Pilóta nélküli őrszemek a levegőben

Az Afganisztánba települő magyar tartományi újjáépítő csoport (PRT) biztonsága érdekében kisméretű pilóta nélküli felderítőgépeket (UAV) szerez be a Honvédelmi Minisztérium (HM). A távirányítású repülőmodelleknél alig nagyobb szerkezetek a repülőgépipar csúcstechnológiáját képviselik, de arról még nem született döntés, hogy melyik gyártó kapja a megrendelést.

2006. 09. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Információink szerint öt cég vásárolta meg a tenderdokumentációt, azaz ennyien pályáznak a honvédség igényeinek ellátására: az ügyletről ebben a fázisban – üzleti okokból kifolyólag – szinte kizárólag csak nem hivatalos információk keringenek védelmi körökben. Nem ismert, hogy pontosan mennyit szán a HM a beszerzésre, annyi szivárgott csak ki, hogy harminc gépről van szó. Bennfentesek azt is tudni vélték már a beszerzési program felvázolásakor, hogy – szakmai szempontokat figyelembe véve – izraeli gyártmánynak áll a zászló. Izrael az elmúlt három évtizedben nagy tapasztalatokra tett szert a pilóta nélküli felderítő repülőgépek fejlesztése, gyártása és alkalmazása terén. A zsidó állam védelmi ereje (IDF) különböző kategóriájú UAV-ket vetett be háborúi során éppúgy, mint a megszállt palesztin területek ellenőrzésére – a pilóta nélküli gépek használata rutinnak számít. Nem véletlen, hogy amikor a mikroelektronika fejlődése révén megjelent a kisméretű, mini vagy „hátizsákos” UAV-nek nevezett kategória (ilyenre tart most igényt a magyar HM is), az izraeli gyártók rögvest már előkelő helyet foglaltak el a piacon, amelyen a terror elleni háború és a számtalan békefenntartó művelet miatt óriási kereslet mutatkozik.
A nyáron az angliai Farnboroughban rendezett repülőgép- és védelmi ipari kiállításon lapunk tudósítójának az egyik izraeli UAV-gyártó, az Elbit mutatta be népszerű (eddig 16 ország által megrendelt) öt és fél kilós gépét, a Skylarkot (Pacsirtát). Az elektromos motorral felszerelt szerkezetet a katona kézből indítja, másfél-két órát képes a levegőben tartózkodni és indítási helyétől legfeljebb mintegy tíz kilométerre távolodhat el. A gép törzse alatt egy konténerben körbeforgatható nappali vagy infravörös kamerát helyeztek el, ennek a képét közvetíti vissza a kezelő számára, aki eközben egy konvoj járművében is helyet foglalhat. A Pacsirtát ők nem a hagyományos értelemben vezetik, csak a parancsokat közlik vele, hogy koordináták szerint hova repüljön: a gép műholdas navigációs rendszere és robotpilótája segítségével „tudja”, hogy hol van, és a repülésről saját maga gondoskodik. Az irányító berendezés egy speciális pulttal kiegészített laptop. A képernyő bal oldalán egy térkép van, erre kattintva lehet megadni, hova repüljön a masina; a jobb oldalon a fedélzeti kamera képe látható, amelyet egy kisméretű botkormánnyal lehet jobbra-balra, fel és le forgatni.
Bár az izraeliek tapasztalataival és technológiájával – legalábbis ezen a területen – kevesen vetekedhetnek, az Afganisztánban állomásozó német csapatok és a hollandok (akiknek a korábbi állomáshelyét foglalják el a magyarok Baglan tartományban) az EMT német cég gyártmányát, az Aladint használják. Ez a gép háromkilós, legfeljebb 45 percig repülhet, alkalmazási elve ugyanaz, mint az izraeli típusnak. A tábor közvetlen környékét figyelik vele, hogy nem készül-e aknatámadás, teherautós-öngyilkos merénylet, de alkalmas lehet arra is, hogy a konvoj előtti utat derítsék fel vele, elkerülendő a rajtaütéseket és az úgynevezett útszéli, vagy rögtönzött bombákat. Ez utóbbiak felelősek az amerikai veszteségek többségéért Irakban, és egy ilyen – tüzérségi lövedékekből készített – távirányítású pokolgép ölte meg a honvédség egyetlen Irakban elesett hősi halottját, Nagy Richárdot is 2004 júniusában.
Egy kezelőcsapat általában két-három UAV-vel rendelkezik, az irányítórendszerrel együtt ez képez egy UAV-rendszert. Egy rendszer ára néhány tízezer dollártól százezer dollárig (22 millió forint) terjedhet.

Hadiipari fejlesztés Indonéziával? Gyurcsány Ferenc kormányfő együttműködési szándéknyilatkozatot írt alá egy magyar hadiipari fejlesztésről Indonéziában – tudta meg lapunk. A miniszterelnök egy kormánydelegáció élén, Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter társaságában járt Indonéziában 2005 júliusában, amelyről a Jakarta Post nevű helyi lap is beszámolt. Az újságban többek között megemlítik, hogy a magyar kormány 25 millió dolláros „soft loant” (kedvezményes kamatozású kölcsönt) ajánlott fel autópálya-építésre az indonéz államnak. Gyurcsány miniszterelnök ezenfelül informatikai termékeket és szolgáltatásokat is felkínált, valamint katonai felszerelést. A kormányszóvivői iroda lapunk érdeklődésére elismerte, hogy a miniszterelnök együttműködési szándéknyilatkozatot írt alá többek között egy közös hadiipari fejlesztésről is. Ez egy pilóta nélküli robotrepülőgép kifejlesztéséről szól. A kormány illetékesei azonban állítják, hogy ezeket az eszközöket „szigorúan polgári célokra használják, például nehezen megközelíthető terepeken nagyfeszültségű kábelek vizsgálatára”. Értesüléseink szerint a pilóta nélküli felderítő repülőgépek szállítására a Honvédelmi Minisztérium Technológiai Hivatala pályázott. A szaktárca szervezeténél ugyanis már évek óta kifejlesztettek egy robotrepülőgép- prototípust, amelyet azonban pénzhiány miatt nem tudtak legyártatni. Ez azért is különös, mert a honvédségnek szüksége lenne ilyen eszközökre, hiszen többek között felderítő robotrepülőkkel kívánják megerősíteni a magyarok új afganisztáni misszióját. A HM arra hivatkozik, hogy a magyar fejlesztésű pilóta nélküli repülőgépet nem tudnák használni Afganisztánban, mert a katonáknak kisebb méretű, mozgékonyabb, más jellegű berendezésre van szükségük. (H. Gy.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.