Alkotmányellenes a BKV-viteldíj?

Közigazgatási hivatalhoz fordult a Levegő Munkacsoport és a Nagycsaládosok Országos Egyesülete, mert a két szervezet úgy véli, a BKV-viteldíjak legutóbbi áremelése megsért több jogszabályt, köztük az alkotmányt is. A civilek szerint a rendelet emellett előkészítetlen, és tovább gerjeszti a fővárosi személyautó-forgalmat.

2007. 01. 15. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem felel meg a jogszabályoknak a Fővárosi Közgyűlés rendelete a BKV Zrt. viteldíjairól, ezért a Levegő Munkacsoport (LM) és a Nagycsaládosok Országos Egyesülete (NOE) az illetékes közigazgatási hivatalhoz fordult – jelentette be tegnapi sajtótájékoztatójukon Hajtman Ágnes, az LM elnökhelyettese.
Szabó Endre, a NOE elnöke közölte: kifogásolják, hogy a rendelet előkészítésében az érintett társadalmi szervezetek nem vettek részt, így nem élhettek véleménynyilvánítási jogukkal. – A rendelet elkészítői csak azt vizsgálták, hogy a változás miként hat majd a BKV bevételeire, de nem készítettek hatástanulmányt, elemzést arról, hogy annak milyen társadalmi és környezetvédelmi hatásai lesznek, és miként hat majd a főváros gazdaságának egészére – hangsúlyozta Szabó Endre, aki szerint így még a döntéshozók sem kaphatták meg a szükséges tájékoztatást, és mindezzel megsértették az alkotmányt. A NOE elnöke szerint félő, hogy a kormány ugyanezt teszi a több-biztosítós rendszer esetében is. Mint elmondta, most még csak tárgyalgatnak róla, aztán egyszer csak bevezetik.
Szabó Endre rámutatott arra is, hogy az elővárosi közlekedés tarifájának ilyen drasztikus, előre nem egyeztetett emelése különösen hátrányosan érinti a nagycsaládosokat, mivel a többgyermekes családoktól a BKV a családi pótlék emelésének mintegy négyszeresét csikarja ki.
Hajtman Ágnes kitért arra is, hogy az áremelés hatására tovább romlik a tömegközlekedés vonzereje, és fokozott hátrányba kerül
a személygépkocsi-forgalommal szemben. Mint elmondta, Budapest személyautó-forgalmának körülbelül kétharmadát a városhatáron belépő forgalom teszi ki. Ez az arány most várhatóan tovább romlik, és a drasztikus, 300-400 százalékos bérletemelési díj miatt éppen a leginkább környezetkímélő közlekedési eszköz, a HÉV igénybevétele csökken.
A Hallgatói Önkormányzatok Országos Szövetsége is támogatja a két szervezet tiltakozását, mert úgy vélik, hogy a HÉV-bérlet árának drasztikus emelése több tízezer, az agglomerációba ingázó hallgatót érint hátrányosan.
A HÉV-jegyárak emelésének visszavonását javasolja a mai érdekegyeztető ülésen a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete – jelentette be tegnap közleményben Kerpen Gábor elnök.

Szili a szociális alkotmányért. Alkotmányos formában kell az állam szociális felelősségének mértékét rögzíteni – hangsúlyozta vasárnap Szili Katalin, az Országgyűlés elnöke, aki ételt osztott a szegényeknek Kecskemét főterén. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.