcionális alapok referenciáját is korrektül feltüntetni. A hazaiak közül csak néhány, jelzésszerűen: Urbanisztika 2000 kötet (Akadémiai Kiadó, 1999); az Enyedi György szerkesztette akadémiai tanulmánykötet 2005-ből; a Budapest újjászületése című kiadvány (Polgári kormányzás, 2006); a Központi régió stratégiai tervei (2001–2006; 2007–2013); valamint a 2. nemzeti fejlesztési terv. A nemzetközi szakirodalom legalább másfél évtizede foglalkozik a téma különféle aspektusaival, ennél alaposabban és szabatosabban tisztázva az úgynevezett „kreatív hely” kritériumait. A legújabb kutatások (Michael Storper) pedig meglepő módon már egyenesen azt feszegetik: valóban kell-e attraktív környezet a kreativitáshoz?
Talán a sietség miatt a projektötlet-előzmények hivatkozásaiba is bosszantó hibák csúsztak. Aczél Gábor nem információs központot javasolt a Margit hídra, hanem a Nemzeti Színházat eléje. S nem egyedül, hanem szerzőtárssal. A zsidó negyed revitalizációjának is voltak korai szószólói, s a könyv állításával szemben akadtak néhányan, akik idejében figyelmeztettek arra, hogy a nagy bevásárlóközpontok ellenőrizetlen térnyerésével bekövetkezik a hagyományos városi üzletutcák kiszippantása. De a kanadai–ausztrál indíttatású főutcamozgalomnak is jól dokumentált a hazai irodalma.
A Ságvári–Desewffy szerzőpáros az ország jövőjét alapvetően befolyásoló témával, a társadalmi-területi kreativitás kihívásaival foglalkozik. Világos, áttekinthető és statisztikai adatokkal jól alátámasztott munka, kötelező értelmiségi olvasmány. Gerincét Richard Florida munkásságának ismertetése alkotja; jelentős hozzáadott értéke ugyanakkor az Európai Unió 25 országára kiterjesztett kvantitatív elemzés. (A „3 T” elmélet szemléletes képlet, hazánkban azonban lesznek negatív konnotációi is: nem is oly rég épp ezzel a képlettel nyomták el az alkotó törekvéseket a diktatórikus hatalom birtokosai.) A kiadvány igazi küldetése a politikai osztály felrázása. A szerzők bátran kimondják lemaradásunkat, illetve elszalasztott lehetőségeinket a posztindusztriális átalakulásban. A tükörben felmutatott kép drámai: egyrészt riasztó a toleranciaindex európai rangsorában elfoglalt utolsó helyünk, másrészt a magyarokat szélsőségesen a túlélés kérdései foglalkoztatják a posztmodern társadalmakat uraló önkifejezéssel szemben. Felmerül a kérdés: ha két választás tanúsága szerint a baloldali értékeket vallók vannak többségben az országban, hogyan lehetünk a befogadás, a nyitottság tekintetében ennyire intoleránsak?
A szerzők felhívják a figyelmet arra is, hogy az új korszakban különösen fontos szerep jut az önállóságot, a motiváltságot kialakító oktatási rendszernek. A fő kérdés azonban megválaszolatlan marad (igaz, a nemzetközi szakirodalomban is): jóllehet a gazdasági fejlettség és a társadalom értékrendje (toleranciaszintje) közötti összefüggés egyértelmű, melyik határozza meg a másikat? Bár a tanulmány a nemzetközi szakirodalom egy részét áttekinti, kár, hogy nem vesz tudomást a több mint egy évtizede ezzel a témával foglalkozó nemzetközi tekintélyek munkásságáról (például Allan Scott, University of California Los Angeles); de a legújabb kutatásokról sem (például Michael Storper, London School of Economics). Érthetetlen, hogy a hazai szakmai előzményekre még csak nem is hivatkozik. Lásd például az Enyedi György akadémikus által szerkesztett, A kulturális gazdaság című kötetet vagy a Magyar Szabadalmi Hivatal vonatkozó kiadványát. Nem elhanyagolható hazai előzmény a Közép-magyarországi régió stratégiai tervének „kreatív régió” vezérmotívuma, valamint az ebből merítő, készülő 2. nemzeti fejlesztési terv „Kreatív Magyarország” koncepciója sem. Indokolt lett volna hivatkozni a kilencvenes évek releváns alternatív közgazdasági modelljeire, például az „új növekedési elméletre” vagy az „ötletvezérelt növekedésre”; Paul Romer (Stanford), illetve Paul Krugman (Massachusetts Institute of Technology) eredményeire. A nemzetközi szakirodalom már jóval korábban és szisztematikusan feltárta az úgynevezett kreatív hely kritériumait: ezek többek között a globális hálózatokba integrálódás, a jó minőségű helyi hálózatok, a helyi társadalom minősége, a tradíció, valamint az idegen (bevándorló) népesség jelenléte.
A tanulmány világos mondanivalójából egyenesen következnek a sürgős hazai teendők: az oktatás érdemi reformja, a kutatás-fejlesztés finanszírozás halaszthatatlan átalakítása és jelentős növelése, a Magyar Tudományos Akadémia és az egyetemek feudális struktúrájának átalakítása, továbbá az adópolitika, valamint a közigazgatás átalakítása.
(Bojár Iván András: Budapest, a kreatív város – a lehetőségek kapujában. Ságvári Bence – Desewffy Tibor: A kreatív gazdaságról – Európa és Magyarország a kreatív korban. Demos, Budapest, 2006. A kötetek ára 600 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.