Rendszerbe épített szeparatizmus

A G8-ak nyári szentpétervári csúcstalálkozója is igazolta, hogy Csecsenföld mint a Moszkvával szembeni kritika tárgya lekerült a nemzetközi napirendről. Ebben nagy szerepe van a már halott Samil Baszajevnek, aki két éve a véres beszlani terrorakcióval végképp szalonképtelenné tette a csecsenek Moszkva elleni harcát, de a világ egyre inkább támogatja a Kremlt a köztársaság életének normalizálására tett erőfeszítéseiben. A stabilizáció, a nyugalom ára, hogy a kaukázusi köztársaság teljhatalmú ura a szeparatizmus rendszerbe épített változatát megvalósító Ramzan Kadirov lett.

2006. 09. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két évvel a brutális beszlani akció után a támadás szellemi atyja, Samil Baszajev sincs már az élők sorában. De vajon mennyiben változik a helyzet a Kaukázusban a csecsen főterrorista halálával? Az első jelek bizakodásra adnak okot. Az orosz Szövetségi Biztonsági Szolgálat vezetője, Nyikolaj Patrusev meghosszabbította a szeparatista harcosok számára meghirdetett amnesztiát, és az azóta eltelt egy hónap alatt már ötvenen tették le a fegyvert a csecsen rendőrség előtt. Mindez természetesen nem jelenti azt, hogy a szeparatista ellenállás megszűnt volna a kaukázusi köztársaságban. A hegyekben bujkáló harcosok számát mintegy másfél ezerre teszik, vezetőjük pedig az a Doku Umarov, aki kitervelőként vagy végrehajtóként szintén felelős Baszajev legtöbb terrorista akciójáért. Ellentétben a megölt első számú vezetővel, Umarov egy ideje már nem mozdult ki Csecsenföldről, és közvetlenül irányította a legtöbb terrorakciót. Mint legutóbb a török Vakit című lapnak nyilatkozta, „a hitetlenek elleni dzsihád folytatódik, és a modzsahedek rövid időn belül meglepetéssel szolgálnak majd Putyin számára”.
A kaukázusi köztársaság helyzetének normalizálása azonban már nem attól függ, hogy milyen gyorsan likvidálják vagy tartóztatják le a maradék harcost. A hangsúly immár Csecsenföld gazdasági és szociális rehabilitációjára tevődött át, és a siker alapvetően ennek hatékonyságán múlik. Moszkva ezt láthatóan megértette, s azzal párhuzamosan, hogy a közelmúltban felére, 25 ezer főre csökkentette a köztársaságban állomásozó szövetségi csapatok létszámát, nem sajnálja a pénzt a lakások és a kommunális szolgáltatás felújítására. E tudatos stratégiaváltás egyértelmű jele, hogy egy augusztusi tanácskozáson Vlagyimir Putyin az orosz üzleti szféra vezető képviselőit arra szólította fel, hogy fektessenek be az Észak-Kaukázusban. A tőke a bizonytalanság, a hatalmi intézmények kialakulatlansága miatt ugyan még óvakodik ettől a régiótól, ám az elnök szociális felelősségre apelláló határozott kérésének aligha tudnak nemet mondani.
A Kreml legfőbb gondja Csecsenföldön tehát egy ideje már nem a béketeremtés, hanem a köztársaság politikai konszolidálása, a hatalmi intézmények felépítése. Moszkva az úgynevezett csecsenizációs modellt követve mindezt úgy hajtja végre, hogy fokozatosan a hozzá lojális emberek kezébe adja a hatalmat. E folyamat következményeként az irányítást teljesen Ramzan Kadirov miniszterelnök vette át, s egyes vélemények szerint olyan, a rendszerbe épített önállóságra tesz szert, amelyről a csecsen szeparatisták még csak nem is álmodhattak. Mint a térséggel foglalkozó elismert moszkvai elemző, Szergej Markedonov fogalmaz, a csecsenizációs modell ily tökélyre fejlesztése Csecsenföldet az Oroszországi Föderáció jogalanya helyett – amiért 1994-ben a háború indult – orosz domíniummá teszi.
