Csapataik harcban állnak

Belső konfliktusokhoz és hoszszan tartó vitákhoz vezethet a kormány érintett miniszterei között a nemzetbiztonsági szolgálatok összevonása – tudta meg lapunk. Információink szerint ugyanis a Szilvásy György kancelláriaminiszter által felkért szakértői munkacsoport a szolgálatok úgynevezett funkcionális összevonását javasolja (amely a katonai és a polgári hírszerzés, illetve a katonai és a polgári elhárítás egy szervezetben működtetését jelentené a Miniszterelnöki Hivatal irányításával). Szekeres Imre honvédelmi miniszterre viszont erős nyomás nehezedik a katonai titkosszolgálatok vezetői részéről, hogy tartsák meg az általuk irányított szervezeteket a Honvédelmi Minisztérium fennhatósága alatt.

2007. 01. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy lapunk birtokába került feljegyzés szerint Szekeres Imre honvédelmi miniszternek azt javasolják, hogy bővítse ki a honvédelmi tárcánál eddig szinte csak névleg működő Nemzetbiztonsági Iroda hatáskörét, és ezt az irodát egy minisztériumi csúcsszervként működtesse, amely egységesen irányíthatná a jövőben a katonai elhárítást és felderítést. A Szekeresnek eljuttatott elképzelés tehát egy új, összevont katonai nemzetbiztonsági szervezet létrehozását irányozza elő a honvédségen belüli elhárítással és bűnmegelőzéssel foglalkozó Katonai Biztonsági Hivatal és a katonai felderítést végző Katonai Felderítő Hivatal központi vezetésének kialakításával. A szervezet élén a honvédelmi miniszter állna, akinek alárendeltségében dolgozna egy új szervezet, a katonai nemzetbiztonsági hivatal főigazgatója, miközben a tárcavezető munkáját egy nemzetbiztonsági főosztály is segítené a minisztériumban.
Az új nemzetbiztonsági vezető szervnek 12 tagja lenne, az irodán dolgozna három-három felderítő- és biztonsági tiszt, két pénzügyi és két jogász tiszt két asszisztens segítségével. Az új főigazgatónak három helyettese lenne: a felderítőhelyettes (aki a katonai felderítőtörzset vezetné) és a katonai biztonsági helyettes (aki alá katonai biztonsági tisztek tartoznának) mellett tevékenykedne a nemzetbiztonsági irodán egy általános helyettes is, aki a főigazgatót váltaná annak akadályoztatása esetén a funkciójában. A hadsereg Szekeres minisztersége idején elkezdett gyökeres átalakításához hasonló átszervezés a katonai nemzetbiztonsági főigazgató alá rendelne még több főosztályt is. A jogi ellenőrzés, az ügyvitel és a titokvédelem az úgynevezett tervezési és koordinációs főosztály, a katonákra vonatkozó belső bűnmegelőzési és biztonsági ellenőrzés pedig a szervezeti biztonsági osztály feladata lenne a jövőben.
A koncepció nemcsak a katonai szolgálatok közvetlenebb irányításának lehetőségével kecsegteti a minisztert, hanem elhúzza a mézesmadzagot Szekeres előtt azzal is, hogy kijelenti: az elképzelések megvalósításával a Katonai Biztonsági Hivatal rendkívül értékes, a Gellért-hegy oldalában lévő, Schweidel József utcai ingatlana kivonható lehetne a kincstári vagyoni körből, és eladhatóvá válna, amely „korántsem mellékes szempont a tárca jelenlegi pénzügyi helyzetében”. Az értékesítésre a tervezet szerint úgy nyílna lehetőség, hogy az összevont katonai nemzetbiztonsági szolgálatoknak csak két bázisa működne a jövőben (az egyik a Katonai Felderítő Hivatal jelenlegi, XI. kerületi, Bartók Béla úti központjában, a másik pedig a felderítők II. kerületi, Budakeszi úti bázisán), a Katonai Biztonsági Hivatal területi szerveit pedig a Magyar Honvédség bázisain helyeznék el.
