Kartell a tojáspiacon?

Bejelentés nélkül szervezett razziát több tojástermelőnél a Gazdasági Versenyhivatal, mivel gyanúja szerint az érintett cégek megsértették a versenytörvényt. Az ügyet tegnap tárgyaló versenytanács lapzártáig nem hozott döntést.

Dénes Zoltán
2006. 11. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Versenykorlátozó megállapodás gyanújával vizsgálta a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Magyar Tojás Tojásértékesítő Kft.-t és más tojástermelőket. Az említett céget a termelők kifejezetten annak érdekében hozták létre, hogy egységesen léphessenek fel az áruházláncok árdiktáló magatartásával szemben. A GVH 2005. december 12-én bejelentés nélkül tartott helyszíni szemlét az említett kft.-n kívül több más tojástermelésben érintett vállalkozásnál, valamint a Magyar Tojóhibrid-tenyésztők és Tojástermelők Szövetségénél. A GVH azért vizsgálta az érintett vállalkozásokat, mert azt valószínűsítette, hogy szándékosan összehangolták a tojás árát. A versenytanács tegnap ült össze, hogy az egy év alatt feltárt adatok alapján meghozza ítéletét.
A gazdálkodók tagadják a vádakat, és inkább arra hívják fel a figyelmet, hogy az illetékesek nem fordítanak kellő figyelmet a külföldről behozott, bizonytalan eredetű és minőségű termékekre, amiből egyébként már komoly problémák is voltak. A lapunknak nyilatkozó, neve elhallgatását kérő szakértő szerint a GVH eljárásának lehet alapja, ugyanakkor a legfőbb gond az, hogy hazánkban nem megfelelő az agrárrendtartási törvény, hiszen a termelőknek mindenképpen mentesülniük kellene az ilyen jellegű eljárások alól. A termelők ugyanis csak összehangoltan tudnak fellépni az árakat diktáló áruházláncokkal szemben. A gazdálkodók érdekérvényesítő képességére egyébként jellemző – mondta informátorunk –, hogy van olyan hazai áruházlánc, amelyik nem hajlandó, csak német vagy osztrák tojást értékesíteni. A hazai piacon évente mintegy hárommilliárd tojást lehet eladni. A GVH által vizsgálat alá vont cégek ebből mintegy hatszázmillióval veszik ki részüket. Az elfogyasztott tojás ötven százaléka a kereskedelmi forgalomból származik, a nagy bolthálózatokban évente mintegy 1,2 milliárd darab tojást adnak el. E mennyiség húsz százalékát adja az import, amely az ország uniós csatlakozása óta folyamatosan emelkedik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.