Betelt a pohár a vasi halálút mentén

Irányonként nyolc–húsz járművel, személygépkocsikkal és mezőgazdasági gépekkel zárták le a fél útpályát a hét végén tizenkét település polgárai, akik a 86-os út elviselhetetlen kamionforgalma ellen tiltakoztak Hegyfalu közelében. A környéken csak „halálútnak” nevezett országút mentén a tüntetők szerint nemcsak a zaj elviselhetetlen, hanem megnőtt a balesetek és a daganatos megbetegedések száma is a napi több ezer tehergépjármű áthaladása miatt. A kormány szerint hamarosan megoldódhatnak a 86-os út mentén élők gondjai is, mert a közlekedési törvény módosításával úthasználati díjat vezethetnek be bizonyos járművekre.

2006. 12. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezerféle módon sarcolják az állampolgárokat, a kamionforgalomból származó károkkal azonban nem foglalkoznak, hanem tűrik a pazarlást – fejtette ki lapunknak véleményét annak a tüntetésnek a szervezője, amelyet tizenkét település polgárai tartottak a hét végén a 86-os út mentén a kamionforgalom ellen.
Sátory Károly, a Hegyfalu környékén élők egyik képviselője elmondta: csak a településükön húsz lakatlan ház van az ingatlanok elértéktelenedése, az elviselhetetlen zaj, az útkárok és a megrepedező homlokzatfalak miatt, és szinte állandóan dolgoznak az útburkolat hibáit javító munkagépek. A forgalmas 86-os úton ráadásul rendszeresek a személyi sérüléssel járó balesetek, a helyiek pedig azt is összefüggésbe hozzák a kamionforgalom növekedésével, hogy az érintett településeken gyakoribbá váltak a daganatos megbetegedések. Ezért a környéken már csak „halálútként” emlegetik a 86-os utat. A helyiek sokat panaszkodnak arról is, hogy az állandó zajtól a vitrinben rezegnek a poharak, a tévét csak a legmagasabb hangerőn hallják, és szellőztetni sem tudnak az állandó bűz miatt.
A tüntetők szombaton Hegyfalu közelében, a 86-os és 84-es főút körforgalmú kereszteződésétől néhány méterre zárták le az útpálya felét, egyszerre négy irányból, de nyáron és tavasszal is demonstráltak az utakon az elviselhetetlen kamiondübörgés ellen. A szervezők szerint naponta több ezer kamion választja a 86-os utat az Ausztriából az országon átvezető autópálya helyett, mert sajnálja kifizetni a számukra egyébként is kedvezményes útdíjat. A lakók abban látják az egyedüli megoldást, hogy a tehergépjárművekre úthasználati díjat szabnak ki az autópályákon kívüli utakra is, ahogyan ezt már Európa néhány államában bevezették. Érthetetlen, hogy miközben a kormánynak bevételekre van szüksége, önként lemond a más országokban, például Szlovákiában alkalmazott útdíjról – közölte Sátory Károly. A demonstrálók azt a kormányrendeletet is elfogadhatatlannak tartják, hogy télen csak vasárnap lép életbe kamionstop, ráadásul a nemzetközi tranzitforgalomban részt vevők ez alól a korlátozás alól is felmentést kaptak.
A 86-os számú főút korszerűsítésének, új nyomvonalon történő kiépítésének előkészítése ugyan már megkezdődött, ez viszont évekig tart majd, az érintettek pedig addig is valamiféle megoldást szeretnének elérni. Ennek érdekében levelet írtak Gyurcsány Ferenc kormányfőnek is, hogy a „befolyásával segítse elő” forgalomkorlátozó intézkedések bevezetését.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium állítása szerint hamarosan megoldódhatnak a 86-os út mentén élők gondjai is, mert parlamenti zárószavazásra vár a tárca előterjesztése a közlekedési törvény módosításáról. Ez ugyanis megteremti a jogi lehetőségét annak, hogy autópályán, autóúton és főúton úthasználati díjat lehessen szedni a 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó járművek vezetőjétől. A kérdés már csak az, hogy a javaslatot megszavazza-e az Országgyűlés, és ebben az esetben mely járműkategóriákra vezetik be az úthasználati díjat.

Hat érv a kamionok ellen. A Levegő Munkacsoport másfél évtizede követeli, hogy az állami forrásokat a vasúti teherszállítás fejlesztésére fordítsák, egyben tiltakozik a kamionos áruszállítás rejtett dotálása miatt. Ez utóbbi például az aránytalanul alacsony autópályadíjban (az egynapos matrica mindössze 2750 forintba kerül), az ingyenes úthasználatban és az adóeltitkolás gyakorlatában látják. Ellenérveiket hat pontban foglalták össze: 1. Egy 30-40 tonnás kamion annyi kárt okoz az úttestben, mint több százezer személyautó. 2. A kamionok által tönkretett utak miatt évente több száz milliárd forint kár keletkezik a járművekben (főleg a személyautókban). 3. A kamionok kipufogógáza a legmérgezőbb anyagok közé tartozik. 4. A kamionok zaja sokszorosan meghaladja azt az értéket, amelyet egy ember egészségkárosodás nélkül tartósan el tud viselni. 5. Az utóbbi időben az autópályák építéséhez anyagot szállító nehéz tehergépkocsik hosszabb útszakaszokat tesznek tönkre, mint amennyi kilométer autópálya épül. 6. Minden magyar kamionra évente átlagosan több mint százmillió forint – főleg rejtett – támogatás jut mindannyiunk pénzéből.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.