A katonák elképzeléseivel gyökeresen ellentétes annak a testületnek az ajánlása, amelyet Szilvásy György kancelláriaminiszter kért fel egy koncepció kidolgozására a nemzetbiztonsági szolgálatok öszszevonásáról. A munkacsoportot a kádári III-as főcsoportfőnökség egykori tagjait is alkalmazva Vidus Tibor vezérőrnagy vezette, aki a Nemzetbiztonsági Hivatal főigazgatója volt a Horn-kormány idején. Ez a grémium természetesen az egyetlen költségtakarékos és szakmailag is indokolt megoldásnak azt tartja, ha a funkcióik alapján vonják össze a titkosszolgálatokat. Ez azt jelentené, hogy a Gyurcsány Ferenc bizalmasának számító Szilvásy György által vezetett kancellária felügyelné az összes nemzetbiztonsági szervezetet, meghagyva a katonáknak néhány kis létszámú felderítő- és belbiztonsági alakulatot. A testület állítása szerint a tárcákon belüli összevonás ugyanis nem szüntetné meg a hatásköri párhuzamosságokat, ráadásul a hírszerzési és az elhárítási feladatok jelentős része szakmai és konspirációs szempontból is csak elkülönítve folytatható. Magyarán a katonai titkosszolgálatok ma is számos olyan feladatot végeznek, amelyeket a polgáriak is, arról nem beszélve, hogy az elhárítás néha magukra az ügynökökre is figyel, miközben alapvetően más az információs hálózata és a feladata, mint a külföldi megbízatásokat is betöltő hírszerzőknek.
A munkacsoport azt is megállapítja, hogy a katonák által javasolt összevonás megtakarítást is alig jelentene, miközben kialakulna egy szakmailag nem indokolt, új felső szintű vezetése a szolgálatoknak.
Vidusék tehát azt kezdeményezik, hogy a hírszerzéssel foglalkozó Információs Hivatalhoz tartozzon a jövőben a Katonai Felderítő Hivatal tevékenységének nagy része is, főként azok a feladatok, amelyek a biztonság- és katonapolitikai információk megszerzésére irányulnak. A Katonai Felderítő Hivatalt viszont gyakorlatilag megszüntetnék, hiszen tervük szerint csak egy kis részét tartanák meg katonai felderítőszolgálat néven az elektronikai és hadműveleti csapatfelderítő tevékenység ellátására a Honvédelmi Minisztérium speciális egységeként.
A Szilvásy által megrendelt koncepció szerint még rosszabbul járna a Katonai Biztonsági Hivatal, amelyet úgy olvasztanának be a kancelláriaminiszterrel szintén jó kapcsolatokat ápoló Galambos Lajos által vezetett, polgári elhárítószervként működő Nemzetbiztonsági Hivatalba, hogy az utóbbi szervezet irányítási rendszerén nem változtatnának. A katonai elhárításból ezek után legfeljebb egy katonai védelmi szolgálat elnevezésű alakulatot tartanának meg a honvédelmi miniszter vagy az egyik szakállamtitkár irányításával, hogy így biztosítsák a honvédségen belüli bűnmegelőzést.
A tervezet elbánna a rendvédelmi szerveken belüli bűnmegelőzéssel foglalkozó Rendvédelmi Szervezetek Védelmi Szolgálatával is. Mivel a szakértők szerint ez a szervezet többnyire csak akadályozza és veszélyezteti a Nemzetbiztonsági Hivatal műveleteit, a jövőben csak úgynevezett életvitel-ellenőrzési és vizsgálati tevékenységet láthatna el az igazságügyi és rendészeti miniszter irányításával. A titkos információgyűjtési és titkos nyomozati feladatokat viszont átvenné a szervezettől a Nemzetbiztonsági Hivatal.
A koncepció 2008. január elsejére tervezett végrehajtásához kétharmados parlamenti többség szükséges, de nem teljesen reménytelen, hogy a kormány javaslatát elfogadja az Országgyűlés. Az erről készített előterjesztés az elképzelések szerint az év második felében kerülhet a parlament elé, és mint Kövér Lászlótól, a Fidesz volt titokminiszterétől megtudtuk, a dokumentumot bizonyos feltételekkel elfogadhatja az ellenzék is.
A Fideszen belül azonban szintén ellenkező vélemények alakultak ki az összevonásokról: vannak, akik nem áldoznák fel a Szilvásy-féle központosítási koncepció oltárán a katonai nemzetbiztonsági szolgálatok önállóságát. Különösen annak ismeretében tartják megalapozatlannak a kormánytanácsadók javaslatát, hogy azok mélyebb ismereteket biztonsági okokból természetesen nem szerezhettek a szolgálatok jelenlegi működéséről. A szakértők egy része azért is óvatosságra int az összevonások ügyében, mert külföldi elemzők és a „Vidus-csoport” szerint is mára szinte már hagyományossá vált Magyarországon a szervezett bűnözői csoportok azon törekvése, hogy politikai és gazdasági érdekérvényesítő pozíciókat szerezzenek, illetve befolyásuk alá vonják a bűnüldözés és az igazságszolgáltatás szerveit. Ez azt jelenti, hogy beláthatatlan következményekkel járhat a nemzetbiztonsági szolgálatok irányításának túlzott központosítása.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.