Veszélyben a magyar repülőpark tíz százaléka

Január elsején megszűnt a bolgár légügyi hatóság önállósága, mert nem tudta bizonyítani az Európai Repülésbiztonsági Ügynökségnek, az EASA-nak, hogy képes az ország megfelelő ellenőrzésére. Mivel az EASA-audit a gazdasági tárca mulasztásának és a Polgári Légügyi Hatóság (PLH) szétzilálódásának köszönhetően Magyarországon sem volt sikeres, hazánk a bulgáriaihoz hasonló eljárásra számíthat. Az EASA felrója a magyar hatóságnak, hogy a keleti típusú kisgépeket engedi repülni, és elrendelte, hogy ezeket március végéig vonják ki a forgalomból. Bulgáriában ezt már meg is tették. Az audit késése mögött van egy bürokratikus ok is: évek óta nem hirdetik ki azt a jogszabályt, amely alapján a minősítést egyáltalán el lehetne végezni. A sok kudarc mellett némiképp meglepő, hogy a PLH nemrég megnyert egy európai pályázatot, és felkészítheti a bosnyák testvérszervezetet arra, amire ő maga nem volt képes, vagyis az EASA auditjára – tudta meg a Magyar Nemzet.

2007. 01. 26. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy magát megnevezni nem kívánó, PLH-hoz közel álló szakember tájékoztatása szerint a keleti típusok teljes kivonása a forgalomból súlyos gazdasági következményekkel járhat, hiszen az újonnan csatlakozott országokban csaknem 1300 ilyen repülőgép és helikopter van, amiből százhúsz Magyarországon repül. Ez a hazai gépállomány tíz százalékát teszi ki, olyan típusokról van szó, amelyeket leginkább a mezőgazdaságban vagy a repülősportban használnak. Ha kivonják ezeket, vállalkozások tucatjai mennek tönkre, munkahelyek százai kerülnek veszélybe, hiszen a gépek cseréje akár több tízszeres áron valósulhat csak meg, a drága nyugati repülőket pedig nem tudnák kigazdálkodni a cégek.
Ráadásul az is kérdéses, hogy kik és milyen gépekkel fogják elvégezni a szükséges mezőgazdasági munkákat, például a dunai erdők szúnyogirtását vagy a gyümölcsösök permetezését hernyórajzás idején.
Bulgáriában majdnem 300 keleti típusú repülőeszközt, köztük 148 mezőgazdasági célra használt An–2-es repülőgépet és 53, ugyancsak a növényvédelemben használatos Kamov helikoptert kellett kivonni a forgalomból január 1-jén az EASA utasítására. A magyar légügyi hatóság a szovjet típusú gépek üzemben tartására március 31-ig kapott hosszabbítást, addig dönti el az EASA, hogy engedélyezi-e tovább a használatukat.
Az EASA-szakértők aggályosnak ítélik a keleti gépek forgalomban tartását, mert azok szerintük nem felelnek meg az európai biztonsági előírásoknak. A magyar légügy hitelét nagyban csorbította, hogy tavaly egymás után három Kamov típusú orosz gyártmányú helikopter is balesetet szenvedett.
A hazai repülőgépes szakma viszont cáfolja, hogy a balesetek típusfüggők lennének. Ebben a körben közkeletű az a példázat, miszerint ha három azonos típusú autó rohan fának egy hét végén, senki nem fogja azt gondolni, hogy a típus rossz, és ki kell vonni a forgalomból. A Polgári Légügyi Hatóság tavalyi balesetekkel kapcsolatos felelősségét firtató kérdésünkre Horváth Csaba Zsolt volt közlekedési államtitkár, a januárban felállított Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke úgy nyilatkozott: – A PLH azért felelős, hogy időről időre ellenőrizze a pilóták felkészültségét és a gépek műszaki állapotát. Ebben voltak hiányosságok, ezért sűríteni fogjuk az ellenőrzéseket. Azt viszont nem tudjuk megoldani, hogy az üzemeltető ne adjon utasítást a felszállásra, ha nyilvánvaló, a repülés valamilyen ok miatt komoly kockázatokat hordoz. Az ilyen helyzetek elkerülése céljából konzultációt kezdtünk a szakmával. Azt reméljük, segítenek kiszűrni azokat az üzemeltetőket, akik nem tudják vagy nem akarják betartani az előírásokat – mondta.
