Nemzeti gyásznap provinciális lázban

Varga Klára
2006. 12. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A rendszerváltás után tizenhét évvel még mindig rá kell kérdeznünk, mit jelent a közszolgálatiság és a nemzeti gyásznap az elektronikus média nyelvére lefordítva. Mit kell tenniük a közszolgálati és a kereskedelmi csatornáknak, amikor váratlanul „országos helyzet” van, s mi a dolguk akkor, amikor reggel kilenctől este fél tizenegyig tart a jó előre meghirdetett nemzeti gyásznap? Antall József halálakor minden szórakoztató műsort töröltek a programból, csakhogy azóta elkanászodtak a csatornák döntéshozói, és csak kényszeredetten ismerik fel, hogy mégsem ildomos felrúgni a szabályokat, ha közös értékekről van szó.
A Puskás Ferenc temetése napján sugárzott műsorokban a mélyponthoz képest a fejlődés jól látható minden nézettebb magyar tévécsatorna esetében: II. János Pál pápa halála, temetése, az augusztus huszadiki tragédia és a tüntetések kapcsán tanultak a kudarcokból és a dicséretekből egyaránt. Csakhogy még mindig nem tanultak eleget. Az m1 ugyan este kilencig közvetítette a kegyeleti eseményeket, de aztán milliós összeg fejében, saját kommentátorhanggal együtt akarta eladni az anyagot más csatornáknak, mint „saját produkciót”. A TV2 nem mondott le este nyolc után az amúgy is bevallottan bukott táskás műsoráról és a kalózos filmről, az RTL Klub kiválóan használta ki anyagi lehetőségeit és sajátos szerepkörét: Spanyolországból, Görögországból hozott háttéranyagokat Puskás Ferencre emlékezve. Fél kilenckor azonban már önfeledten táncikáltak a képernyőn a Szombat esti láz ütött-kopott sztárjai és vért izzadó profi táncosai.
A Szombat esti láz című „táncverseny” – Pilinszky szavaival élve – a mélypont ünnepélye. Nyilvánvalóvá teszi, ha eddig még nem volt az, hogy a levitézlett, lealkonyuló elitkultúrának nem lehet alternatívája a mai értelemben vett tömegkultúra. Ha valaki mégis bedőlt a hazug varázslatnak, és nem tudott jobb időkre várva nyugton maradni, az úgy végzi, mint a műsorvezető Stohl András: immár nem feszeng a püspöklila szatén nyakkendő és az idétlen jópofi szerepkör szorításában, hanem kéjjel alázza magát mind lejjebb a bulvármocsárba. A mélyponti műsor jellemzője, hogy semmit nem lehet rajta számon kérni, mert minden kritikai szempont visszapattan róla. Letörölhetetlen a produkció láthatatlan arcáról az idióta, győzedelmes félvigyor. Mert mit lépjünk arra, ha a Yoda-frizurás Somló versenyző azt állítja, azért nem táncolja el tisztességesen a rumbát, mert a partnere szép és fiatal, és akkor őt ezért kikezdenék? Vagy ha Farkasházi Réka, akinek minden emelésnél számos testrésze kalimpál még a nem létező égtájak felé is, azzal védekezik, hogy bátortalan ahhoz, hogy rendesen táncoljon. Jó, mondanánk, akkor ne táncoljanak, és kész. De erre meg az a válasz, hogy az embereknek tetszik ez az idétlenkedés, és ha ez nem lenne, nem ismerné a fél ország Südi Iringót vagy Angyal Andrást, akik „csak” kiugróan tehetséges versenytáncosok, és nem bulvárbálványok. A mélypont jól mérhető a zsűrin is. Mind a négy döntnök páratlan nyelvi bravúrokat hajt végre annak érdekében, hogy lesújtó véleményét alaposan becsomagolja.
És ez még nem minden. A műsor végére maradt ugyanis a három leharcolt díva: Udvaros Dorottya, Hernádi Judit és Básti Juli roskatag és szánalmas „rumbája”, amit, mint a Kádár-kori provinciális szórakoztatás kései emblematikus produkcióját, sürgősen védetté kellene nyilvánítani.
(Szombat esti láz, RTL Klub, december 9.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.