Miközben az orosz és külföldi sajtó arról értekezik, hogy a Kreml központosító intézkedései következtében a helyi akarat immár nem érvényesül, s az új Oroszországban Putyinon és az elnöki adminisztráción kívül már nem léteznek önálló politikai szereplők, addig Csecsenföld erős embere éppen ennek az ellenkezőjét bizonyítja. Ramzan Kadirov elérte a szövetségi költségvetési pénzek növelését, irányítása alá vonta a köztársaságban a belügyi erőket, és immár a számára egyedüli korlátozást jelentő szövetségi hadsereg is visszavonulóban van Csecsenföldről. A köztársaság kormányfője ráadásul október 5-én betölti 30. életévét, így eme alkotmányos akadály megszűntével alighanem a csecsen elnöki poszt felé is megnyílik előtte az út. Ramzan Kadirov ugyan látványosan bírja a Kreml támogatását, ám nem lehet nem észrevenni azt sem, hogy a régiók erős emberei közül mára ő az egyetlen, aki nem kér, hanem követel Moszkvától.
Tavaly a köztársasági parlamenti választások megrendezésével a magát Moszkvához lojálisnak hirdető Kadirov klán nemcsak a Kreml csecsenizációs modelljét legitimizálta, hanem egyúttal lényegében megszerezte a hatalmat is Csecsenföldön. Az orosz elképzelés a Moszkvához hű helyi elitre támaszkodva képzelte el a köztársaság stabilizálását, s ebben nem is csalódott. Kadirovék ebben partnerek voltak, s elég erejük is volt ahhoz, hogy ha nem is mindig a legfinomabb eszközökkel, de nyugalmat teremtsenek a köztársaságban. Ennek ára azonban az volt, hogy törvényes teljhatalmat kaptak, amelynek jelenleg a megerősítése folyik. Ramzan Kadirov elsőként a csecsen miniszterelnöki posztot szerezte meg, amelyet ez idáig hagyományosan Oroszországból ide helyezett politikusok töltöttek be. Ezt gazdasági követelések sora – szabad gazdasági övezet létrehozása, az olajjövedelmek helyben hagyása és a költségvetési támogatás megnövelése – követte. Közben az új csecsen elit minden szinten igyekezett átvenni a föderális szerepeket is. Ennek első lépése volt a saját, lényegében Kadirovnak alárendelt húszezres belügyi erő létrehozása, majd a kormányfő egyre gyakrabban hangoztatta, hogy csökkenteni kellene a szövetségi csapatok létszámát. Kadirov ezt is elérte, ezzel a csecsenizáció folyamata minőségileg új szakaszba lépett. A helyi káderek ugyanis immár nemcsak a parlamentet, az elnöki adminisztrációt és a kormányt tartják ellenőrzésük alatt, hanem lényegében a föderációs központ akaratát érvényesíteni hivatott erőszakszervezeteket is. Ez az önállóság önbizalmat ad olyan próbálkozásokhoz is, mint például a Csecsenföld, Ingusétia és Dagesztán egyesülésének régióbeli tesztelése is. Kadirov a 30. születésnap felé közeledve egyre nyíltabban tör az elnöki posztra is, nyíltan felszólítva Alu Alhanovot a lemondásra.
A döntés persze Putyin kezében van, az eddig történtek azonban lényegében nem jelentenek mást, mint hogy immár maga a Kreml kedvence, Kadirov a fő szeparatista. Ez a szeparatizmus azonban finom politikai játékon alapul, s nem lép ki a rendszerből, elfogadja az orosz törvényeket. Kadirov ugyanis jól felmérte, hogy értelmetlen fejjel a falnak menni, hiszen a hegyi szeparatisták példája is mutatja, hogy ez előbb-utóbb marginalizálódáshoz vezet. Ráadásul ennek semmi értelme, ha a rendszer keretein belül is lehet úr a saját háza táján, azaz Csecsenföldön, ráadásul még radikális szponzorpénzek után sem kell szaladgálnia, hiszen a létezés alapjait a szövetségi büdzsé biztosítja. A Kreml barátsága jól jön a lehetséges politikai ellenfelek semlegesítésekor is, ráadásul Beszlan után ez az egyetlen szalonképes szeparatizmus a világ szemében, amelyet adott esetben a Kreml ellen is fel lehet használni. Kadirov nem a birodalmi orosz törekvéseket képviseli, hanem saját hatalmát erősíti, amely egyre népszerűbb a csecsen fiatalok körében is. Ez a hatalom persze egyelőre – s egy ideig mindenképpen – a Kreml barátságán és jóindulatán alapul, Moszkva azonban ugyancsak törheti a fejét, hogy milyen módon biztosítja magának a későbbiekben is Kadirov lojalitását. Ha ugyanis a csecsenizációs modell túlnőne a központon, akkor a mostani stabilitás is más színben tűnne fel, arról nem is beszélve, hogy hamar köddé válhatna.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.