Gergényi, hol a parancs?

2007. 01. 13. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Máig sem tudni, készült-e írásbeli határozat arról, hogy a Kossuth tér műveleti terület, amennyiben pedig hatósági határozat tartalmazza a főkapitányi döntést, az mikori keletű, s mi az indoka. E hét hétfőjén kerestük meg először Jármy Tibor szóvivőt – majd kedden ismét érdeklődtünk –: miként juthatunk hozzá Gergényi Péter intézkedésének teljes szövegéhez. A szóvivő azt mondta, a döntés megszületett, indoka pedig az, hogy a személy- és objektumvédelem csak így oldható meg a Parlament előtt. Jármy Tibor vélekedése szerint ennyi elegendő ahhoz, hogy tájékoztatási kötelezettségüket teljesítsék. Hozzátette azonban, ha lehetővé válik, megismerhetjük a határozatot. Ezután írásban kerestük meg a rendőrséget. A BRFK szintén írásban azt válaszolta: jogászaik, szakértőik vizsgálják megkeresésünket, s amennyiben annak teljesítésére mód van, megismerhetővé teszik az intézkedést. Péterfalvi Attila adatvédelmi biztos kérdésünkre elmondta: a főkapitányság a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló törvény alapján köteles kiadni a főkapitányi intézkedés teljes szövegét. A határozat ugyanis több alkotmányos jogot is érint, azt tehát bárki megismerheti.

A Kossuth tér úszótelek

A Kossuth teret jelenleg kettős kordon veszi körül. Az egyik a magas fémállványzat, a rácsok erdeje, a másik pedig a rendőrség munkatársaiból álló személyes védelem. Érdekesség, hogy főként a Rendőrségi Biztonsági Szolgálat (Rebisz) járőrei cirkálnak a környéken, noha ez a szervezet nem a Budapesti Rendőr-főkapitányság, hanem az ORFK alárendeltségébe tartozik. Nyilván kiemelt feladatról van szó.
A Kossuth tér különben úgynevezett úszótelek. Mint Bakos Emil, az Országgyűlés hivatalának gazdasági főigazgatója elmondta: az Országház – az alatta lévő telekkel és az építményt körülvevő hatvan centiméteres sávval együtt – az állam tulajdona. A tér tulajdoni lapján pedig a fővárosi önkormányzat van gazdaként feltüntetve. Bár mindkét esetben köztulajdonról van szó, a közjog itt a jelek szerint az elmúlt időkben két szék közt a pad alá esett. Részint Gergényi Péter budapesti rendőrfőkapitány, másfelől az őt pártfogoló szabad demokrata Demszky Gábor főpolgármester intézkedései nyomán. Ők ketten nyilvánvalóan egyazon elképzelés kivitelezői, előmozdítói ebben az ügyben.
A Kossuth téren Gergényi intézkedése óta tüntetni nem lehet. A demonstrálni szándékozókkal azt közlik: mivel a tér műveleti terület, a rendőrségnek nincs hatásköre, hogy elbírálja – tudomásul vegye, vagy megtiltsa – az ide tervezett politikai rendezvényeket. Van azonban a főkapitányi döntésnek egy másik súlyos következménye is. Mégpedig az, hogy a gyülekezni nem kívánó egyszemélyi állampolgár nem élhet az alkotmányban garantált szabad helyváltoztatás jogával. Nem sétálhat át a Kossuth téren, holott a jobbágyság eltörlése óta nem vagyunk röghöz kötve. Így, aki csak gyönyörködni szeretne a tér és az Országház látványában, mert például számára a Duna-parti palota a demokratikus jogállam szimbóluma, most odébbállhat. A zárlat lehetetlenné teszi az azonosulást a parlamentáris demokrácia szabadságeszményével.

A főkapitány azonosítója

Jogállamban ugyanakkor a gyülekezés és a helyváltoztatás szabadsága és minden szabadság mellé belép a képbe a harmadik alkotmányos alapjog: a jogorvoslat lehetősége. Gyülekezési ügyekben a hatáskör hiányát közlő rendőrségi határozat megtámadható a bíróságon. Ilyen eljárások vannak is, de eredményről még nem tudunk. A helyváltoztatás szabadságának megsértését ugyancsak a bíróságon róhatnánk fel a rendőrségnek. Ehhez azonban meg kellene támadnunk – de először is kézhez kellene kapnunk – Gergényi Péter határozatát, amely a teret műveleti területté nyilvánította. Bízunk benne, hogy a főkapitány kitűzi saját azonosító jelvényét: eljuttatja hozzánk remélhetően írásban is rögzített, indoklással ellátott, szabályos határozatát, amelyben a teret műveleti területté minősítette. Mivel a döntés elvben tízmillió állampolgár jogát, jogos érdekét, sőt alkotmányos alapjogait érinti, az intézkedésnek valójában a rendőrség honlapján lenne a helye. Mindenki ügyfél ugyanis ebben az ügyben.
A magyar jogrendszerben csak a honvédelmi törvény ismeri a műveleti terület fogalmát és azon hadműveleti területet ért: hadban álló felek felvonulási területét. A csatateret. A rendelkezés így szól: „A műveleti terület az a földterület és a felette lévő légtér, ahol a szemben álló felek konkrét fegyveres cselekményei megvalósulnak, vagy ennek veszélye fennáll, illetve a szemben álló felek fegyveres összetűzése miatt veszélyeztetett terület.”
A honvédelmi törvény azonban nem vonatkozik a rendőrségre. A BRFK által emlegetett rendőrségi törvény időszakosan teszi lehetővé, hogy a rendőrség adott területet vagy útvonalat lezárjon, ha a védett személyek és objektumok biztonsága másképp nem garantálható. Ám ez konkrét ténybeli indok nélkül nem rendelhető el és nem is tartható fenn korlátlan ideig. A védett személyek közül például csak az Országgyűlés elnöke és a kormányfő tartózkodik huzamosan a Parlamentben, az államfő, az Alkotmánybíróság és a Legfelsőbb Bíróság elnöke nem. Szili Katalin mint a T. Ház működése révén elsősorban érintett, védett méltóság már kétszer kérte a zárlat feloldását, de azt sem a BRFK, sem a rendészeti tárca nem tartotta lehetségesnek. Bakos Emil főigazgató szerint mindkét helyről elutasító választ kaptak.

