A szürkeségen túl

Hihetetlenül kevés pénzből forgatta első nagyjátékfilmjét Corneliu Porombiu, a Forradalmárok mégis cannes-i Arany Kamera díjat kapott. A groteszk tragikomédia helyszíne egy lehangoló román betonváros tévéstúdiója: három antihős a forradalom jubileumát ünnepelné épp egy kétbalkezes talkshow-ban. Balkáni minimál, amelyben nagyokat nevetve magunkra ismerünk.

Muray Gábor
2006. 12. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hát igen, dünnyöghetünk, ezt a filmet nekünk kellett volna elkészítenünk ’56 kapcsán. Kellően önkritikus, egész estésben nem dolgozta fel senki, hogyan is viszonyulnak a mai margón élők a forradalomhoz és egyáltalán a történelemhez. Sehogy. S ha már annyit emlegetjük kibeszéletlen dolgainkat, azt is kibeszélhetnénk, hogy a társadalom nagy része miért süllyedt Mariana-árok mély apátiába, szeszbe, búbánatba. Fliegauf Benedek Rengetegéhez hasonló utat járt be Corneliu Porombiu, akinek zsebpénzből forgatott filmje egy csapásra lett híressé Cannes-ban. A Forradalmárok kelet-európai tükör, keserédes komédia a kommunista rendszert túlélő emberről, akit a gépiesen végzett napi teendőin, rögeszméin – a pián és pénzen – kívül már semmi sem érdekel. A filmben meg nem nevezett város bárhol lehetne Kelet-Európában, van ugyanis a mindent átható szürkeségen túl valami, ami szocreál iparvárosainkban közös: a közöny. Porombiu szülőhelye mégis leginkább az iráni filmművész, Abbas Kiarostami Teheránjához hasonlít, a kreált tájban az ember-lét elviselhetetlen. S persze megvannak a mi kőbányai, óbudai élettemetőink, de aki bejárta már Erdélyt s különösen Bákó megyét, tudja, milyen drámai képet adnak a Ceau-időben épült lakótelepek ma.
Egy ilyen romániai nevesincs-betontengerben indul a Forradalmárok, hogy Kiarostami minimalizmusával, a cseh új hullám groteszk iróniájával és a szerb-balkáni filmek keserédes humorával bemutassa, hogyan is zajlik egy nap a városi televízió lepukkant stúdiójában. A műsor témája: az aznap tizenhat éve, ’89 december 22-én lezajlott forradalom. A meghívott: a helyi gimnázium iszákos-nemtörődöm történelemtanára s a szórakozott öregember, akit mindenki télapóként s később Mikulásként ismert meg a városban. A műsort a televízió össze-vissza hablatyoló tulajdonosa vezeti.
Porombiu a hetvenes-nyolcvanas évek modoros tévéműsoraira, és a kora kilencvenes évek kisvárosi médiavilágára reflektál, a rendező munkamódszerére jellemző a no comment-szerű ábrázolás, az ottfelejtett kamera. A szituációs poénokat a már-már valószínűtlenül hiteles színészek tökéletesen abszolválják. Egy névtelen panelváros agyonpletykált köznapjai elevenednek meg, három szánni való személy apró-cseprő, de életszagú problémáit ismerhetjük meg, amelyek mellett a magasabb rendű kérdések valójában eltörpülnek. Hogy aztán a filmhősök ott voltak-e Ceausescu elmenekülése előtt a városka főterén, s hogy egyáltalán a városban volt-e forradalom, nem derül ki sohasem. A néző nevetve döbben rá: az agyonmediatizált euro-balkáni valóságot látja, amelyből képtelenek vagyunk kimászni, amelyben már semminek és senkinek nincsen hitele. A film az utcalámpák kihunyásával kezdődik, s este, kigyulladásukkal ér véget. Ahogy az öreg sugallja a műsorban, talán így gyulladtak ki a forradalom tüzei is Románia-szerte, talán nem; de nem is ez a fontos, hanem hogy csend van, nyugalom, mert valahol Kelet-Európában végre leesik az első hó.
(Forradalmárok – Volt vagy nem volt? – színes, feliratos román film. Rendezte Corneliu Porumbiu. Forgalmazza a SzimplaFilm.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.