A kontinens perifériáján

2006. 12. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Még szerencse, hogy kivonultak hazánkból az oroszok, és elegendő űrt hagytak maguk után a laktanyáikban. Most legalább van hová elhelyezni az Európai Unió szemetét. Míg az uniós csatlakozásunk idején a Nyugat konkurenciát látott Magyarországban a jó minőségű mezőgazdasági termékeink miatt, ma már csak piacnak tekint minket az olcsó, odahaza eladhatatlan élelmiszer-hulladékok számára. Röviden: szemétlerakóvá váltunk a kontinens peremén. A környezetvédelmére oly büszke Európa egyes vállalkozói depókat bérelnek, ahol átcímkézik a lejárt szavatosságú termékeiket, cementgyárat építenek a Duna-parton, hogy ott hulladékot égessenek tovább, szennyezve a Dunakanyart és környékét, bőrgyáraikból vegyi anyagokat engednek az élővizeinkbe, bűzős, barna habot úsztatnak hozzánk a Rábán, az Alföldön meg kamionszámra pakolják le a háztartási szemetet, többek között egy börtönt is megjárt volt olajbáró feleségének telephelyén. Az egykori elítélt amúgy most Kunbaja polgármestere.
A település vezetőjét, Halász Istvánt a Bács-Kiskun Megyei Bíróság 2003 júniusában ítélte el egy év hat hónap börtönbüntetésre, mert jelentős mennyiségű üzemanyagot hozott be az országba, amit fiktív számlák segítségével érték alatt vámoltatott el, s ezzel vámbűncselekményt követett el. A polgármester állítja, hogy a mostani vámbűncselekményekhez már semmi köze, ahogyan a feleségéhez sincs. A Németországból illegálisan behozott 2000 bálányi szemetet a tőle külön élő asszony cégénél találták meg, vagyis csak Halászné bosszúja lehet, hogy a férje „fészkébe piszkít”.
A kunbajai lerakatról sajnos kiderült, hogy az csak egy része az illegálisan elhelyezett külföldi szeméttengernek, a rendőrség hatalmas hulladékhegyeket talált másutt is. A kiskunmajsai volt szovjet laktanya területén 144, Jászszentlászló egyik tanyáján 40, egy marispusztai tanyán 150 bálányi illegális hulladékra bukkantak, amely az eddigi feltételezések szerint ugyancsak Németországból származik. Kecskemét határában csaknem 300 tonna hulladékra leltek, amely több mint 300, egyenként két köbméteres szemétbálának felel meg. Kerekegyházán, Pirtón és Bócsán is talált a rendőrség külföldről származó, tömörített bálás szemetet.
A környezetvédelmi tárca hivatalos közleménye szerint a szeméthegyek megtalálása éppen a zöldhatóság és a rendőrség kiváló együttműködésének köszönhető, a hulladék nagy részének feltételezett keletkezési helyén, Németországban viszont egy ilyen botrány után úgy rúgták volna ki az illetékes minisztert, hogy a lába sem éri a földet. A közleményben megfogalmazott állításoknál a valósághoz jóval közelebb áll, amit a zöldek már évek óta hangoztatnak. A szakemberek szerint Európa nyugati határainak megnyitásával olyan mértékben legyengítették a hatóságokat, hogy az szinte teljesen ellehetetleníti az ellenőrzést. Elkezdték leépíteni a határőrséget, a vámhatóságot és a környezetvédelmi felügyelőségeket, és emiatt gyakorlatilag bármi akadálytalanul bekerülhet az országba. A belföldi ellenőrzésre létrehozott vámkommandó és zöldkommandó egyelőre nem működik, leépítették az ÁNTSZ helyi szervezeteit, fogyasztóvédelemről pedig nem is lehet beszélni Magyarországon.
A jelenlegi magyar viszonyokra jellemző az is, hogy az egyik lefülelt kamionsofőrt simán hazaengedték a rendőrök Ausztriába. Első nekifutásra a rendőrség úgy nyilatkozott, hogy a sofőrnek „rendben voltak a fuvarlevelei”. Később azonban kiderült, hogy a kiskunmajsai rendőrőrsre ugyan bevitték a gépkocsivezetőt, ki is hallgatták, de a vidéki rendőrök ügyészi utasításra vártak, hogy eldöntsék, mi legyen a lefoglalt kamionnal és a benne lévő illegális szeméttel. Végül visszaküldték a szállítmányt a feladónak a bűnrészessé vált kamionossal együtt. A nyomozás jelenleg is ügyészi felügyelettel folyik, a sofőrt az eljáró ügyész hallgatta ki és engedte el, pedig egyértelmű, hogy bűncselekményt követett el Magyarországon. Az ügyész eljárása nevetséges. Mindössze annyit tett, hogy feljegyezte az osztrák kamionos adatait a későbbi beidézéséhez.
