Hortobágyi álmok ideiglenes engedéllyel

Bár a Hortobágy népe soha nem arról volt híres, hogy nagyon foglalkoztatták volna az úri vagy kevésbé úri Magyarország politikai játszmái, most mégsem tudott kimaradni az egyre élesedő választási kampányból. A minap ugyanis sajátos PR-rendezvény helyszíne volt: Persányi Miklós környezetvédelmi miniszter felavatott egy olyan 220 millió forintos költséggel megépített kisvasutat, amelynek még csak ideiglenes működési engedélye van, s mint ilyen, legfeljebb megrendelésre működhet, a menetrendszerű járatokat legkorábban tavasszal lehet majd beindítani.

2006. 10. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A puszta fejlesztését szívügyüknek tartók – köztük a Hortobágyi Nemzeti Park igazgatóságát vezető Sándor István – persze az ideiglenes engedélynek is örülnek, mint ahogy annak is, hogy Kolber István miniszter egyszer már megígérte, végre adnak pénzt a régen rekonstrukcióra szoruló hortobágyi csárda felújítására. Hogy az ígéretekből mikor lesz valami, nem tudni, mint ahogy azt sem, mikor építik tovább a minap sebbel-lobbal felavatott kisvasút pályáját. Azt viszont könnyen el lehet képzelni, hogy a puszta kibírja a patópálságot, az értékes műemlék viszont nem biztos. A rossz nyelvek egyébként a Hortobágyon azt tartják: azért maradt el a Kolber-ígéret teljesítése, azért nem érkezett meg mégsem a biztosra vett háromszázmillió forint a csárda felújítására, mert kellett a pénz a polgári régészeti pihenőpark megépítésére. Ha ez így van, duplán jogos a hortobágyiak homlokráncolása. A pihenőparknak nevezett területet ugyanis minden oldalról autópálya veszi körül, így aztán Kósa Lajos debreceni polgármesterrel szólva, nagyon nehéz elképzelni, hogy bárki napokat szeretne eltölteni a motorzajtól hangos környezetben.
Nem így a Hortobágyon, ahol Közép-Európa legtöbb madárfajjal büszkélkedő élőhelyét találhatják a látogatók, s ahol jócskán lehetne még mit tenni azért, hogy az ökoturizmus derékhadát adó madarászok és a csikós-gulyás romantika kedvelői megfelelő miliőben élvezhessék a puszta nyújtotta szellemi és kulináris örömöket. Az évszázadokig csak Debrecen latifundiumaként számon tartott, rideg marhatartásra használt hortobágyi puszta ugyanis az utolsó évtizedekben alig lett barátságosabb a látogatóhoz, mint volt a középkor végén. Vendégfogadási lehetőségeiben, szolgáltatásaiban most is szegényes, környezeti látványosságokban pedig több helyen is veszített eredeti varázsából. Az épített környezet pusztulása miatt különösen a szocializmus hajnalán mesterségesen kialakított Hortobágy község szomorkodhat. A hatvanas években futószalagon készült házai ugyanis mit sem őriznek a puszta remek népi építészetének hagyományaiból. Ezekben a funkciót esztétikává varázsoló lakó- és gazdasági épületekben sajnos csak a múlt század húszas-harmincas éveiben készült fotókon vagy a nemrég felújított múzeum kiállításán gyönyörködhet a látogató. Gulya és ménes szerencsére most is van, ám létszáma jóval alacsonyabb, mint amenynyit a puszta elbírna. A szaporítás anyagi okok – meg a természetes reprodukció lassúsága miatt – szintén mérsékeltebb a kívánatosnál – vélik a szakemberek, bár hozzáfűzik: az is jó, hogy a genetikailag igen értékes szürkemarhát, az igazi magyar lófajtának számító nóniuszt és a rackajuhállományt egyáltalán sikerült újrahonosítani a pusztán.
Tervek persze vannak, hogyne lennének, arra nézve, hogy mindez másként legyen. Cseri Géza polgármester például a kilencvenes évek elején gyógyfürdőt álmodott a puszta közepére, ebben látva a turisták hosszabb, többnapos ott tartásának s ezzel az idegenforgalom fellendítésének a kulcsát. A természet ehhez a projekthez is adott muníciót, hiszen a meleg vizű forrás ott csordogál a község határában. A gyógyfürdő megmaradt a tervek és álmok birodalmában, lett viszont előrelépés a természetvédelem területén. A kormorán és a halak „rendezetlen” viszonya ugyanis évtizedekig vita tárgya volt a magyar haltermelésben jelentős részt képviselő Hortobágyi Halgazdaság és a nemzeti park igazgatósága között. Előbbiek ugyanis állításuk szerint meg voltak győződve arról, hogy a drasztikus halfogyás nem az orvhalászat, hanem a kormorán számlájára írandó. Utóbbiak pedig váltig állították, hogy a kormorán nem eszik háromkilós pontyot. Az évtizedes vita mára elült – sokak szerint azért, mert a Hortobágyi Halgazdaság csakúgy a környezetvédelmi tárca fennhatósága alá került, mint a nemzeti park igazgatósága –, és deklarálták, hogy a természetvédelem elsődleges a haltenyésztéssel szemben. Sándor István azt mondja, sokat segített a jószomszédivá szelídült viszony a gazdálkodáson is, hiszen most már nem öntik le mésszel az értékesítésre alkalmatlan kis halakat, hanem betelepítik azokba a tavakba, amiket a vízi madarak táplálékszerzésre használnak.
Ettől persze nem érzi jobban magát az, aki a kilenclyukú hídon átkelve leparkol a csárda mellett, és nyakába veszi Hortobágy község főterét. A látogató megérkezvén remélne némi rendezettséget, de hiába. A főtéren kínált tárgyak jelentős része nem éri el a népi iparművészet alsó szintjét sem, a vízi színpad lelakott, a híd gyalogos közlekedés esetén életveszélyesnek mondható. Sándor István azt mondja, ezen változtatandó is kaptak ígéretet: a Hortobágy községgel közösen beadandó európai uniós pályázataik ugyanis állítólag zöld jelzésben reménykedhetnek. Eszerint kezdenék a felújítást a csárdával, majd folytatódna a főtérrel és a vízi színpaddal, sőt a kilenclyukú híd mellett épülne egy másik átkelő is abból a célból, hogy biztonságosabb legyen a gyalog közlekedés. Optimista elképzelések szerint – ha a Gyurcsány-kormány kívül-belül népszerűtlen gazdaságpolitikája miatt nem tartják vissza a Magyarországot megillető uniós pénzeket – ezekből az elképzelésekből lehet talán valami. Addig is nem állami pénzből, hanem a hívek adakozásából épül az ökumenikus templom Hortobágy főterén.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.