A sárgarépa forradalma

Molnár Miklós
2007. 01. 27. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Szemlélni anélkül, hogy megértenénk: ez az éden. A pokol az a hely, ahol megértünk, túlságosan is megértünk…”
E. M. Cioran


Platón, „az európai filozófia atyja” (senkit sem mondanak viszont „az európai filozófia anyjának”: talán ez lehet az oka annak, hogy a bölcsesség szeretete igazából nemigen tud megszületni és lábra kapni féltekénken) tudvalevőleg ki akarta penderíteni ideális államából a művészeteket mint „a lélek alsóbb régióinak cinkosait”.
Az ideális állam valójában az ideális pokol fedőneve; megvalósításának tengernyi a munkása az anyátlan bölcsesség athéni atyamesterének korától mindmostanáig. A modern társadalom poklának számtalan a bugyra, ám kevés halandónak adatik meg, hogy ideális pokolban tengethesse napjait. Nekünk azonban, úgy rémlik, páratlan szerencsénk van; a visszájáról teljesülő Szózat korában élhetünk („Még jőni kell, még jőni fog / Egy rossz kor, mely után / Keserű átok öklendez / Százezrek ajakán”), s épp mostanában jutunk a negatív tökéletesség, az eszményi gyehenna legfenekére, országot, hatalmat, dicsőséget bitorló urainknak hála, akik emberemlékezet óta a „lélek legalsóbb régióiból” tekergőznek elő. Az általuk összetákolt pokoli rém-állam, mely ezernyi ártó-rontó, szíveket-elméket éjbe burkoló segédsátán bábáskodásával létezik, csak egy-egy csalóka pillanatig kecsegtet bennünket az elviselhetőség káprázatával – például olyankor, amikor sikerül eltakarítanunk a művészet közeléből az álladalom bűzös leheletét, szőrös mancsait, undok, nyálkás kocsányait (minél inkább „kivonul” valahonnét a politea, annál inkább jelen van).
Magyarán szólva: amit a dolog lényege és érdeme szerint „nemzeti művészetnek” mondhatunk, az minden időben és minden módon arra törekszik, hogy visszaszervesüljön a közösségbe, melyből ártó-rontó erők módszeresen kiirtották legtulajdonabb kultúráját, következésképp a törzsökös magyar népesség nagy része műveltségéből, hagyományaiból, „őstudásából” kiűzve, Toldi lovaként kénytelen tengődni a legszemetebb szeméten. A közösségi indíttatású és elkötelezettségű (mondhatjuk bízvást: szakrális) nemzeti művészetből sarkalatosan szükséges kipenderíteni az államot. Nem az államból, nem a platóni politeából kell tehát kipenderíteni a művészetet, hanem a művészetből az államot, kivált ezt az államot – közkeletű fordulattal: ezeket.
„A legfontosabb az, hogy az embereknek ne vegyük el a kedvét a passziójuktól, attól az igénytől, hogy szöget verjenek a falba, amelyre valamit fel akarnak akasztani” – mondotta volt Szőnyi István festőművész. Örvendetes és dicséretes, hogy honunkban sok helyen elevenen buzog még ez a passzió, s rendületlenül veregetik a szögeket a falba, hogy képeket akasszanak rájuk.
Körbepillantva a honi falakon, úgy látjuk, kerülközik még olyan festő, aki arra törekszik piktúrájában, hogy visszaszervesüljön az anyanyelvi közösségbe, melynek műveltségéből, hagyományaiból, „őstudásából” táplálkozik tehetsége és ihlete; kerülközik még olyan festő, akinek művészi fejlődésében elkövetkezik az a Szőnyi István-i „római pillanat”, amikor ráeszmél, hogy hiába élvezi az ottani látványt, mint festőt csak a hazai táj, az itthoni környezet, a magyar emberek érdeklik, csak ezek keltenek benne visszhangot, és csak ezekből a hazai motívumokból tud érdemleges munkát összehozni. Mert ezekkel eszmélése első pillanatától fogva összeforrt, eggyé vált velük, és önmagán keresztül ismerte meg legbensőbb lényegüket. A glóbusz bármely táján tárulnának is tekintetünk elé az ilyen festők képei, rögtön láthatná, akinek szem és szív adatott a látásra, hogy alkotójuk ízig-vérig magyar zamatú képírást művel: bennünk tehát, akik egymás között, itthon vagyunk, okvetlenül a „magyar” címszó alá tartozó képzeteket mozdít életre.
Az „őstudásból” táplálkozó alkotó teljesítménye nem szorul ajnározásra: ha jól végzi dolgát, ha magabiztosan halad egyre belsőbb körein és egyre mélyebbre, önmagán keresztül ismerve meg lét-tájaink láthatatlan erőit, nem kell dicsőítenünk. Óhajtásunk csupán ennyi: álljon ellen a nyakra-főre szereplés csábításának, hogy a művészet meghozhassa neki – és persze nekünk, mindnyájunknak –, miként Cézanne írta: „a kegyelem állapotát, amelyben az egyetemes érzet nemcsak a színekből, hanem mindenből sugárzik. Eljön a nap, amikor egyetlen sárgarépa, amelyet a művész ekként szemlél, forradalmat szíthat.” Mert bizony nagyon is meglehet: ha meg akarunk szabadulni a jelenkor poklától, ki kell robbantanunk a sárgarépa forradalmát. Mert bizony nagyon is meglehet: nyámnyilává idomított, nyúlszívűvé gyávult nációnk helyett a sárgarépa, a tök, a káposzta és az uborka fog egyszer csak megindulni…
Bár tengernyi hontársunk tengődik Toldi lovának abrakján, mi azért emelt fővel üzenjük országló urainknak: Ti, kik a kívánalmak évadjai szerint vedletek bőrt, meggyőződést, pártállást és bankszámlát, ne higgyétek, hogy egy egész nép kibújhat a bőréből. Megnyúzhattok ugyan bennünket, de a bőrünkből nem bújunk ki. Csak azért se, meg mert nem is lehet. Akár tetszik nektek, akár nem, a népből mindig bújnak elő egyre újabb alkotók, akik attól érzik jól magukat a bőrükben, hogy nem bújnak ki belőle, és hűek maradnak forrásaikhoz, a közösségben szétágazó gyökereikhez.
A festészet elméletéről szólva a kínai Tang Hou azt írta a XIV. század elején: „Festményt nézni olyan, mint szépasszonyt nézni. A szellemet hordozó »szél« és a bensőt külsőleg kifejező »csont« messze túl van a hús és a test egyes részeinek körén.” Tang Hou a festmény szemlélésének hat szabályát állapította meg: „elsőnek az életerő természetes ritmusát vegyük szemügyre, azután az ecsetvonások jelentését, majd a »csont« szabályosságát, a részek elrendezését, a színek alkalmazását és csak utolsónak a testi formák hasonlóságát”.
A tárlat – az állammal, ezek álladalmával átitatott mindennapok gyehennáján túli létezés aranykapuja – tárva-nyitva: bújjunk be hát rajta, és szemlélődjünk békességgel! Vesszünk bele a színek labirintusába, a „szél” és a „csont” villódzó játékaiba, szolgáltassuk ki magunkat a jelentéskeresés, a koherenciapróba érzéki kalandjának! Légkörünk gyengédsége érintkezzék szellemünk gyengédségével. A színek világa az a hely, ahol agyunk és a világegyetem találkozik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.