Az viszont enyhén szólva is kérdéses, hogy mit csinálnak majd a magyar rendőrök, ha a férfinak a hatósági felszólítás ellenére sem lesz kedve visszautazni a Magyar Köztársaság területére egy kis büntetésért. Az is lehet, hogy azóta már a családjával együtt egy harmadik ország napsütését élvezi a rideg európai tél helyett, és bottal üthetik a nyomát még az egykori munkáltatói is. Az illegális hulladéklerakás miatt a rendőrségi mellett környezetvédelmi hatósági eljárás is indult. A felügyelőségek egyelőre annyit tudnak, hogy a hulladék egy részét úgynevezett zöldlistás hulladékként importálták. Zöldlistás (vagyis környezetvédelmi szempontból kezelt) hulladék behozatalához nem kell környezetvédelmi engedély, viszont a bejelentés kötelező. A szállítólevélen pedig igazolni kell, hogy feldolgozóhoz viszik a hulladékot. Legálisan ugyanis legfeljebb feldolgozásra lehet szemetet behozni az országba. Az eddigi hatósági vizsgálat szerint azonban a legnagyobb mennyiséget befogadó telepet üzemeltető cég többszörös bűnt követett el: nem zöldlistás hulladékot hozatott be az országba, és erről sehol sem tett bejelentést. Elképesztő felelőtlenséggel járt el a létszámában megtépázott és éppen ezért egyre leterheltebb határőrség is.
A határőrök alapesetben megnézik a szállítmányok papírjait, és továbbengedik az árut, felőlük lehet a teherautókon akár atomhulladék is. A határőrségnek ugyanis csak szúrópróbaszerűen feladata felhajtatni a ponyvát a kamionok rakteréről, és ellenőrizni, hogy az ott elhelyezett áru megfelel-e a fuvarlevélen szereplővel. A Bács-Kiskun Megyei Rendőr-főkapitányság bűnügyi igazgatóságának ezért a napokban levélben kellett kérni a Határőrség Országos Parancsnokságát, hogy a határon fokozatosan ellenőrizzék a hasonló szállítmányokat, és egyeztessenek a környezetvédelmi hatóságokkal. Nem lesz könnyű a dolga a határőröknek, hiszen az illegális hulladékszállítás óriási üzlet, egykamionnyi szemét befogadásával közel egymillió forintnak megfelelő tiszta haszonra tehet szert az elhelyező. A rekordnyereséghez nem kell sok munka, csak egyszerű szervezőkészség. Megállapodást kell kötni a német vagy osztrák közvetítővel, majd a fuvarozás leszervezése után ki kell választani az itthoni telephelyet, amelyet már néhány tízezer forintért kibérelhet az Alföldön az élelmes „vállalkozó”.
Magyarország nem az egyedüli ország, ahol az utóbbi időben tobzódnak a hulladékbűnözők. Tavasszal Szlovákiába vittek engedély nélkül német és osztrák szemetet. Csehországba az utóbbi hónapokban 25 ezer tonna szemetet szállítottak Nyugat-Európából szintén a szovjet hadsereg volt kaszárnyáiba. A szemétimport már egy éve megjelent Magyarországon is, tavaly osztrák hulladékszállítók Jánossomorjára vittek 482 tonna zöldlistás hulladékot papírok nélkül. Az Európai Unió milliárdokkal támogatja a szelektív hulladékgyűjtést és a regionális lerakók építését a volt szocialista országokban. Ezek után azonban már csak reménykedni tudunk abban, hogy nem a saját szemetüket akarják ezekben elhelyezni. Összességében 3000 bála illegális hulladékot fedeztek fel eddig a mostani eljárásban. Egy bála megközelítőleg 900 kilogrammot nyom, vagyis közel hárommillió kilogrammnyi szemét érkezett be illegálisan az országba. Szép ajándék. Minden magyar gyermek egykilónyi „háztartási ajándékcsomagot” kaphatna belőle nyugati barátainktól a karácsonyfa alá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.