Gyurcsány biztonságérzete

Vélhetően az ötödik védett személy, a kormányfő biztonsága, biztonságérzete teszi szükségessé a kordont a Parlament körül. Ő az, aki – a balatonőszödi beszéd tanúsága szerint – arra számított, hogy a tüntetők egyszer majd hazamennek, mert megunják, hogy a Parlament előtt demonstráljanak. Nem unták meg. Az október 23-i állami ünnepség kapóra jött a hazugság ellen tiltakozók eltávolításához, sőt távoltartásához. Ekkor ugyanis 56 állam képviselője érkezett Budapestre. Az államfő az ünnep előestéjén hiába kérte az igazságügy-minisztert: úgy oldja meg a vendégek védelmét, hogy a téren demonstrálók ellen ne kelljen hatósági erőszakot alkalmazni. Kiüríttetése után a Kossuth tér műveleti terület lett, és – a rendőrség közlése szerint – a szükséges ideig az is marad.
Ám mindez nem volt elég. Úszótelekről lévén szó, nemcsak az állami rendfenntartók vezetője hozott korlátozó döntést, hanem a szomszéd tulajdonos, a helyhatóság is. Október 27-én a fővárosi önkormányzat rendeletet fogadott el, s abban a saját engedélyéhez kötötte színpadok, dobogók, hangosító berendezések elhelyezését a politikai rendezvények helyszínein. Az immár műveleti területnek minősülő Kossuth térről emellett kitiltotta a traktorokat. A Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) álláspontja szerint ez alkotmánysértő. A gyülekezésnek mint a véleménynyilvánítás kollektív módjának ugyanis szükségszerű elemei a megnyilatkozások továbbítását segítő kellékek. Amikor pedig a véleményközlés nem szavakban, hanem szimbólumok – mondjuk járművek – felvonultatásával történik, akkor ezeket senki sem tilthatja ki a demonstráció helyszínéről. A helyhatóság bizonyosan nem. Azzal ugyanis meghiúsítaná a szabadságjog gyakorlását. Az önkormányzat rendelete emellett a jogszabályok rangsorában mélyen a parlamenti képviselők kétharmados többsége által megalkotott gyülekezési törvény alatt foglal helyet. A jogvédő szervezet érvelése szerint az önkormányzat egyszerűen nincs feljogosítva, hogy a gyülekezés ügyében bárminemű rendelkezést hozzon. A TASZ kérte: az Alkotmánybíróság semmisítse meg a fővárosi önkormányzat rendeletének kifogásolt paragrafusait.
Rácsok, rendőrök, tilalmak az Országház körül. Orvosolhatók-e valaha a jogállam súlyos sérelmei?

Leltár. Az őszi budapesti tüntetések nyomán – tavaly szeptember 21. és november 3. között – a bíróságok a kényszerintézkedésekről különbözőképpen határoztak. Az első fokon eljáró Pesti Központi Kerület Bíróság, valamint a Budai Központi Kerületi Bíróság összesen 149 ember előzetes letartóztatását rendelte el. Hat gyanúsított házi őrizetbe került, 9 esetben lakhelyelhagyási tilalmat írt elő a bíró. További 15 alkalommal elutasította az ügyészség letartóztatási indítványát. A Fővárosi Bíróság a fellebbezések nyomán a 149 letartóztatásból 115-öt megszüntetett: 84 embert szabadlábra helyezett, a többi esetben házi őrizetet és lakhelyelhagyási tilalmat írt elő. Az első fokon elrendelt házi őrizetet és lakhelyelhagyási tilalmat egy-egy esetben tartotta fenn. Újabb három rendőrt gyanúsított meg az ügyészség a szeptemberi és októberi budapesti zavargásokkal összefüggésben – tájékoztatta a Fővárosi Főügyészség szóvivője az MTI-t; így már kilencre emelkedett a meggyanúsított rendőrök száma. Morvai Attila hozzátette: valamennyi rendőrt hivatali eljárásban elkövetett bántalmazással gyanúsította meg a Budapesti Nyomozó Ügyészség, ugyanakkor közülük néhányat könnyű, illetve súlyos testi sértéssel is meggyanúsítottak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.