Az elnök nyilatkozatával ellentétben állónak tűnik, hogy a légügyi ellenőrzés átszervezése ürügyén féltucatnyi vizsgáztatásra és ellenőrzésre jogosult pilótát küldtek el a PLH-tól az utóbbi egy-két hónapban, az utánpótlás-felkészítésre pedig gyakorlatilag nem tettek lépéseket.
Információink szerint január elején akkora volt a fejetlenség, hogy a szakszolgálati jogosítványok megújításához még csekket sem tudtak adni a jelentkezőknek, a bizonytalanság miatt az ügyintézés gyakorlatilag szünetelt. Ennek ismeretében érthető, hogy a szakma és a hivatali irányítás véleménye meglehetősen különbözik abban a kérdésben, fel lehet-e készíteni a hatóságot arra, hogy a légügy nemzeti ellenőrzésének jogát megőrizze. A kétely annál inkább is jogos lehet, mert a közlekedési minisztériumon belül évtizedekig működő légügyi főosztályt tavaly felszámolták: mindössze két olyan munkatárs maradt, aki korábban repüléssel foglalkozott. Horváth Csaba Zsolt azt mondja, a megahatóság készen áll arra, hogy pénzt és létszámot bocsásson a PLH auditra való felkészítésére. Ha kell, más területről csoportosítanak át összegeket, és azt a létszámot sem vonják el, amely a közúti, vasúti, vízi és légügyi hatóság feladatainak egy szervezetbe vonása miatt a légügyeseknél felszabadul. Ezekre a helyekre is szakembereket lehet felvenni, és így – legalábbis az elnök szerint – több magasan kvalifikált szakember lesz, és növelni lehet az ellenőrzések hatékonyságát, sűrűségét. Horváth Csaba Zsolt szerint a létszámfejlesztésnek az sem lesz akadálya, hogy a hatósági fizetések jóval alulmúlják a pilótaként megkereshető jövedelmet, mert mint mondta, az emberek legalább ötféle szempont szerint mérlegelnek egy állás elfogadásakor, s abból csak az egyik a pénz.
Miközben évek óta hiába próbálja auditálni a magyar Polgári Légügyi Hatóságot a légtér biztonságáért felelős európai szervezet, az EASA, a honi hatóság szakemberei egy konzorciummal egy nemzetközi tenderen elnyerték a bosnyák légügyi hatóság felkészítésének és auditálásának jogát – tudtuk meg Fejéregyházi Lászlótól, a december 31-én a Nemzeti Közlekedési Hatóságba beolvasztott Polgári Légügyi Hatóság korábbi igazgatójától. A volt vezető azt mondja, ez önmagában nem ellentmondás, a tender elnyerése azt bizonyítja, hogy a szervezetben vannak nemzetközileg is elismerten jól felkészült szakemberek, az audit hiánya meg azt, hogy nincs meg a szükséges létszám a minőségi munkavégzéshez, és az eszközállományt is fejleszteni kell ahhoz, hogy a következő – információink szerint márciusra tervezett – audit sikeres legyen. Amint azt korábban megírtuk (Magyar Nemzet 2007. január 3.) a múlt esztendő nem arról szólt, hogy az EASA által jelzett létszámgondokat orvosolják, sőt ahogyan azt Kovács Pál, a december elején elbocsátott, igen nagy szakmai tekintélynek örvendő pilóta elmondta, semmi nem mutatott arra, hogy a kiöregedő gárda helyére új embereket vegyenek fel és képezzenek ki. A létszámhiány miatt nem tudtak elegendő számú ellenőrzést végezni, sőt az engedélyek kiadása is késett.
