Utasszámlálási célból vezetné be a kormány az utazási jegyrendszer módosítását – mondta lapunk kérdésére Ábrahám Gergely, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szóvivője. Jelenleg a közlekedési vállalatok nem tudják, pontosan hányan és hová utaznak vonalaikon, a forgalomról csak becsült adatokkal rendelkeznek. Ezért a minisztérium azt javasolja, olyan jegyeket adjanak ki a pénztárakban, amelyek rögzítik az utazás célját is. Mindazok – köztük a nyugdíjasok –, akik jelenleg jegy nélkül utazhatnak, az elképzelések szerint kénytelenek lesznek jegyet váltani, de csak jelképes összegért. Lapunk értesülését, mely szerint ez elérheti a teljes árú jegy tíz százalékát is, a szóvivő nem kívánta kommentálni.
Mint ismert, Kóka János miniszter a közszolgálati rádióban azt nyilatkozta: koalíciós egyeztetés és politikai döntés kérdése, hogy milyen módon alakítják át a különböző csoportoknak járó kedvezményeket, a diákoktól a nyugdíjasokig. Hangsúlyozta: nem szeretné, ha az ingyenesség a jelenlegi formában maradna fenn, azaz a nyugdíjasok jegy nélkül vehetnék igénybe a tömegközlekedési eszközöket, mivel, mint mondta, így soha nem lehet tudni, hogy melyik vonalon kik közlekednek.
Nem szűnik meg a 65 év felettiek utazási kedvezménye – jelentette ki Katona Tamás, a Pénzügyminisztérium államtitkára egy televízió-műsorban. A kedvezmények továbbra is érvényben maradnak, ugyanakkor szeretnék, ha a nyugdíjasok által igénybe vett szolgáltatásokat regisztrálni tudnák – mondta az államtitkár. Hozzátette, hogy ennek részleteit még nem dolgozták ki, de elképzelhetőnek tartják, hogy a 65 év felettieknek jelképes összegért jegyet kell majd váltaniuk, ha vonaton vagy távolsági buszjáratokon utaznak.
Az Országos Idősügyi Tanács az utazási kedvezmény megvonását elfogadhatatlannak nevezte a nyáron, az egyeztetés egy korábbi szakaszában. Kifogásolták a tervezet indoklását, vagyis azt, hogy a cégek hamis adatok alapján kérik az államtól a kiegészítést, a valós nyugdíjaslétszám helyett jóval magasabbat jeleznek. A nyugdíjas-képviselet visszautasította, hogy egy rosszul működő rendszer miatt a nyugdíjasok fizessenek.
Bírálta a kormány tervezetét az Orbán-kormány közlekedési tárcájának államtitkára. Manninger Jenő emlékeztetett, a választási kampányban nem a kedvezmények szűkítéséről, hanem éppen kiterjesztéséről volt szó. Gyurcsány Ferenc kormányfő, aki egyben az Országos Idősügyi Tanács elnöke is, márciusban még arról számolt be, a nyugdíjasszervezetek képviselőivel megegyeztek abban, hogy a nyugdíjasoknak járó utazási kedvezményt, ami eddig 65 éves kortól járt, az alap nyugdíjba vonulási korhoz, 62 évhez igazítják. Az évente négymilliárd forintba kerülő intézkedést 2007–2008-ban szakaszosan vezetné be a kormány – ígérte a választási kampányban a szocialista politikus.
A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint több mint másfél millió hatvanöt évnél idősebb állampolgárunk van, az érintett 62–64 évesek mintegy háromszázezren lehetnek, ennyi embert csapott be a kormányfő. Manninger szerint egyébként helyes, ha az állami közlekedési vállalatok tudják, hányan utaznak járataikon, de a ma, az önkormányzati választások előtt jelképesnek nevezett utazási térítés a későbbiekben megjósolhatatlan méretűvé nőhet, ha a kormány úgy tartja be az ígéreteit, mint eddig.
Kubatov Gábor is elbúcsúztatta a mandátumát elvesztő Fekete-Győr Andrást