Ma dokkol az Atlantis

Elindult szombaton az Atlantis a Nemzetközi Űrállomásra (ISS). Nem mutattak rendellenességet a külső kamera startkor készült felvételei, ezért az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) joggal bízhat abban, hogy nem ismétlődik meg a Columbia 2003-as tragédiája. Várhatóan ma dokkol az Atlantis az ISS-en.

Schuminszky Nándor
2006. 09. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Négyszeri halasztás után szombaton – magyar idő szerint – 17 óra 15 perckor elindult az STS–115 Atlantis jelzésű űrexpedíció. Két perc múlva előbb a gyorsítórakéták, majd újabb hét és negyed perc elteltével a nagy, külső hajtóanyagtartály is rendben levált. Az Atlantis a start utáni tizenkettedik percben tért rá első Föld körüli pályájára, két manőverhajtóműve segítségével. A veterán Brent Jett vezette hattagú személyzet – közöttük egy nő és egy kanadai űrhajós – ma érkezik meg a Nemzetközi Űrállomásra.
„Végül mindenki igent mondott a startra” – erősítette meg Michael Griffin NASA-igazgató annak tudatában, hogy ha az Atlantist – nem végzetes – baj éri, akkor a fedélzeti készletek és a Nemzetközi Űrállomás utánpótlása akár 110 napos tartózkodást is lehetővé tesz az ISS-en az összes űrhajósnak.
Az új biztonsági szabályok szerint nappali fényben emelkedő űrrepülőgépről egészen a központi hajtóanyagtartály leválásáig készített jó minőségű felvételeket a Columbia tragédiája óta használatos külső kamera. A képek alapján Griffin igazgató joggal bizakodhat: az Atlantist nem érte komolyabb sérülés, nem látszottak lehulló törmelékek, az űrhajósok nem szorulnak az ISS készleteire. Emlékezetes: a start pillanatában anyagdarabok váltak le a külső üzemanyagtartályról, és megsértették az űrrepülőgép hővédő pajzsát, ami a visszatérő Columbia végzetét okozta.
Az Atlantist az utolsó pillanatban indították el a sorozatos halasztások után. Szeptember közepén ugyanis a Szojuz TMA–9 is megérkezik a Nemzetközi Űrállomáshoz, és ez nem csak „forgalmi dugót” okoz: a biztonsági szabályok előírják, hogy az ISS állandó személyzetének mentésére egy Szojuz űrhajónak mindig készen kell állnia valamelyik dokkolónyílásnál. A Mir esetében már volt példa ilyesfajta zsúfoltságnak, de a harmadik, érkező Szojuz pár száz méteres távolságból megvárta, hogy felszabaduljon valamelyik foglalt összekapcsoló egység. Technikailag az Atlantis is képes lenne egy ilyen manőverre, de baj esetén a személyzet mentésére nem lenne mód.
Mint korábban megírtuk az űrrepülőgépek 2010-ig már csak a Nemzetközi Űrállomás építésében vehetnek részt, önálló kutatási küldetések már nem lesznek. Az Atlantis űrhajósainak fő feladata az ISS energiaellátásának javítását szolgáló újabb két napelemszárny, illetve azok tartórácsszerkezetének felszerelése, a 2002 végén felvitt százhét méter hosszú főtartóra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.