A magyar légügy minősítésének azonban nem csak ilyen akadályai vannak, létezik egy jogharmonizációs probléma is, amelynek megszüntetését a külföldi auditorok és a hazai légügyi hatóság szakemberei évek óta hiába várják a magyar jogalkotóktól. Ahhoz ugyanis, hogy az auditot egyáltalán el lehessen végezni, az EASA JAR–FCL1 jelű ajánlását be kellene emelni a magyar jogba. Annak ugyan már hat éve, hogy az európai dokumentumot csaknem 18 millió forintért angolról magyarra fordították, ám annak az egymondatos jogszabálynak a megalkotása, amely szerint az európai standard Magyarországon érvényes, és a pilóták szakszolgálati engedélyeinek megszerzéséhez az abban rögzített feltételeknek kell megfelelni, még nem sikerült.
A látszólag apró hiányosságnak komoly következményei vannak: az EASA auditorai nem tudják megvizsgálni, hogy a pilóták jogosítványának megszerzéséhez szükséges követelményrendszer megfelelő-e, mert ehhez ki kellene hirdetni, hogy a JAR–FCL1 jelű EASA-ajánlás érvényben van Magyarországon is. Vagyis – ad absurdum – elképzelhető egy olyan helyzet, amikor anélkül minősül a magyar légügyi hatóság alkalmatlannak a honi légügy ellenőrzésére, hogy egyáltalán meg tudták volna vizsgálni alkalmasságát a feladat elvégzésére. A pikáns helyzet kialakulásának okáról szerettük volna megkérdezni Kóka János gazdasági minisztert, de ő múlt heti írásbeli megkeresésünkre eddig nem válaszolt.
Horváth Csaba Zsolt úgy tudja: megfelelőnek minősített fordítás ősz óta létezik, az ennek alapján készülő jogszabály pedig tárcaegyeztetésen van. Ám annak megtippelésére, hogy lesz-e ebből márciusra, vagyis az EASA következő auditálási kísérletének időpontjára jogszabály, nem mert vállalkozni.
A megfelelő jogszabályok megalkotása tekintetében egyébként sem áll túl jól a magyar légügy: nincs például jogszabályi háttere a vitorlás repülők vontatásához fűződő követelményrendszernek, de nincs szabályozva a bemutatórepülés sem. – Operatív egyeztetéssel tudtuk csak megoldani az augusztus 20-i légi show engedélyezését, ellenőrzését is, amihez igen gyakorlott szakembereket kellett igénybe venni – mondta Fejéregyházi László. – Ez természetesen nem megkerülhető, viszont a jogszabályi bizonytalanság kiküszöbölhető lenne. Annál inkább is, mert a PLH irányításom alatt előkészítette a légi bemutatórepülések szabályozására vonatkozó rendelettervezet szövegét is. Ez a dokumentum is évek óta a fiókban fekszik, csakúgy, mint a JAR– FCL1 fordítása, és senki nem érti, miért – tárja szét a karját a volt igazgató.
Egy dolog mindenesetre biztos: ha az EASA márciusban megfosztja jogosítványaitól a légügyi hatóságot, az nemcsak presztízsveszteség lesz Magyarország számára, a döntés komoly gazdasági következményekkel is járhat: az uniós gyakorlat alapján az várható, hogy valamelyik szomszédos ország hatóságára bízzák a magyar géppark és a repülőiparban dolgozó soktucatnyi hazai vállalkozás ellenőrzését. A szlovák vagy román auditorokról pedig nehezen hihető, hogy nem a saját hazájuk konkurens vállalkozásait részesítik majd előnyben a magyarországi engedélykérelmek elbírálásakor.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.